Aspergers syndrom

Aspergers syndrom

Avregistrerad Medlem

2013 Jan 30 Kl 17:51
Min son fick sin diagnos när han var 12 år, nu är han 16 år.

Det har periodvis varit ganska tufft att tackla alla svårigheter som diagnosen innebär. Både för honom och oss föräldrar. Det är fortfarande problematiskt ibland. Vissa perioder är det väldigt konfliktfyllt och jobbigt. Han är just nu i en ålder som innebär en hel del tonårsproblem också.

Det som är svårast för oss föräldrar är att veta… kunna skilja på vad som beror på AS och vad som är vanliga tonårsgrejer. Vad kan jag kräva av honom? Vilka saker kommer han aldrig klara av till 100%. Så mycket frågor som egentligen bara tiden kan utvisa.

Nu låter det kanske som det bara är problem kring honom bara för att han har denna diagnos. Så är det verkligen inte. För det mesta fungerar allt bra och man märker inte av hans svårigheter så mycket. Han är ju en fin och go kille också.

Men som förälder gnager den där ständiga oron… hur kommer han att klara sig i vuxenlivet? Jobb, socialt, bostad?
Är det någon här som har erfarenhet av barn/tonåringar eller personer i andra åldrar med AS?
Kvinna 59 år

2013 Feb 26 Kl 09:52
Läste just om en mamma som har en son med Asberger och adhd hon har ändrat kosten till honom och han har blivit mycket bättre på 8 veckor.Hon tog bort mjölk gluten soja och socker och la till omega 3 och probiotika(mjölksyrebakterier) och så skedde en stor förändring i sonens liv.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 26 Kl 13:21
Omega-3 äter min son också... Balansen mellan fettsyrorna Omega-3 och Omega-6 är jätteviktig för alla människor och speciellt för personer med neuropsykiatriska diagnoser. Generellt sett så äter de flesta en kost med för mycket Omega-6 nu för tiden... så att peta i sig antingen Omega-3 via fisk eller kapslar regelbundet är inte fel.
Kvinna 50 år

2013 Mar 30 Kl 20:03
hej tjejer.
Hur blev förändringen så att säga?
Kvinna 58 år

2013 Mar 31 Kl 01:57
Mot asbergers syndrom finns det nog inte mirakelkurer, men kanske kan man påverka sinnestämningen via kosten.
Väl strukturerad vardag är viktigt, - som jag förståt, så skall man veta vad som händer härnäst om man har asbergers.
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 31 Kl 12:52
Det är riktigt sirunes... att planera sin vardag är väldigt viktigt. Sen är det rätt olika hur man klarar av förändringar av "schemat".
Kvinna 50 år

2013 Apr 3 Kl 10:55
exakt så är det.sirunes.Jag har oxå en som med as.därför var jag nyfiken på detta med kosten.
Kvinna 44 år

2013 Apr 13 Kl 13:00
Arbetar med ungdomar med AS och handleder personal i pedagogisk verksamhet. Bristen på, och svårigheten att få till ett bra samarbete är ett stort bekymmer i skolans värld. Många pedagoger har nog svårt att se vilken skyddande faktor god skolgång är och att vi därmed har lika stort ansvar (och förmån och glädje!)som hemmet att anpassa, förstå och bidra till ett gott liv. Pratar mkt, ofta och gärna om detta-älskar mitt jobb! //adhd-mamman
Avregistrerad Medlem

2013 Apr 14 Kl 13:30
Är det någon här som har erfarenhet av medicinering för AS, ADD, ADHD?
Min son har AS/ADD men verkar ha börjat glida över till ADHD mer och mer nu i tonåren.
Skriv gärna till mig privat om du har erfarenhet av medicinering, då vi föräldrar har tankar på just detta i nuläget.
Kvinna 47 år

2013 Maj 5 Kl 10:32
Hejsan!
jag har en dotter med asperger. Hon har haft det jättejobbigt en tid nu i tonåren.
Jag vill skicka ett stort hjärta till alla barn och föräldrar som kämpar på.
De här barnen kallas också indigobarn. Det tycker jag är en intressant aspekt, att det kanske är en gåva egentligen som de har.. Det känns i alla fall bättre att tänka så, än att det bara är ett funktionshinder.
Jag har lärt mig otroligt mycket av min dotter, men jag önskar att hon inte hade behövt lida som hon gjort av oförstående/okunniga.
Kram på er underbara föräldrar och barn!