Varför så mycket negativitet?

Varför så mycket negativitet?

Avregistrerad Medlem

2015 Mar 20 Kl 14:14
Efter att ha skummat igenom vad som skrivits här så känns det som om 90 % av allt som skrivs är massa klagande på det enda och det andra... Varför är det så?
Kvinna 37 år

2015 Mar 20 Kl 15:49
Jag kan inte svara på varför det är mycket negativitet, men sidan har minskat i medlemmar. Kanske är det så att ensamhet ses som en negativ känsla? Jag läser det jag vill läsa o struntar i resten...
Sen är det väl skönt o ventilera även det som är jobbigt också nånstans. Så tänker jag
Kvinna 54 år

2015 Mar 20 Kl 19:44
Ja, det kan vara så enkelt att ensamheten är en bidragande orsak till att man inte kunnat ventilera sina problem. Att inte kunna det men sedan ha ett behov av att ta upp det man tycker är svårt att hålla inom sig.

Det ''positiva'' lägger alla ut på fb, så det blir inte samma behov där. Ibland får man också lov att tycka lite synd om sig själv eller att det känns orättvist. Ensamhet är nog som jennis skriver, den alstrar negativ energi, i alla fall när den inte är självvald.
Avregistrerad Medlem

2015 Mar 21 Kl 00:12
Citera (Tinkerbell * Mar 20, 2015 19:44)

Ja, det kan vara så enkelt att ensamheten är en bidragande orsak till att man inte kunnat ventilera sina problem. Att inte kunna det men sedan ha ett behov av att ta upp det man tycker är svårt att hålla inom sig.

Det ''positiva'' lägger alla ut på fb, så det blir inte samma behov där. Ibland får man också lov att tycka lite synd om sig själv eller att det känns orättvist. Ensamhet är nog som jennis skriver, den alstrar negativ energi, i alla fall när den inte är självvald.

Det var det fräkaste av dig att blokera mig !!!

Tror du att du kan komma undan mig när du har blokera mig va ? ! Då tror du fel !!!

Dom här sidorna kan man når dig Ha ha ha ha He he he he !!!

Bra va !!!
Man 106 år

2015 Mar 21 Kl 11:12
Vilken laddad fråga, visa lite hänsyn åtminstone en sekund av förståelse.

För du ser när människor har svårt i sin vardag och förklarar det, då tar människor som du det som beklagar sig själva / ursäkter.
Varför annars skulle du kunna med och säga 90 % så är det massa klagande på ena och andra. Vad gör du när du slår i din tå ?

Det du läser är människors historier, deras berättelser om hur deras vardag ser ut, eller ett visst scenario. Och din fråga är, varför klagar ni så mycket. Det säger mig att du antigen inte läser det folk skriver eller så skiter du fullständigt i vad de skriver. För mig är det de skriver inte negativt. Det är deras sanning & vad mer kan du be om.
Redigerat av konartist 2015 Mar 21 Kl 11:55
Avregistrerad Medlem

2015 Mar 21 Kl 16:54
Citera (konartist * Mar 21, 2015 11:12)

Vilken laddad fråga, visa lite hänsyn åtminstone en sekund av förståelse.

För du ser när människor har svårt i sin vardag och förklarar det, då tar människor som du det som beklagar sig själva / ursäkter.
Varför annars skulle du kunna med och säga 90 % så är det massa klagande på ena och andra. Vad gör du när du slår i din tå ?

Det du läser är människors historier, deras berättelser om hur deras vardag ser ut, eller ett visst scenario. Och din fråga är, varför klagar ni så mycket. Det säger mig att du antigen inte läser det folk skriver eller så skiter du fullständigt i vad de skriver. För mig är det de skriver inte negativt. Det är deras sanning & vad mer kan du be om.

Du har ingen aning om hur min livssituation ser ut eller vem jag är. Jag har också haft ett tufft liv och har det även i nuläget. Men jag försöker se det ljusa i tillvaron ändå. Allt blir ju så mycket enklare om man fokuserar på det lilla som är bra än klagar på allt som inte är det. (Att det sen kan vara svårt om någon har en djup depression är en annan diskussion.)
Redigerat av Avregistrerad Medlem 2015 Mar 21 Kl 16:56
Man 106 år

2015 Mar 22 Kl 07:59
Bra poäng, jag vet inte vem du är, eller hur din livs situation ser ut, men ändå förstod jag precis vad du menade.

Du vet att det finns personer här som inte har någon? Är du helt medveten om det ? Så vad ska de se från den ljusa sidan.
Det finns scenarion där vissa är helt övergivna.

För mig hade det varit intressant att veta vilka dagboks inlägg du har läst och sen tänker " åÅh massa ursäkter "
Men nej, alla som har gått igenom riktig fattigdom förstår andra fattiga och hur/varför de beter sig.

