Varför är svenskarna ensammast i världen..?

Chrisss

Kvinna 45 år

2016 Maj 30 Kl 19:37
Dokumentär om varför svenskarna är ensammast i världen..

www.svtplay.se/video/10458343/the-swedish-theory-of-love/dox-the-swedish-theory-of-love-avsnitt-1

"THE SWEDISH THEORY OF LOVE
ERIK GANDINI, SVERIGE, 76 MINUTER

Ingen medborgare skulle vara beroende av någon annan. Det var målet för den grupp svenska politiker som i februari 1972 samlades för att forma en ny framtidsvision. I dag, 40 år senare, är Sverige världens ensammaste land och svenskarna världens ensammaste människor. Ingen annanstans är det så många som lever och dör ensamma.

Regissören Erik Gandini granskar baksidan av vårt moderna liv."

Se den?

viaplay.se/store/the-swedish-theory-of-love-2016
Redigerat av Chrisss 2016 Nov 19 Kl 16:37
Avregistrerad Medlem

2016 Maj 31 Kl 17:35
Citera (Chrisss * May 30, 2016 19:37)

Dokumentär om varför svenskarna är ensammast i världe

Ingen medborgare skulle vara beroende av någon annan. Det var målet för den grupp svenska politiker som i februari 1972 samlades för att forma en ny framtidsvision. I dag, 40 år senare, är Sverige världens ensammaste land och svenskarna världens ensammaste människor. Ingen annanstans är det så många som lever och dör ensamma.

Se den?

Jag skulle gärna vilja se "dokumentären" men den går genom viaplay och kostar 39 kr..
Hur gör man?
Kvinna 45 år

2016 Maj 31 Kl 17:51
Citera (susse * May 31, 2016 17:35)

Se den?

Jag skulle gärna vilja se "dokumentären" men den går genom viaplay och kostar 39 kr..
Hur gör man?

Klicka på länken här: viaplay.se/store/the-swedish-theory-of-love-2016

Sen är det bara att klicka på den gröna knappen där det står "Hyr för 39 kr", sen får du registrera ett konto hos Viaplay..

Det går även att prova Viaplay gratis en månad utan bindningstid.. Bara att klicka högst upp på sidan där det står PROVA VIAPLAY och registrera konto..
(Sen får du kanske söka efter filmen..)

Du får gärna berätta vad du tyckte sen
Avregistrerad Medlem

2016 Jun 1 Kl 17:46
Hej finns det möjlighet att hyra filmen på bibliotek eller videobutik jag vill ej lämna ut kontouppgifter till filmföretag och få reklam från dom i all evighet.
Kvinna 45 år

2016 Jun 1 Kl 18:07
Citera (kompis71 * Jun 1, 2016 17:46)

Hej finns det möjlighet att hyra filmen på bibliotek eller videobutik jag vill ej lämna ut kontouppgifter till filmföretag och få reklam från dom i all evighet.

Hej,
om du googlar på THE SWEDISH THEORY OF LOVE + bibliotek så får du upp några bibliotek som har den.. Vet dock inte om det går att fjärrlåna film.. Kanske inte.. Via t.ex. SF Anytime och Discshop kan du hyra den på samma sätt som hos Viaplay.. Men det är väl kanske samma sak som med Viaplay.. Du kan ju kolla med dem först så att de inte skickar reklam..?
Avregistrerad Medlem

2016 Jun 1 Kl 19:02
Citera (Chrisss * Jun 1, 2016 18:07)

Citera (kompis71 * Jun 1, 2016 17:46)

Hej,
om du googlar på THE SWEDISH THEORY OF LOVE + bibliotek så får du upp några bibliotek som har den.. Vet dock inte om det går att fjärrlåna film.. Kanske inte.. Via t.ex. SF Anytime och Discshop kan du hyra den på samma sätt som hos Viaplay.. Men det är väl kanske samma sak som med Viaplay.. Du kan ju kolla med dem först så att de inte skickar reklam..?

Jag hittade filmen på ett bibliotek i min närhet. Så jag har boat mig på den..Ska bli spännande att se den...
Avregistrerad Medlem

2016 Jun 20 Kl 21:18

Ingen medborgare skulle vara beroende av någon annan. Det var målet för den grupp svenska politiker som i februari 1972 samlades för att forma en ny framtidsvision. I dag, 40 år senare, är Sverige världens ensammaste land och svenskarna världen
ensammaste människor. Ingen annanstans är det så många som lever och dör ensamma.

Se den?

Jag har sett filmen här idag. Det här är min tolkning, mina åsikter om filmen.
Jag tycker den är vinklad på ett sätt att vi är så ensamma och isolerade här i Sverige, på ett "överdrivet sätt"....Visst kan det vara så .. Stora bostadsområden med många olika sorters människor, från olika delar i landet och världen.För att vi bor och agerar på ett sådant sätt, drar oss inåt, pratar inte med obekanta, främlingar.osv...Stress, hård mentalitet....
Att de äldre flyttar in på äldreboende eller bor hemma så länge som möjligt med hjälp av hemtjänst...Tiden finns inte till mer samvaro med de äldre.
Vi har ju inte kvar det som vi hade med "folkhemmet" när vi bodde tillsammans , gammal som ung...Hade en mer närhet till varandra.

