Vad har ni för tips till beteendet koppelutfall mot stora hundar?

Vad har ni för tips till beteendet koppelutfall mot stora hundar?

Avregistrerad Medlem

2013 Feb 6 Kl 18:32
Hej! Min hund smyger fram för att sedan springa och rycka i kopplet och skälla argt på hundar och hundägare speciellt med större hundar. Hur hade ni gjort för att arbeta bort beteendet.

Min hund är 5 år, är omplacerad hos mig för 3/4 år sedan. Kastrerad för en månad sedan.

Viss litteratur säger att bara ignorera beteendet minsta uppmärksamhet uppmuntrar beteendet, vissa skriver bara gå rakt i motsatt riktning och berömma när hunden beter sig som vanligt igen, andra skriver att be hunden göra ett kommando den kan och belöna det medan den andra hunden passerar, vissa skriver ryck i kopplet och säg nej direkt vid start av beteendet....

Så svårt jag har provat samtliga och tycker inget direkt fungerar.....

Hoppas ni har idéer som kan ge nya perspektiv på min träning!
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 6 Kl 18:46
Bryta beteendet direkt är det du måste göra, anser jag. Men att kommunicera med hunden genom kopplet är inte effektivt mer än för stunden. Risken är att hunden ändå faller tillbaka innan ni är framme vid den mötande hunden.

Jag vet hur jag skulle ha gjort, svårt bara att omsätta i förklarande text. Du måste få din hund att slappna av och bryta själva upphetsningen som han bygger upp i kroppen. Det bästa i övningssyfte tycker jag brukar vara att stanna, och få hunden att fokusera på dig och invänta den mötande hunden, stå sen och blockera din hunds synfält mot den passerande hunden.
Dvs... att en annan hund passerar ska inte uppta din hunds intresse, det är dig han ska fokusera på.

Har du testat nåt liknande?
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 6 Kl 18:48
Att gå i motsatt riktning förvärrar beteendet...att aldrig konfronteras med det man är osäker på löser ju ingenting...
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 6 Kl 22:21
Aldrig nej och ryck i kopplet.
Hunden kan ju då uppfatta som om den varit dum.
Som du säger F låt hunden lägga fokus på annat.
Locka bort den så lär den sig rätt fort faktiskt.
Belöna är alltid bra för då vet den till nästa gång att om jag inte skäller så får jag godis..Sedan trappar man ner detta ju mera den lär sig.
Att skrika och rycka i kopplet är som med barn samma sak att det ger motsatt efekt..Själv så skulle jag bli förbannad om någon nekade mej en sorts upphettsning : )
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 7 Kl 01:17
Måste fråga... är det lätt för dig att få ögonkontakt med hunden? Vet ju inte i vilken utsträckning du tränat innan. Syftet med ögonkontakten vid lydnadsträning är ju att hunden ska invänta förarens nästa kommando...och liksom fråga -Vad ska jag göra nu?

Har man fått sådana problem som du beskriver så måste man sätta mer krut i träningen på att få hunden att avbryta beteendet och hjälpa den att sänka stressnivån. Ju längre tid hunden får på sig att ostört bygga upp stressnivån desto svårare är det att få den att abryta det den håller på med.

Ställ dig nånstans i övningssyfte med hunden, där andra hundar passerar. Ha hunden sittandes brevid dig. Här måste du vara uppmärksam på när en annan hund dyker upp. Du ser direkt på din hund när den reagerar, öronen alerta och kroppen spänns, den gör sig redo för mötet. Direkt när du ser reaktionen så petar du till hunden med din fot på bakbenet...bara lite lätt...vissa hundar behöver en lite mer kännbar touch... detta gör du bara för att hunden ska undra...Va, vad var det??

Nu har hundens förberedelse störts och den tappar fokusen på den andra hunden...detta upprepar du varje gång din hund börjar titta åt den andra hundens håll...ställ dig gärna och blockera synfältet så minskar du också möjligheten, här kommer han naturligtvis försöka flytta sig och titta vid sidan om dina ben... Om hunden ställer sig upp så sätter du den ner igen. Den triggar upp sig mycket lättare och snabbare om den står upp. Står du mittemot hunden och blockerar så stöter du till den med handen/fingrarna mot bröstet eller skuldran istället för foten om den börjar kolla på den andra hunden igen.

Egentligen behöver man inte säga nånting till hunden, men de flesta, även jag, lägger till ett Nej samtidigt...viktigt dock att inte överdriva...hunden hör väldigt bra...och vill du behålla lugnet på hunden så skriker du inte utan säger det bara i vanlig samtalston, men bestämt.

Det du ska belöna, (med det din hund är van vid t ex berömmande tonläge och ord eller godis) är när han avbryter att titta och vrida huvudet mot den andra hunden. Bäst är ju om han tar ögonkontakt med dig samtidigt. - Bra, duktig kille...direkt när han inte har blicken riktad ditåt...

