Hästtokig, Hundtokig, Djurtokig!

Hästtokig, Hundtokig, Djurtokig!

Avregistrerad Medlem

2013 Feb 5 Kl 16:09
Någon mer?
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 5 Kl 16:34
Jag älskar djur. Har haft katt en längre tid och nyss var jag jourhem. Men jag har fått allergi mot katter. Det gör ont i hjärtat att veta att jag förmodligen aldrig kan ha katt igen.
Känns otroligt tomt att inte ha något djur i hemmet.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 5 Kl 17:56
Åh vad tråkigt! Tur att det finns allergivänliga djur som vissa tål åtminstone ex Sibiriska katter, Rexkatter. Schnauserhundar . Hoppas du är en av dem som kan finna en ras som fungerar med din allergi!
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 5 Kl 22:59
Ja det hoppas jag med.
Annars får det väl bli nån reptil.
Kvinna 52 år

2013 Feb 12 Kl 23:00
jag har häst och katt.Tycker djuren till stor del ärmitt liv.Dom betyder jättemycket för mej.
Man 37 år

2013 Feb 13 Kl 00:38
Älskar hundar. Har inget emot att gosa med en snäll katt men är en sann hundmänniska. Har aldrig haft någon själv men har alltid haft hundar omkring mig i min omgivning. Håller på att manipulera mina föräldrar till att bli hundägare, nu när pensionen står för dörren och de har tröttnat på friheten efter att sista ungen lämnat boet.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 13 Kl 09:41
Jag bara älskar hundar, har en liten Powder puff som blir 11 år nu i mars. Men det är full rulle på tassarna än, tack och lov
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 13 Kl 11:17
Jag vet inte hur ni upplever det eller vad ni har varit med om.
Men i bland kan jag känna att många hundägare tar för givet att alla hundar ska hälsa på varann...Kan känna ibland att det är lite jobbigt när man möter vissa där de nästan står och väntat på att man ska komma fram eller ifatt för att hundarna ska hälsa.Vi människor hälsar ju inte på alla vi möter.
Eller de männsikro som bara kommer fram och ska hälsa utan att de frågor om det är ok att hälsa. Hunden kan ha en dålig dag prescis som jag..
Då båda inte är upplagda för att stå och prata och verka trevlig mot andra.
Hårddrar det lite men ni förstår min tanke va ?
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 13 Kl 11:22
Sedan tycker jag att det ska ingå som rutin på alla dagis och småskolor.
Att lärarna ska lära de små barnen att aldrig springa fram mot hundar.
Ok de vill hälsa glatt och det är ok..Men hunden kan bli rädd eller blir han glad och vill leka.Hoppar upp och barnet ramlar..Inte bra. Även om du har en snäll hund och att det kan vara ok att ett barn vill klappa. Så kan det bli så fel.
Men visst är det trevligt och kul med hund annars.Sällskap även om man inte alltid vill gå ut när man vaknar på morgonen och bara vill sätta på lite fika och äta nybakade scones till frukost där man ligger under pläden.
Snön yr där ute eller regnet öser ner : )
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 13 Kl 12:28
Håller fullständigt med cme2013, många hundägare tycker det är hur trevligt som helst att hundarna hälsar på varandra. Men för mig finns inte det, min hund har blivit svårt biten och efter det har han blivit aggresiv mot andra hundar. Jag försöker att inte stressa upp mig när vi möter okända hundar men det är svårt, för visst har jag blivit osäker även jag. Och naturligtvis kännner han det. Vet inte hur jag ska lösa det här och skulle vara så tacksam om någon har en idé om hur vi kommer vidare.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 13 Kl 15:50
#lillagumman

Trist att din hund blev biten och därmed rädd, för det är det han är. Det är svårt att ge råd som ger bra effekt på just din hund då jag inte kan se hur han reagerar och inte heller hur du kommunicerar med honom.

Finns det någon brukshundklubb i närheten så föreslår jag att du kontaktar den. Där finns kunnigt folk, kurser och ofta kan man få hjälp av andra hundägare att träna sin egen i just hundmöten.

Om din hund fungerade bra med andra hundar innan han blev påhoppad så ska det inte vara så svårt att jobba bort rädslan och osäkerheten. Men alla hundar är individer och vissa saker, som t ex att bli biten kan sätta väldigt djupa spår. Det viktigaste är att hunden får möjliget att träffa snälla, lugna hundar under kontrollerade former så han får erfara positiva hundmöten.

Lycka till!
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 13 Kl 16:16
Citera (cme2013 * Feb 13, 2013 11:22)

Sedan tycker jag att det ska ingå som rutin på alla dagis och småskolor.
Att lärarna ska lära de små barnen att aldrig springa fram mot hundar.
Ok de vill hälsa glatt och det är ok..Men hunden kan bli rädd eller blir han glad och vill leka.Hoppar upp och barnet ramlar..Inte bra. Även om du har en snäll hund och att det kan vara ok att ett barn vill klappa. Så kan det bli så fel.

Som småbarnsförälder och lärare håller jag med om att barn ska lära sig respektera djur och närma sig dem varsamt. Men jag anser att det ansvaret ligger i föräldrarollen och inte i mitt ansvar som pedagog.
Kvinna 63 år

2013 Feb 13 Kl 18:00
Citera (Skogsmulle * Feb 5, 2013 16:09)

Någon mer?

Lite galen kanske,
men mitt liv har alltid omfattat djur av många olika sorter beroende på livet i övrigt.
För närvarande bor 3 unga glada goldentjejjer med mig och min gamla kisse. Hästen bor i stallet och det är ju tur det
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 13 Kl 18:17
Jag älskar djur, har hund och häst och min familj har två hästar 3 katter och en hund, tidigare 2 kaniner och två marsvin men de har vi tyvärr fått sälja och min kära kanin fick avlivas av cancer...

Det jobbiga med djur är att de är så lätta att älska och fästa sig vid, Man gör allt i sin makt för att de ska ha det så bra som möjligt och hålla sig friska, Men hur väl man än vill dem går det inte att skydda från allt tyvärr om de ska få ett värdigt djurliv. Har flera bekantas djur som just nu mår mycket dåligt för att saker händer som vi ägare inte kan skydda dem emot livet självt. Lider med de djuren!

Jag håller med dig CME2013 en hund vill inte alltid bli hälsad på! Precis lika lite som jag vill hälsa på alla människor jämt! Det gäller att läsa av hunden när den vill och fråga ägaren före. Det gäller både när hundar i koppel ska hälsa på varandra och när hund och ny mänska ska hälsa på varandra/ människan vill klappa.

Jag håller också med dig Elel! Det är inte pedagogers ansvar, bara då barngruppen är ute med pedagoger. Annars är det föräldrars ansvar att lära barn att respektera djurens integritet och att alla hundar inte vill bli klappade utan kan bli arga av det. Föräldrar har alltid det yttersta uppfostransansvaret! Det är så lätt för alla att tycka att all uppfostran gäller att pedagoger ska stå för det men vi är främst lärare av kunskaper anser jag!
Kvinna 56 år

2013 Feb 14 Kl 19:20
Är också en stor djurälskare och har haft hundar, mellanpincher och collie, och är stolt ägare till 2 katter. En cornish rex och en oriental/cornish rex. Djur är så fantastiska varelser och ger så mycket kärlek. Håller med om att man ska lära barn att visa djur respekt och fråga om man får klappa först. Även om hunden är kopplad och känner sig trängd om någon kommer fram är det ju oftast den som får skulden om det händer något. Vilken hund som helst kan vät bita om den känner sig trängd och rädd. Det tycker jag föräldrarna ska lära sina barn.