En överdriven sak i filmen är att så många kvinnor väljer insemination med sperma från en donator. Alltså att många vill leva själva utan en partner och skaffar barn på det sättet.
Det kom ett paket med sperma i is behållare som levererades med en postbil. Det var då dags för kvinnorna att inseminera sig själva...
Jag tror att det är få som vill ha det så...

"Kärleken då"...Den är en stark kraft..Önskan att bli älskad och älska med en kär partner, att tillsammans få ett "kärleksbarn". Det är stort och jag tror många längtar och önskar det. Visst är det många som går skilda vägar efter ett tag, separationer, skilsmässor osv...
Fast många träffa en ny partner att tycka om och älska också.
Många träffas ju genom sådana här och dejtingsajter...
Ska jag vara ärlig så tror jag att en hel del i filmen är lite skrämsel propaganda att VI är är så ensamma och isolerade..Att det nästan verkar så fruktansvärt för oss..Nästan som att "hoppet är ute".
Det vill inte jag tro.

Nej..Vi ska se med "andra ögon". Det "goda finns" även här
i Sverige...Det finns människor som vågar Ge först..som är spontana, som "Agerar med hjärtat" , som har medkänsla, är medmänskliga, som ser "andra" oavsett hudfärg, ålder, klasstillhörighet osv..
Det finns lokaler, träffpunkter för människor att träffas på...Det finns mycket och mer VI SJÄLVA KAN GÖRA OCH GÖR.
Att våga trots sin egen osäkerhet , blyghet osv...Ta första steget...
Se "Kärleken" som finns överallt, bland djur , människor av olika slag...De där mellanmänskliga mötena i det vardagliga...

Jag vågar inte själv bjuda in mina grannar, de är 3 st, varav en äldre kvinna från trakten och en äldre utländsk kvinna med sin son? De kan ingen svenska. Trots det har jag hjälpt henne med teckenspråk i tvättstugan. Försöker förklara tvättmaskinen med tecken osv..Jag hejar på dem osv..
Men jag erkänner...Jag vågar inte bjuda in dem till mig på en fika..
Fast tanken är ju härlig...Att bara våga göra det....

Att börja säga positiva kommentarer till människor är viktigt, tror jag..Se dem, Le...Våga heja på folk man inte känner..prata lite spontant sådär....
Ja lite från mig...
Kvinna 45 år

2016 Nov 19 Kl 16:38
www.svtplay.se/video/10458343/the-swedish-theory-of-love/dox-the-swedish-theory-of-love-avsnitt-1

Redigerat av Chrisss 2016 Nov 19 Kl 16:39
Man 36 år

2018 Okt 31 Kl 10:24
Tack för tipset, 68-vänstern har förpassat det här landet till avgrudnen med sin individualism, hatar det här landet för vad det och dess inånare har blivit på många plan. Här kan man streama den om man har bibliotekskort på ett bibliote som är registrerat:

www.cineasterna.com/sv/library/34/title/451
Man 36 år

2018 Okt 31 Kl 18:00
Usch så deprimerande men sann den dokumentären var. Sant att männen är rätt onödiga för kvinnor idag när pappa staten tar hand om allt. Jag är också rädd att dö ensam och har inte mycket mening alls i mitt liv. Har inga ambitioner vad gäller karriär pga att jag är lika ensam ändå oavsett hur mycket penhar jag har. Uthärdar mest livet och har gjort det sedan jag var 22. Veckorna ser näst intill identiska ut för mig. Hade hellre varit född i något av de landen folk flyr till Sverige kommer ifrån. Vad hade det spelat för roll om man haft barn? Då hade man levt för att indoktrinera nästa generation i denna galenskap. Jag har försökt så länge att finna någon mening eller något att kämpa för, utan resultat.

Inte konstigt att svenska män söker sig till traditionella asiatisk kvinnor och kvinnor till araber som också är mer manliga och traditionella. Svenska kvinnor och män har medvetet indoktrinerats till att bli inkompatibla. Men ja, det finns undantag...
Kvinna 27 år