Det tar tid att träna bort ett problembeteende, men ha tålamod så fixar du det.
Det är alltid bäst att träna i kontrollerade former som jag beskrev, Att man går ut för att träna på just hundmöten gör att det går mycket fortare att rätta till.

Har du möjlighet att åka till nån brukshundsklubb så är det kanon...finns ju hur mycket "störning" som helst där att träna på.

Detta var ett roligt ämne...
Redigerat av Avregistrerad Medlem 2013 Feb 7 Kl 01:21
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 12 Kl 19:45
Tack så jättemycket för alla svar! Jag ska prova era taktiker. Jag ska börja på brukshundsklubb i mars och hoppas då också få fortsatt hjälp!

Låter klokt alltihop. Tack Tack!

Ledsen jag inte svara mer nu.... måste plugga!

MVH Skogsmulle
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 16 Kl 19:18
Hej!

Era tips har nu gett resultat!

Jag och min hund Micke gjorde massor av kontaktövningar medan vi var ute och joggade, runt träd, följa, stanna och sitt övningar, byta riktning och busa allmänt. Tillslut hade han så bra fokus på mig så han inte ens märkte passerande hundar!

Så jag frågade någon medan min hund fortfarande hade fokus på mig om hundarna fick hälsa och Micke hade fortfarande så pass mycket fokus på mig att han inte tänkte på att reagera med morrningar eller utfall före möte!

Så härligt att nu veta hur jag ska hantera det, och hur mycket förberedelse ett hundmöte behöver för att bli så positivt laddat. Om jag fortsätter såhär tror jag jag det kan gå galant och kanske till och med trappa ner på överdrivet rikliga kontaktövnigar!

Tack MVH Skogsmulle
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 20 Kl 12:50
Ämnet är flyttat från Husdjur övriga.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 20 Kl 19:18
Jag har också en hund som är oberäknelig på så sätt att han mycket väl kan gå förbi andra hundar men som bara bråkdelen sekunder efter kan få ett sjuhelsikes ryck och göra ett utfall i efterhand. Eller så gör han som din, spänner sig och gör ett utfall direkt. Han är nio år och är en omplaceringshund.. Jag har haft honom i fyra och problemet var värre förr. Men finns som sagt fortfarande. Jag tycker Förgätmigejs tips är utmärkta. Brukar själv träna på liknande sätt men för mig är det viktigt att fortsätta att vandra samtidigt som jag försöker få honom att uppmärksamma mig. Inte så lätt, men en touch i sidan och beröm NÄR han uppmärksammat mig och vi kommit förbi hunden utan något utfall. Brukshundsklubben är en ypperlig plats att träna på. Många störningsmoment och man kan stå lite på avstånd. Problemet med min hund är ju att skulle han komma i gruff med en annan hund kan det leda till en liv eller död-uppgörelse. Sörjer lite att jag aldrig kommer våga ha honom lös.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 21 Kl 16:13
#Annis

Jättebra att du kan träna medan ni går förbi andra hundar... man gör på det sättet man känner fungerar bäst.
Ibland kan det dock vara lite knepigt att öva på okända förbipasserande hundar och dess ägare. En del hundägare har väldigt liten förståelse för att man försöker få ordning på sin hund och kan ibland "förstöra" momentet... om du förstår vad jag menar?

Sen har jag allt för ofta erfarit att vissa hundägare med "problemhundar" inte tränar särskilt konsekvent när dom är ute på vanliga rastrundor, utan sparar det till speciella träningstillfällen. Det är ju som att gå två steg framåt och ett tillbaka hela tiden... om man låter hunden göra som den brukar på pinkrundan och sen ställa krav först när man tränar.

Därför kan det i början av träningen (av ett problembeteende) vara enklare och gå fortare om man, precis som vi säger gör det på en brukshundklubb där folk faktiskt fattar att man tränar sin hund. Och där du som ägare får adekvat hjälp.... även med att förstå vikten av konsekvent korrigering.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 28 Kl 10:27
Jag har lite samma problem med min hund ibland, men det har blivit mycket bättre. Hon är rätt stark och kan dra vid utfall, så jag har skaffat en vadderad halti och den underlättar enormt vid hundmöten.

Samtidigt har jag, när det kommer en hund, tagit henne lite åt sidan, bett henne sitta ner och vänta tills hunden går förbi. I början försökte hon ju göra utfall på avstånd med då korrigerade jag henne. Hon får TITTA men inte skälla och göra utfall. Jag tror hon börjar fatta det nu, för nu kan vi gå förbi hundar med lite avstånd emellan utan att hon reagerar. Hon tittar bara, och då brukar jag berömma henne och ge henne en godis.

Men det funkar inte alltid, det beror på vad för hund och hur den hunden agerar. Men det går framåt iallafall