Träning av alla slag-erfarenheter, tips, inspiration

Träning av alla slag-erfarenheter, tips, inspiration

Geona1968

Kvinna 52 år

2017 Apr 10 Kl 19:53
Jag började träna styrketräning ca 3 ggr i veckan i början av januari (det klassiska nyårslöftet.. men den här gången blev det av!)
Har märkt en snabb förändring av hur jag känner mig: kan koncentrera mig bättre, sover bättre och har mer ork.
Redigerat av Geona1968 2017 Apr 10 Kl 20:02
Kvinna 52 år

2017 Apr 10 Kl 19:54
(Forts, kunde inte posta hela av någon anledning) Dessutom är det en väldigt skön känsla av att kroppen faktiskt kan bli klart starkare.
Min inspiration som fick iväg mig til gymmet den här gången var en artikel med bilder jag såg någonstans (kan leta upp var om någon är intresserad) med röntgenbilder av låren hos tre personer, en ung man som tränade, en 70-årig man som tränade (mycket) och en man, också i 70-årsåldern som rörde sig väldigt lite. Benen hos de två första såg i princip identiska ut, både muskler och skelett.. Att träning kan göra en så stor skillnad inuti kroppen hade jag märkligt nog aldrig tänkt på.

Första gångerna på gymmet var jag ganska rädd för att göra fel..Smög runt och provade bara ett par av övningarna jag planerat. Men ganska snabbt märkte jag att fler än jag verkade vara nybörjare och att ingen faktiskt brydde sig om vad jag gjorde
Jag har aldrig haft hjälp av någon personal, utan började följa ett program från www.styrkelabbet.se/traningsprogram-for-nyborjare/ Första gångerna försökte jag bara lära mig övningarna med riktigt lätta vikter.

Axelpress(Militärpress har jag svårt för fortfarande och jag använder hantlar omväxlande med en maskin istället för bröstpress/bänkpress. Jag har också lagt till ett par övningar för benen och rumpan som jag märkte var väldigt klena. Dragmaskiner har jag också börjat gilla.

Det som är så bra är alla oändliga möjligheter att variera och anpassa till det som fungerar för en själv. Jag är superglad för att jag upptäckte styrketräningen, faktiskt det bästa jag gjort på flera år.
Avregistrerad Medlem

2017 Apr 12 Kl 23:30
Härligt Geona att du hittat styrketräningen och fint att du delade med dig av länken med träningstips för nybörjare. Det finns ju också appar för nybörjare som man kan hämta från Windows Store eller motsvarande för mac dator heter App Store. Där kan man t ex söka med ordet workout. Då får man en lista med både gratis appar och de som kostar en liten slant. Själv tycker jag det är värt att börja med någon gratisversion och se om träningsformen passar en personligen bara för att komma igång.
Man 60 år

2017 Apr 17 Kl 14:42
Ja , någon sorts träning är bra. Spelar nog inte så stor roll vad, bara det blir av. Själv har jag laddat ner "10 daily exercises" från playbutiken. Kräver inget gymkort eller utrustning eller ens att man går ut, tröskeln blir inte så hög då..
Kvinna 52 år

2017 Apr 18 Kl 18:46
Bra tips med appar man kan ladda ner. Ska prova "10 daily exercises"