2018 Nov 1 Kl 15:00
Idag håller ju kvinnliga robotar på att utvecklas och göras på löpande band, så det verkar som att fler och fler kvinnor blir onödiga med. Samhället blir mer sex- och porrinriktat eller andra ytliga faktorer och det är ju klart att om allt fokus ska ligga på sådant så behövs ju inte de mänskliga aspekterna. Samtidigt verkar fler och fler inte vara nöjda med sig själva som man är utan det ska vara ständiga förbättringar. Söker man efter det materiella så är det vad man får och jag tror det dessvärre är dit vi är på väg. Vilket samhälle man än talar om så gör man vad man tror krävs för att bli accepterad i flocken. Jag önskar att perspektivet kunde vidgas lite hos den breda befolkningen (speciellt hos yngre människor), så man inte vaknar en vacker dag på ålderdomens höst och inser hur fel man liksom alla andra tänkte. Det är vår tids epidemi och jag tror tyvärr den är här för att stanna såvida vi inte hittar en långsiktig lösning på problemen. Så länge man inte tar det på allvar leder det bara till ett ekorrhjul. Många svar på ensamhet leder ofta bara till en annan typ av ensamhet som man inte visste fanns förrän den upptäcktes. Kanske vi är lite för omogna för att dra förhastade slutsatser på en stor mänsklig gåta.
Kvinna 69 år

2018 Nov 4 Kl 16:40
Bryta ensamheten !!
Jag har varit med här ganska länge o nu undrar jag :
Är det många här som har träffat nya vänner ? Själv tycker jag det verkar helt omöjligt. Kul att höra vad ni andra tycker.
Man 44 år

2018 Nov 4 Kl 17:59
Citera (Hastur * Oct 31, 2018 18:00)

Usch så deprimerande men sann den dokumentären var. Sant att männen är rätt onödiga för kvinnor idag när pappa staten tar hand om allt. Jag är också rädd att dö ensam och har inte mycket mening alls i mitt liv. Har inga ambitioner vad gäller karriär pga att jag är lika ensam ändå oavsett hur mycket penhar jag har. Uthärdar mest livet och har gjort det sedan jag var 22. Veckorna ser näst intill identiska ut för mig. Hade hellre varit född i något av de landen folk flyr till Sverige kommer ifrån. Vad hade det spelat för roll om man haft barn? Då hade man levt för att indoktrinera nästa generation i denna galenskap. Jag har försökt så länge att finna någon mening eller något att kämpa för, utan resultat.

Inte konstigt att svenska män söker sig till traditionella asiatisk kvinnor och kvinnor till araber som också är mer manliga och traditionella. Svenska kvinnor och män har medvetet indoktrinerats till att bli inkompatibla. Men ja, det finns undantag...

Kan stilla konstatera i dina inlägg att vi tycks befinna oss i liknande situation i livet och tänker/resonerar snarlikt.

Man hör ofta att det pratas om människor i samhällets utkanter, och då gäller det människor med missbruksproblem, ensamstående föräldrar som inte får vardagsekonomin att gå ihop, eller någon som blivit långtidssjukskriven och inte längre får sjukpenning utbetald. Människor som vi ska känna sympati för, och skriva plakat till första maj och uttrycka vårt missnöje med hur de blir behandlade av samhället.

Men har ni någon gång hört någon stå i ett första-maj-tal och proklamera högljutt att det måste tas krafttag för att hjälpa de mindre socialt belevade, de som 'förpassas' till denna typ av sajter, i hopp om att finna en utväg ur den sociala enskildheten? Jag har iallafall under alla mina år aldrig hört någon samhällsdebatt som berör detta känsliga ämne. Ett socialt utanförskap kan dessutom, beroende på hur stark individen är, leda till tyngre missbruk, som i sin tur belastar samhället ännu mer, än om man fångat upp och skapat en plan för dessa vilsna själar i ett tidigare skede.

Men saken är den, att ensamma individer inte syns. Det är lite utav deras (vårt) signum. Vi liksom 'flyger under radarn', och blir/upplevs aldrig som en belastning för samhället. Antagligen blir det först när vi blivit en så betydande del av befolkningen, att samhällets struktur börjar påverkas, som man kommer upptäcka/erkänna vad man undvikit att ta hänsyn till under decennier, och som man tillåtit sakta men säkert urholka grundpelaren i samhället (befolkningen).

Det är tråkigt att se att det inte tycks finnas en förståelse för behovet (eller ens en vilja?) från samhällets sida av att hjälpa oss som inte har förmågan att på egen hand ta oss 'in i värmen' (bli en del av samhällsgemenskapen), när man glatt kan skapa stödfunktioner och rehabiliteringsplaner för alkoholister, spelmissbrukare, kriminella, ja, just name it.

Det brukar ju sägas att 'syns du inte, finns du inte'. Så det är duktigt av en reporter att lyckas finna dessa individer, som kan ge ett underlag för att påstå att svenskarna är ensammast i världen, när de samtidigt inte tycks synas på samhällets radar...
Kvinna 61 år

2018 Nov 12 Kl 01:15
Tack för tipset om denna tänkvärda dokumentär, dock lite för svartvit och romantiserande om "den gode vilden" för min smak. Föredrar ingen av de presenterade ytterligheterna.

Edit: Framställningen av den torftige svensken är heller ingen höjdare.
Redigerat av Turmalin 2018 Nov 12 Kl 01:19