HSP-personligheter

HSP-personligheter

Learning_to_fly

Man 49 år

2015 Mar 13 Kl 13:32
Hej!
Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med andra, som mig, definierar sig som HSP-personligheter.
HSP står för HIgh Sensitive Person och är bland annat beskrivna av författare/forskare som; Elaine Aron och Ilse Sand.

Enligt wikipedia: "En högkänslig person/HSP kan sägas ha ett känsligare nervsystem. Karaktärsdraget definieras som en utförligare bearbetning av sinnesintryck än genomsnittspersonen, alternativt att HSPersoner i allmänhet tar in mer information och fler nyanser från sin omgivning än andra gör, och därför har mer sensoriskt material att bearbeta, alternativt har nedsatt förmåga att sortera sinnesintryck, jämför autism. Det kan manifestera sig på många sätt, bland dem ett behov av att periodvis dra sig undan, en observerande eller avvaktande inställning till omgivningen som kan misstolkas som blyghet, eller ett levnadstempo som kan tolkas som långsamt."

För egen del blir jag trött av att få för mycket intryck på samma gång. Då måste jag pausa och återhämta mig på något vis.
Man 106 år

2015 Mar 14 Kl 09:54
Har du fått den diagnosen, eller har du tagit den?

2015 Mar 15 Kl 17:28
Hej konartist!
Till att börja med så är det ingen diagnos utan skall nog mer betraktas som en typ av personlighet eller kanske ännu hellre en del-personlighet.
För egen del så tycker jag att en del av det som finns i beskrivningen passar in på mig.
Man 106 år

2015 Mar 16 Kl 08:44
Hejhej, jag har några frågor, jag kan väldigt lite om HSP. Men är väldigt intresserad. Jag undrar ifall dessa symptomer stämmer in på dig, ifall du är okej med att svara på det.

Starkt intresse för hur saker och ting fungerar och samverkar
Bra tålamod för specialområdena
Informationsinsamling
Mycket plikttrogna (på jobbet) och ärliga
Starkt logiskt tänkande
Mönsteridentifiering
Problemlösning
Målmedvetenhet och envishet
Nedsatt impulspåverkan
Konkret tänkande, uppfattar saker bokstavligt
Svårt med planering och organisering av tillvaron (behov av rutiner)
Man 36 år

2015 Mar 16 Kl 21:44
Citera (konartist * Mar 16, 2015 8:44)

Hejhej, jag har några frågor, jag kan väldigt lite om HSP. Men är väldigt intresserad. Jag undrar ifall dessa symptomer stämmer in på dig, ifall du är okej med att svara på det.

Informationsinsamling
Starkt logiskt tänkande
Mönsteridentifiering
Problemlösning
Nedsatt impulspåverkan

Det där låter som en (man) med Aspergers syndrom. Vad har det med HSP att göra?
Man 106 år

2015 Mar 17 Kl 06:53
Citera (Mangan * Mar 16, 2015 21:44)

Informationsinsamling
Starkt logiskt tänkande
Mönsteridentifiering
Problemlösning
Nedsatt impulspåverkan

Well nu är det totalt förstört, jag försökte göra en poäng när det gäller själv diagnostisera sig själv. Men om han redan vet att de specifika symptomerna motsvarar just för aspergers. Så kan jag inte nå fram dit jag var på väg.

2015 Mar 23 Kl 19:14
Citera (konartist * Mar 17, 2015 6:53)

Citera (Mangan * Mar 16, 2015 21:44)

Informationsinsamling
Starkt logiskt tänkande
Mönsteridentifiering
Problemlösning
Nedsatt impulspåverkan

Well nu är det totalt förstört, jag försökte göra en poäng när det gäller själv diagnostisera sig själv. Men om han redan vet att de specifika symptomerna motsvarar just för aspergers. Så kan jag inte nå fram dit jag var på väg.

Konartist, jag hade nog svarat som Mangan ungefär så det spelade inte så stor roll att han svarade så!
Och nej, jag befinner mig inte i autismspektrat.
Det skulle vara intressant att få veta hur du såg på kopplingen mellan HSP och asperger.
Man 106 år

2015 Mar 31 Kl 17:41
Absolut jag kan svara på det, kopplingen är självdiagnostisering. Top psykologer går till andra terapefter, och det rekommenderas att aldrig försöka diagnostisera sig själv på det sättet inom psykologi. Problemet i detta är att "diagnoser" utan någon ändring i nervsystemet, är otroligt svårt att tyda. Som aspergers & HSP.
Där exempel någon som anses a-social titlar sig själv aspergers, när problemet kunde vara ytligt och kanske är att personen har komplex över sitt utseende, vilket gör så att istället för att lösa personens problem, så får den ett green card. Vilket kanske är bekvämt men ingen riktig hjälp.

