Vart tar vännerna vägen ?

Vart tar vännerna vägen ?

Soma

Kvinna 48 år

2013 Feb 3 Kl 15:15
Funderat lite på detta med ensamhet .... Jag e ganska ny skild o vän listan har krymp e det fler har det så ? Varför duger bara par ?
Kvinna 62 år

2013 Feb 3 Kl 15:19
Ja det där är konstigt att när man skiljer sig så går det plötsligt inte att umgås med en av dom som var ett forna par ,det är som man har suttit ihop.Jag har funderat över det oxå.
Kvinna 48 år

2013 Feb 3 Kl 15:24
Precis så känns det .... Man e ju samma person som innan men känns lite folk tar avstånd el e rädda för att ta parti men finns väl annat kul i prata om än X.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 4 Kl 11:19
Jag har med funderat på detta och har några teorier. Det kan ju bero på flera faktorer.

De kan ju vara rädda att får höra massa skitsnack om den lämnade partnern och att sitta med en bitter människa är inte alltid drömmen för folk.

Kanske är de rädda att ens egna partner upptäcker hur bra den nyseparerade har det och lämnar förhållandet. Det är ett hot mot förhållandet helt enkelt.

En singelperson kan även vara ett potentiellt hot mot den andra partnern. En kille kan ju attrahera parets flickvän eller tvärt om.

Det finns nog många underliggande faktorer till varför man inte längre är välkommen på samma sätt som innan. Jag tror inte det är någon som medvetet tänker som så, men det kan vara en förklaring.

Märker man att de beter sig konstigt så är det ingen idé att slita med dem mer. Det är bättre att gå vidare och skaffa nya vänner. Oftast sliter man sitt hår i frustration över att man inte får tillbaks relationen man hade innan. Det är kört helt enkelt.
Kvinna 62 år

2013 Feb 4 Kl 11:32
Håller med dej Raceman,det är nog många av dom orsakerna att man förlorar vänner när man separerar.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 4 Kl 16:12
Hej swejs.
Man kan ju vända på dethela med.
Se det från min sida eller från vår sida som är singlar och lite ensamma.
Att det kanske inte är så kul alltid att träffa andra par med allt vad det innebär.
Där det pratas småbarnsprat. Dagis och skola. Träningar för barnen.mm
Man kan nog med känna sig lite solo med vänner som är ett par.
Utan för egen del så trivs jag nog mera med vänner som inte har alldeles för små barn. Där man inte blir tredje hjulet liksom.
Ok det ser ju alltid olika ut i alla familjer. Men jag tror nog att det gäller att finna någon som ligger lite på samma nivå i livet vare sig det är i ett förhållande eller om det bara rör sig om ren vänskap.
Sedan är det ju så att man måste anpassa sig rätt mycket efter de par eller de kompisar som har små barn eller har fullt upp ilivet med saker.

Inte alltid lätt att få till det när man ska ses och umgås med varann.
De flesta har ju redan i dag skapat sig ett liv med kompisar och jobb.
Intressen och barn..så det blir inte mycket tid över sedan till att umgås där de flesta sedan vill ägna sig åt familjen när de är lediga eller så är de så trötta så de orkar inte göra något : )
Men som sakt det ser olika ut för alla männsikor och familjer.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 4 Kl 16:37
Jag håller med dig cme2013,
vi som är singlar och varit det en längre tid passar inte heller in alla gånger. Befinner man sig också i en ålder där de flesta bekanta är mitt uppe i barn-familj-köret så kan det vara svårt att hitta tid och möjligheter, framför allt till spontana möten...på tu man hand. Känns också ibland som att man som singel inte är lika intressant att umgås med som andra par... man blir, som du säger, lite av tredje hjulet på vagnen.

Under mina samboförhållanden så har vi som par inte umgåtts med andra par annat än släktingar. Så ämnet som trådstartaren Soma vill lufta har jag inte mycket erfarenhet av.. men att relationer kan bli knepiga efter en separation finns det ju många som upplevt.