Empati kommer från förståelse, förståelse kommer från erfarenhet, och den simpla anledningen till varför du ens försöker bekräfta " att du också haft det svårt " får mig att tvivla på det, när jag aldrig utmanade det, men jag väljer såklart att tro på dig. Det kom bara inte upp till mitt huvud föränn du nämnde det.

De här är inte barn med små komplex problem, där någon hatar sitt liv för den inte har en form av leksak eller prydnad, som alla har mobiler förutom jag, och du kan knacka på deras rygg och förklara att så big deal är det inte.

Jag föredrar metoden att ta människor på fullaste allvar, för detta är ingen piss tävling, vem som haft det svårast. Lyssna, förstå deras perspektiv så gott man kan och sen ge sitt perspektiv och ta styrka utifrån att de själva gett sig det värdet.

Men det finns ingen deprimerad människa, som vill vara deprimerad. Om något fastnar i vårat huvud som vi vet är dåligt att tänka på, för det är självdestruktivt, då hjälper det inte så mycket att tänka "tänk på något annat" "tänk positivt".
Man måste reda ut sitt för att gå vidare. Om det hade varit så lätt som att men tänk på något annat bara. Då hade världen sätt väldigt annorlunda ut, och för det bättre no doubt. Men det är inte verklighet.
Avregistrerad Medlem

2015 Mar 22 Kl 13:06
Citera (ganskasocial * Mar 20, 2015 14:14)

Efter att ha skummat igenom vad som skrivits här så känns det som om 90 % av allt som skrivs är massa klagande på det enda och det andra... Varför är det så?

För det första lever vi väl i ett mer perfektionistiskt samhälle, och där normen i samhället är mer extrovert men det finns ju även många introverta personer likaså många med diagnoser. Man kanske vill bortse ifrån dom människorna för dom inte "finns" och inte hörs.
Jag tycker det är bra att vara negativ, och kanske kan man vara en lycklig pessimist!
Ofta de mer positiva och optimistiska människorna tänker knappt någonting..
Facebook te.x där ska man helst vara social, och bekräftelsebehovet tar knappt slut..
Man blundar också för det lite udda, eller vad man tror är udda men vi lever också i ett j-vligt ytligt samhälle och själv tycker jag samhället är påväg åt helt fel håll. Var finns moralen, etiken i samhället?
Själv tycker jag det mesta handlar om pengar, makt och gärna kontroll, och man ska ständigt tillhöra något..
Man ska så mycket, man ska hinna med allt och lite till och gör man inte det räknas man gärna som tråkig mer eller mindre.
Tycker alla ska få vara som dom är, men dom mer sociala människorna brukar misstolka den mer pessimistiske personen eftersom det döms direkt, och sällan har människor nuförtiden tålamod, vet knappt vad det ordet betyder mer eftersom det ska gå så j-vla snabbt allting.. ja ska man gå på gymmet vill man helst se resultat direkt, så ta då proteinpulver för inte hinner man och har tålamod att vänta på att bygga upp något i längden. Nu tycker du jag säkert låter negativ haha men brukar hålla mig till sanningen och sanningen är sällan kul för många.
Ja, man kan också ta upp antidepressiva mediciner. Snart är det ca en miljon svenskar som brukar eller brukat och långt ifrån alla hade behövt det. Det är sjukt bara en sådan grej!
"Var alltid glad, visa aldrig sårbarhet, var alltid så social som möjligt.., arbeta gärna ihjäl dig för chefen"! Många tror nämligen det är fel på dom själva när det är själva samhället egentligen och själva klimatet det är fel på, dessa krav o.s.v..
Jag tycker själv mina resonemang är logiska och mänskliga, sedan begär jag inte att du ska tycka det
Såg bara du skrev, varför denna negativitet? Så jag blev sugen på att skriva lite..
Grupptryck? Nej tack jag klarar mig..
Kvinna 37 år

2015 Mar 22 Kl 13:38
Hm är en positiv person utan tankar? Nja, på den då, men att fokusera på det som är positivt i livet är inte fel. Men självklart får man ju prata om det som tynger ändå. Jag är oftast positiv, sällan jag faller ner i någon djup grop. Kan lova att jag har massor av tankar ändå Mitt liv är ingen dans på rosor, men att jag mår bäst av att fokusera på det som jag mår bra av. Det betyder ju inte att jag inte kan vara djup, eller att jag fylls av bitterhet o nedstämdhet ibland....
Man 35 år

2015 Mar 22 Kl 21:12
Man är den man är . Passar man inte in i normen så ska man inte behöva med alla medel försöka vara alla till lags. Respektera folk för hur de är och ta lärdom av alla olikheter. Det sätts upp en mall på hur man ska vara och många går efter den sedan tror de sig märka att oj det är något fel här. Folk tappar bort sig är inte ärliga mot sig själv. Jag är ärlig mot mig själv går i min takt men får då ofta stämpeln tråkmåns istället. Känner inte mycket för folk längre allt är så ytligt. Att hitta bra vänner är svårt. Men jag kämpar på och gläds av småsaker här i livet.
Kvinna 51 år

2015 Mar 22 Kl 23:11
Hej hej Coffee

Min bild utifrån media o vardan av det du svarade är att; det håller på att vända nu, jag uppfattar inte att det går käpprätt åt fel håll dock (vänligt sagt såklart). Jag ser acceptans o respekt som en klar utveckling/förändring nu i sverige.