Jag försöker inte säga att du har vanföreställningar, jag säger att du borde gå och kolla upp ifall du verkligen har det. Har du det, så får du den hjälp du behöver & träffa andra som har det också, har du det inte så dras dina fötter till jorden. Det är en win-win.
Kvinna 30 år

2015 Apr 1 Kl 13:36
HSP är dock lite annorlunda, tycker jag ändå, eftersom det inte är en diagnos/stämpel. Men jag förstår hur du menar konartist.
Men jag tycker det snarare kan liknas vid hur en del kallar sig själv för en analytisk person/en lugn person/en romantiker/våghals osv osv. Alltså en del människor känner ett behov av att för sig själva men även andra ibland kunna definiera sig själva, ibland genom att man tillhör en "grupp" (vilket kan vara tex HSP-personer/ punkare/ "konstnärsjäl" osv) .
Det är ju en risk att man kanske förtränger andra drag man har för att man är så låst vid sina egna föreställningar. Tex en person jag känner som ständigt lyfter fram att hon är en analytisk person och menar på att det verkar jag också vara.

Vet inte hur jag ska förklara men det är inte bra att låsa sig för mkt till att man är på vissa sätt utan vara öppen för alla sina sidor Det är väl isf den risken jag ser samt ifall man har saker man behöver jobba med då som konartist säger.

Men annars tror jag att igenkännandet i HSP kan hjälpa många. Många har känt sig "överkänsliga", onormala, funderat på om de har adhd/asperger osv eftersom vissa aspekter är likt, alltså att man har svårt med mkt intryck. Man kan ju även få en diagnos felaktigt, fast det handlar om att man är HSP, alltså har en högkänslig personlighet!
Jag känner igen mig väldigt mkt i HSP och det gav en aha-känsla och förståelse bla varför jag tar in och blir så påverkad av andras sinnesstämning. Och varför jag tycker det är jobbigt med mkt intryck, men inte känner igen mig annars i adhd/asperger.
Avregistrerad Medlem

2015 Apr 2 Kl 10:52
...man blir ju nästan sjukare när man läser alla diagnoser. Låt alla vara som dom är utan någon indelning i fack.
Exploderat med alla möjliga diagnoser, och egentligen är det väl snarare samhället som är mer skeptiskt/utseendefixerat/dömande/perfektionistiskt och avvaktande, och rädda för det mer "udda" eller vad som uppfattas som udda till en början.
Man ska lämna ut sig totalt idag, såväl det gäller facebook som annat och är man mer privat av sig är man "konstig".

2015 Apr 3 Kl 09:42
Citera (konartist * Mar 31, 2015 17:41)

Absolut jag kan svara på det, kopplingen är självdiagnostisering. Top psykologer går till andra terapefter, och det rekommenderas att aldrig försöka diagnostisera sig själv på det sättet inom psykologi. Problemet i detta är att "diagnoser" utan någon ändring i nervsystemet, är otroligt svårt att tyda. Som aspergers & HSP.
Där exempel någon som anses a-social titlar sig själv aspergers, när problemet kunde vara ytligt och kanske är att personen har komplex över sitt utseende, vilket gör så att istället för att lösa personens problem, så får den ett green card. Vilket kanske är bekvämt men ingen riktig hjälp.

Jag försöker inte säga att du har vanföreställningar, jag säger att du borde gå och kolla upp ifall du verkligen har det. Har du det, så får du den hjälp du behöver & träffa andra som har det också, har du det inte så dras dina fötter till jorden. Det är en win-win.

Än en gång, det är inte en diagnos, det är att betrakta som en personlighetstyp. Ungefär som intro-/extrovert.

Ok, du säger inte att jag har det men du antyder att jag har vanföreställningar, intressant! Många av de som känner mig skulle nog inte hålla med dig.
Kvinna 36 år

2015 Nov 3 Kl 03:41
Hej

Nu är det här ett ganska gammalt inlägg, men det är kanske fortfarande aktuellt.

Det finns ganska många HSP-grupper på Facebook.Sen finns det en sida som heter blygmodig.se, där alla är antingen eller intrvert/hsp/blyg eller har social fobi.
Avregistrerad Medlem

2015 Nov 3 Kl 11:09
Citera (Learning_to_fly * Mar 13, 2015 13:32)

Hej!
Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med andra, som mig, definierar sig som HSP-personligheter.
HSP står för HIgh Sensitive Person och är bland annat beskrivna av författare/forskare som; Elaine Aron och Ilse Sand.

Enligt wikipedia: "En högkänslig person/HSP kan sägas ha ett känsligare nervsystem. Karaktärsdraget definieras som en utförligare bearbetning av sinnesintryck än genomsnittspersonen, alternativt att HSPersoner i allmänhet tar in mer information och fler nyanser från sin omgivning än andra gör, och därför har mer sensoriskt material att bearbeta, alternativt har nedsatt förmåga att sortera sinnesintryck, jämför autism. Det kan manifestera sig på många sätt, bland dem ett behov av att periodvis dra sig undan, en observerande eller avvaktande inställning till omgivningen som kan misstolkas som blyghet, eller ett levnadstempo som kan tolkas som långsamt."

För egen del blir jag trött av att få för mycket intryck på samma gång. Då måste jag pausa och återhämta mig på något vis.

"Det har blivit populärt att ställa diagnoser"! Så dumt!Men det är klart att då kan det "skapas arbetstillfällen",för att behandla "det som inte kan behandlas".Hur du än mår så gör du det "pga ".Det är "pga av som MÅSTE behandlas"!Det vill säga de EGENTLIGA anledningarna "till varför du har de psykiska problem som du har".ALLA svar "finns i din historia"!!!!!!Må gott ÅSÅ