Är ni intresserade av hälsa?

Är ni intresserade av hälsa?

Forever

Kvinna 51 år

2015 Apr 19 Kl 17:02
Jag är nyfiken på här hur folk är intresserade av hälsosam kosthållning, och även motion, och om man läser och söker kring det(?).
Och är ni: s.k erfarna, mittemellan, eller nybörjare, eller inte alls intresserade? tex...
Tar ni Vitamineraler, annat?

Själv vill jag gärna kunna allt om mat och påverkan på alla sätt, men jag e lite trög att komma ihåg vad jag läser (genetiskt), och "man" måste söka på så mkt för att få den mest aktuella gällande rätta kunskapen (det tar mkt tid, jobbigt). Men jag studerar inte om ämnet varje dag, men "ganska" så mkt ändå?. Jag har börjat ta ekologiska vitamineraler sedan förra augusti (men jag fortfarande lär mig om det).
Men jag är inte strikt, och jag är - 'in the learning mood' sedan 2010. Och jag käkar ngn gng emellanåt på mcdonalds, och glass, bakverk, men inte ofta, mera sällan vill jag nog hävda.

Jag utövar ingen motion, men pga att jag är tidsoptimist så har jag sprungit hela livet för o hinna till tåget till jobbet, vilket tog högst 7 minuter att springa. Nu har jag gångavstånd till jobbet senaste 4 åren, men jag är fortfarande tidsoptimist, så jag springer i ca 4 minuter för o hinna, ngn "annan motion" utövar jag inte, men jag går hela tiden på jobbet (o har gjort hela livet hittills).

Hur gör ni/tänker ni(?)
Redigerat av Forever 2015 Apr 19 Kl 19:17
Avregistrerad Medlem

2015 Apr 23 Kl 21:25
Jag är intresserad av nyttig mat och så men tyvärr är jag nog sockerberoende för jag kan inte motstå desserter, glass, kakor, godis och sånt och det är ett bekymmer. Nu har jag klarat 5 dagar utan något onyttigt (jo en liten kaka som bjöds till kaffet idag) men annars inget så jag är stolt över det.
Kvinna 51 år

2015 Apr 24 Kl 17:33
Jag förstår, ang sockerberoende, det har gått lite upp o ned det där för mig, men jag har lyckas senaste månaden säga nej inom mig själv om jag blir frestad (kände mig glad för det), tex om ngn bakat på jobbet (det finns bakverk där varje dag), kunde inte motstå det tidigare. Men samtidigt vill jag kunna njuta ngn gng av bakverk el god glass om jag känner för det, men inte gärna mer än 1 gång i månaden.

Jag gjorde nu precis faktist en raw chokladmousse med en handmixer, gjord på avokado, lite mandelmjöl, kakaopulver, lite stevia, eller vaniljpulver i (jag tog bara ett recept jag hittade idag på nätet, jag är nybörjare. o jag hackade bara ett äpple till det i bitar o strödde lite kokos o lite stevia på (det vart bra tycker jag). o man skulle ju kunna haft lite blötlagda/eller inte blötlagda + ev rostade hasselnötter eller mandlar på moussen, med.

Roligt att du svarade Selma!

Citera (Selmamåns * Apr 23, 2015 21:25)

Jag är intresserad av nyttig mat och så men tyvärr är jag nog sockerberoende för jag kan inte motstå desserter, glass, kakor, godis och sånt och det är ett bekymmer. Nu har jag klarat 5 dagar utan något onyttigt (jo en liten kaka som bjöds till kaffet idag) men annars inget så jag är stolt över det, det blir en godkänd efterrätt.

Redigerat av Forever 2015 Apr 27 Kl 14:53
Kvinna 54 år

2015 Apr 27 Kl 09:32
Trevlig tråd och jag säger äntligen någon att prata hälsa med även om det är olika utgångspunkter.

Jag har sprungit i 30 år men endast offentligt som deltagare i lopp ca 12 år men 18 år på egen hand i skogen förutom upphåll i några år när mitt yngsta barn var liten baby.

Jag använder inte vitaminer men lever bäst när det är enkel mat som exempelvis morötter, linser, bönor, tomater, lök, tomater ägg, naturell yougert som bas.

För mig är hälsa att svettas ut gifterna, få i gång blodcirkulationen, få massage genom simning i lugnt tempo.
Avregistrerad Medlem

2015 Apr 27 Kl 20:25
Jag har egentligen full koll på vad som är nyttigt och onyttigt men problemet är att tillämpa det. Äter mest om kvällarna, är väl uttråkad och då blir det så.
Har i alla fall letat fram ett recept jag ska laga i veckan.
Färsbiffar med linssallad och chiliyoughurt. Man ska steka biffarna såklart och sen steka hackad paprika o lök i olja, blanda ner linser från burk (ej spadet) blanda ner persilja och blandad sallad. Youghurten blandar man med vitlök och chilipeppar och vips, maten klar. Har aldrig testat detta innan.
Kvinna 51 år

2015 Apr 28 Kl 22:59
Kul att du delar hur du gör, intressant o roligt att få höra. Det är många år du har sprungit trots uppehåll som du berättar.
Jag har testat o sprungit 2 ggr he :/, själv är jag tyvärr för lat för det. Jag är ju tidsoptimist som jag skrev (fast jag kommer oftast i tid, och om jag kommer försent är det bara ett par minuter, o mera sällan "5-7" min. Men så jag springer till jobbet på 5 min högst, gjort så hela livet he , men i dag tänkte jag att jag ska gå lite tidigare hemifrån, så att jag kan gå till jobbet, men så tänkte jag, nej, då får jag ju ingen träning hehe, så jag tänker fortsätta o springa till jobbet .

Men jag vill träna mer, men jag vet inte riktigt hur.

Citera (Springtime * Apr 27, 2015 9:32)

Trevlig tråd och jag säger äntligen någon att prata hälsa med även om det är olika utgångspunkter.

Jag har sprungit i 30 år men endast offentligt som deltagare i lopp ca 12 år men 18 år på egen hand i skogen förutom upphåll i några år när mitt yngsta barn var liten baby.

Jag använder inte vitaminer men lever bäst när det är enkel mat som exempelvis morötter, linser, bönor, tomater, lök, tomater ägg, naturell yougert som bas.

För mig är hälsa att svettas ut gifterna, få i gång blodcirkulationen, få massage genom simning i lugnt tempo.
Kvinna 51 år

2015 Apr 28 Kl 23:11
Ja det är det som är jobbigt (ja, för mig iaf), att man inte kan låta bli när man blir frestad (men det går bättre o bättre att avstå), men att jag vill unna mig då o då med, men helst bara 1 gng i månaden, vad det nu kan vara.

Citera (Selmamåns * Apr 27, 2015 20:25)

Jag har egentligen full koll på vad som är nyttigt och onyttigt men problemet är att tillämpa det. Äter mest om kvällarna, är väl uttråkad och då blir det så.
Har i alla fall letat fram ett recept jag ska laga i veckan.
Färsbiffar med linssallad och chiliyoughurt. Man ska steka biffarna såklart och sen steka hackad paprika o lök i olja, blanda ner linser från burk (ej spadet) blanda ner persilja och blandad sallad. Youghurten blandar man med vitlök och chilipeppar och vips, maten klar. Har aldrig testat detta innan.
Redigerat av Forever 2015 Apr 28 Kl 23:12