Jag har uppfattat att än fler o fler nu inom kort tid har börjat öppna upp - ja, 'det nya sårbara/ärliga' som ökar ganska så markant just nu (enligt min uppfattning), som förändrar, som leder till debatt, o som vidare leder till ytterligare förändring. Och jag blir väldigt glad av det när jag ser det, man blir starkare i sin egen självkänsla att våga göra samma sak som andra (det här uttrycket; tillsammans blir vi starkare), det är därför det har ökat så pass mkt på senaste tid, att folk tar efter o vågar. Jag ser att det går absolut framåt för personlig utveckling/psykisk välmående.

Min uppfattning är att det oxå är väldigt 'inne' att läsa om personlig utveckling med nu, vilket jag är väldigt glad för, o jag gör så själv sedan 2002, men det märks inget på mig :P? (men det är delvis pga att jag e trög - minns inte vad jag läser he och för att jag läser på engelska, så man måste översätta mkt, och man blir inte lika träffad när man inte läser på sitt eget språk), men det tar lång tid att förändras av olika orsaker - flera år, men dom 2 största orsakerna varför det tar flera år att förändras enligt mig är; att man först behöver redskap/kunskap intellektuellt, o sedan att man måste öva i vardan på det man läser, att man är beroende av att stöta på det situationer som man är rädd för i vardan, o det blir mkt trial and error he (det tillhör ju så klart utvecklingen, men för varje steg man tar så går man framåt, även om det inte märks direkt). Men en dag så plötsligt bara "garvar man" åt allt det man möter, att man inte reagerar rädd längre, och eller att man inte samtidigt får blockeringar. Då har man förstått själsligt, då har femöringen trillat ned, då känner man sig fri .

Citera (Coffee * Mar 22, 2015 13:06)

Citera (ganskasocial * Mar 20, 2015 14:14)

För det första lever vi väl i ett mer perfektionistiskt samhälle, och där normen i samhället är mer extrovert men det finns ju även många introverta personer likaså många med diagnoser. Man kanske vill bortse ifrån dom människorna för dom inte "finns" och inte hörs.
Jag tycker det är bra att vara negativ, och kanske kan man vara en lycklig pessimist!
Ofta de mer positiva och optimistiska människorna tänker knappt någonting..
Facebook te.x där ska man helst vara social, och bekräftelsebehovet tar knappt slut..
Man blundar också för det lite udda, eller vad man tror är udda men vi lever också i ett j-vligt ytligt samhälle och själv tycker jag samhället är påväg åt helt fel håll. Var finns moralen, etiken i samhället?
Själv tycker jag det mesta handlar om pengar, makt och gärna kontroll, och man ska ständigt tillhöra något..
Man ska så mycket, man ska hinna med allt och lite till och gör man inte det räknas man gärna som tråkig mer eller mindre.
Tycker alla ska få vara som dom är, men dom mer sociala människorna brukar misstolka den mer pessimistiske personen eftersom det döms direkt, och sällan har människor nuförtiden tålamod, vet knappt vad det ordet betyder mer eftersom det ska gå så j-vla snabbt allting.. ja ska man gå på gymmet vill man helst se resultat direkt, så ta då proteinpulver för inte hinner man och har tålamod att vänta på att bygga upp något i längden. Nu tycker du jag säkert låter negativ haha men brukar hålla mig till sanningen och sanningen är sällan kul för många.
Ja, man kan också ta upp antidepressiva mediciner. Snart är det ca en miljon svenskar som brukar eller brukat och långt ifrån alla hade behövt det. Det är sjukt bara en sådan grej!
"Var alltid glad, visa aldrig sårbarhet, var alltid så social som möjligt.., arbeta gärna ihjäl dig för chefen"! Många tror nämligen det är fel på dom själva när det är själva samhället egentligen och själva klimatet det är fel på, dessa krav o.s.v..
Jag tycker själv mina resonemang är logiska och mänskliga, sedan begär jag inte att du ska tycka det
Såg bara du skrev, varför denna negativitet? Så jag blev sugen på att skriva lite..
Grupptryck? Nej tack jag klarar mig..