Artikelserie om ensamhet!

Artikelserie om ensamhet!

Chrisss

Kvinna 45 år

2016 Maj 18 Kl 17:10
Du har väl inte missat Aftonbladets artikelserie om ensamhet?

varldensensammastefolk.story.aftonbladet.se/

Längst upp till höger finns "KAPITEL" med de olika artiklarna:

Självvald ensamhet, ofrivillig ensamhet, De ensamma männen, Ensam i en relation...
Avregistrerad Medlem

2016 Maj 18 Kl 19:12
Citera (Chrisss * May 18, 2016 17:10)

Självvald ensamhet, ofrivillig ensamhet, De ensamma männen, Ensam i en relation...

Jätte bra att du tar upp det här.."Ensamhet" Vad kan man som liten människa göra själv?
Ibland kan det första steget att själv ge, själv LE och heja på folk...Hålla upp en dörr. Säga en fin kommentar till någon typ vad vackra naglar du har..
Eller snygga glasögon du har...
Att vara en medmänniska, våga ta sig ut ur sina egna trygghetszoner...Det kan lindra ens egna ensamhetskänslor,
Istället öka kärlek medmänsklighet och medkänslan i sig som sprider sig utåt...Ringar på vattnet...
Tänka inom sig en vision att vi är flera som dansar runt barfota på ängen i glädje och gemenskap...Känna den fina känslan..
Kanske det kan manifestera sig i det yttre om fler tänkte och kände så...
Bara lite av mina tankar....
Avregistrerad Medlem

2016 Maj 19 Kl 10:21
Citera (susse * May 18, 2016 19:12)

Citera (Chrisss * May 18, 2016 17:10)

Jätte bra att du tar upp det här.."Ensamhet" Vad kan man som liten människa göra själv?
Ibland kan det första steget att själv ge, själv LE och heja på folk...Hålla upp en dörr. Säga en fin kommentar till någon typ vad vackra naglar du har..
Eller snygga glasögon du har...
Att vara en medmänniska, våga ta sig ut ur sina egna trygghetszoner...Det kan lindra ens egna ensamhetskänslor,
Istället öka kärlek medmänsklighet och medkänslan i sig som sprider sig utåt...Ringar på vattnet...
Tänka inom sig en vision att vi är flera som dansar runt barfota på ängen i glädje och gemenskap...Känna den fina känslan..
Kanske det kan manifestera sig i det yttre om fler tänkte och kände så...
Bara lite av mina tankar....

Jag har själv erfarenhet av flera av de sorters ensamhet som artikeln serien tar upp. Såå jag vet att det inte är ett "lätt kapitel"...
Vi kan ju bara ta våra högtider, "Carl larsson jular" ex..
Många har det inte så...
Kvinna 45 år

2016 Maj 19 Kl 11:44
www.volontarbyran.org/alla-uppdrag

Vilka bra tankar du har..
Det stämmer nog att det lilla, ett leende mot en främling, kan göra väldigt stor skillnad, skapa en känsla av värme oss emellan..
Och att medkänsla, att leva sig in i den andres situation, och vänlighet skapar större närhet till andra människor...
Man kan ju träna på medkänsla, och ett utmärkt sätt är att arbeta som volontär..
Jag kom att tänka på att det finns en sida för de som vill arbeta som volontärer...
Avregistrerad Medlem

2016 Maj 19 Kl 19:58
Citera (Chrisss * May 19, 2016 11:44)

www.volontarbyran.org/alla-uppdrag

Vilka bra tankar du har..
Det stämmer nog att det lilla, ett leende mot en främling, kan göra väldigt stor skillnad, skapa en känsla av värme oss emellan..
Och att medkänsla, att leva sig in i den andres situation, och vänlighet skapar större närhet till andra människor...
Man kan ju träna på medkänsla, och ett utmärkt sätt är att arbeta som volontär..
Jag kom att tänka på att det finns en sida för de som vill arbeta som volontärer...

Jätte bra ide..
Jag är intresserad av volontär..Har grunnat en del på Röda korset där jag bor, de söker frivilliga..Rädda barnen var jag också inne på ett tag...
Det kan verka som om jag är lite "naiv" och skriver löjligt. Av egen erfarenhet så vet jag mycket om ensamhet, mycket om att känna sig osynlig, utanför och de känslorna...Hur svårt det kan vara, tvivel på sig själv, osäkerhet, blygsel osv...
Har fått "praktisera " mycket i mina dar...

Jag veet att LE mot någon kan ge så mycket tillbaka..Säga till en expedit att hon har vackra naglar när hon har det..Ja vad det sprider värme...
När ett litet barn man inte känner säger "Glad påsk " i en simbassäng när man är där själv och simmar, vad det Ger..Oj oj...
Eller som i påskas,( rätt ensam sådan förutom med barnen ) när jag varit inne och köpt mer påskgodis tar ut en 50 lapp och ger den tandlösa gamla tiggerskan utanför.. Hon pratar på stt språk och gör tecken mot himlen..Man själv nickar och vågar följa sin känsla: Klappa henne på kinden...Medmänsklighet, kärlek...
Det stora i det lilla....