SuperEnsam

SuperEnsam

Björn66

Man 70 år

2016 Maj 14 Kl 10:01
Jag är ny på sajten.
Jag är pensionär sen cirka 1.5 år och förlorade då alla mina arbetskamrater, separerade för ett halvår sen från min sambo och har blivit mycket ensam. Har liten släkt och dåligt kontakt med dom. Har ett obefintligt socialt nätverk. Kan det bli sämre när det gäller mänskliga relationer!?

Finns det någon som kan ge råd för att vända läget.

Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med någon/några på sajten som är i en liknande situation för att stödja/hjälpa/inspirera varandra, via, chat, tfn eller personlig kontakt.
Avregistrerad Medlem

2016 Maj 14 Kl 11:53
Citera (Björn66 * May 14, 2016 10:01)

Jag är ny på sajten.
Jag är pensionär sen cirka 1.5 år och förlorade då alla mina arbetskamrater, separerade för ett halvår sen från min sambo och har blivit mycket ensam. Har liten släkt och dåligt kontakt med dom. Har ett obefintligt socialt nätverk. Kan det bli sämre när det gäller mänskliga relationer!?

Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med någon/några på sajten som är i en liknande situation för att stödja/hjälpa/inspirera varandra, via, chat, tfn eller personlig kontakt.

Jag har själv varit i en liknande situation. Så jag känner igen mig i det du skriver.
Har du intressen som du tycker om att göra? Som du kan göra för att ge lite "guldkorn" till dig själv? Naturen har en enorm läkande kraft.
Finns det några organisationer du kan ta dig till? Träffpunkter?
Röda korset? Kyrkans aktiviteter? Bor du i Sth området så har jag hört att Katarina församling har cafe, aktiviteter?
Gå med i någon cirkel av något slag?
Söka efter mejlvänner här osv..
Det är också mycket "tålamod" som gäller, "tidens gång". ( I alla fall för mig)
Så kolla runt lite, var öppen för möjligheter...
Jag får ideligen utmana mig, våga göra saker själv, det som jag tycker om, lyssna på musik, konserter osv...
Avregistrerad Medlem

2016 Maj 14 Kl 11:55
Citera (susse * May 14, 2016 11:53)

Citera (Björn66 * May 14, 2016 10:01)

Jag är ny på sajten.

Jag har själv varit i en liknande situation. Så jag känner igen mig i det du skriver.
Har du intressen som du tycker om att göra? Som du kan göra för att ge lite "guldkorn" till dig själv? Naturen har en enorm läkande kraft.
Finns det några organisationer du kan ta dig till? Träffpunkter?
Röda korset? Kyrkans aktiviteter? Bor du i Sth området så har jag hört att Katarina församling har cafe, aktiviteter?
Gå med i någon cirkel av något slag?
Söka efter mejlvänner här osv..
Det är också mycket "tålamod" som gäller, "tidens gång". ( I alla fall för mig)
Så kolla runt lite, var öppen för möjligheter...
Jag får ideligen utmana mig, våga göra saker själv, det som jag tycker om, lyssna på musik, konserter osv...

Jo även se om det finns något volontäraktigt du kan göra, någonstans? Röda korset, Rädda barnen osv...
Man 70 år

2016 Maj 14 Kl 12:33
Citera (susse * May 14, 2016 11:55)

Tack för dina råd susse!
Det finns säkert mycket i det som kan vara användbart.
En viktig sak till att börja med är att komma ur det mentala bottenläget och bli mer positiv, ta iniativ, se möjligheter trots allt. Svårt att se någon "quick fix", det kommer troligen att ta tid eller blir en kamp för alltid...

Det är första gången i mitt liv jag avslöjar/delar sådana här tankar för någon. Förmodligen kan jag göra det för att det är anonymt.

Igen så chattar/mailar jag gärna med några i samma livssituation.
Kvinna 45 år

2016 Maj 14 Kl 12:59
Citera (Björn66 * May 14, 2016 12:33)

Tack för dina råd susse!
Det finns säkert mycket i det som kan vara användbart.
En viktig sak till att börja med är att komma ur det mentala bottenläget och bli mer positiv, ta iniativ, se möjligheter trots allt. Svårt att se någon "quick fix", det kommer troligen att ta tid eller blir en kamp för alltid...

Det är första gången i mitt liv jag avslöjar/delar sådana här tankar för någon. Förmodligen kan jag göra det för att det är anonymt.

Igen så chattar/mailar jag gärna med några i samma livssituation.

Hej Björn,

vet inte om du har sett att det finns en SÖK-funktion här på sidan.. (Allra längst upp.) Där kan du ange bostadsort, ålder, intressen m.m. och söka efter andra medlemmar.. Kanske du kan hitta någon som kan passa dig.. Bara att söka och börja mejla folk :- )

Lycka till :- )

C Mari
Man 70 år

2016 Maj 14 Kl 13:36
Citera (Chrisss * May 14, 2016 12:59)

Citera (Björn66 * May 14, 2016 12:33)

Tack för tipset, kände inte till funktionen.

Under varje användare finns en uppgift om "Senaste aktivitet". Om det inte står något där, vad innebär det?