Ide om bostad

Ide om bostad

Geona1968

Kvinna 50 år

2018 Jan 3 Kl 20:52
Har en ide om hur man skulle kunna bo..Ni får gärna komma med synpunkter och infallsvinklar!
1. Köpa en tomt, kommunalt VA vid tomtgränsen. Såg tomter för 150000:- 10 min med bil från tätort och precis vid en sjö, vackert område. Ligger ca 1 timme från där jag bor nu. Lät nästan för billigt, men är det ingen hake så tyckte jag det lät billigt. Godkänt för permanentboende skulle det vara oxå.
2. Köpa billigt litet vinterbonat flyttbart hus med badrum och kök, typ attfallshus eller finare villavagn.
Elvärme plus liten kamin.
3. Bo billigt! Vill man ha större så kan man bygga ut, kanske komplettera med förrådsbyggnad, gäststuga, inglasad veranda , växthus mm. Tanken är att man kan ha en liten del/litet hus som är fullt uppvärmt och med vatten/avlopp och ändå få hyfsat gott om plats med ett par extrabyggnader.
Låter detta orealistiskt?
Man 36 år

2018 Jan 4 Kl 01:53
Tråkigt nog så kräver nog attefallshus att det redan finns en bostad på tomten.

Köper man sig en vagn är det lite ovisst med bygglovet, kan bli vadsom.

Dra in VA är dessvärre svindyrt så nått att räkna med.

Vad var din tanke, att komma undan billigt eller bo i hus?
Med ett litet hus så sjunker uppvärmningskostnaden men det mesta annat är det samma taxa på.
Kvinna 50 år

2018 Jan 4 Kl 02:18
Bygglov tror jag inte borde bli något problem, det är ju villatomter. Tanken var att först köpa en tomt, sedan bo där så billigt som möjligt medan man sparar pengar för en tillbyggnad eller ett nytt hus.
Kan ju samtidigt göra i ordning tomten.
Kvinna 50 år

2018 Jan 4 Kl 02:21
Bygglov tror jag inte borde bli något problem, det är ju villatomter. Tanken var att först köpa en tomt, sedan bo där så billigt som möjligt medan man sparar pengar för en tillbyggnad eller ett nytt hus. Själva inköpet/bygget av det lilla huset blir ju mycket lägre än att bygga eller köpa ett större hus direkt.
Kan ju samtidigt göra i ordning tomten. Jag gillar också tanken på att stegvis få det precis som man själv vill ha det.
Man 75 år

2018 Jan 4 Kl 20:54
Tycker att du tänker rätt och att det kan vara en bra idé. Anslutningen till kommunalt VA blir nog dyrare än själva tomten, men är säkert en bra investering.
För att bygga ett attefallshus på en obebyggd tomt behövs det bygglov, men det behövs i vilket fall som helst en anmälan för ett attefallshus, så det är inte så stor skillnad. Fördelen med ett sådant hus på 25 kvm är att det finns flera husfirmor som producerar sådana små hus, som kan räcka bra för ett enkelt och billigt boende.
Jag arbetar själv med bygglov i en kommun och jag tror att jag känner till trakten där du bor, så du får gärna höra av dig om jag kan hjälpa dig med några sådana frågor.
Kvinna 33 år

2018 Jan 10 Kl 17:09
Citera (Geona1968 * Jan 3, 2018 20:52)

Har en ide om hur man skulle kunna bo..Ni får gärna komma med synpunkter och infallsvinklar!
1. Köpa en tomt, kommunalt VA vid tomtgränsen. Såg tomter för 150000:- 10 min med bil från tätort och precis vid en sjö, vackert område. Ligger ca 1 timme från där jag bor nu. Lät nästan för billigt, men är det ingen hake så tyckte jag det lät billigt. Godkänt för permanentboende skulle det vara oxå.
2. Köpa billigt litet vinterbonat flyttbart hus med badrum och kök, typ attfallshus eller finare villavagn.
3. Bo billigt! Vill man ha större så kan man bygga ut, kanske komplettera med förrådsbyggnad, gäststuga, inglasad veranda , växthus mm. Tanken är att man kan ha en liten del/litet hus som är fullt uppvärmt och med vatten/avlopp och ändå få hyfsat gott om plats med ett par extrabyggnader.

Jag går i samma tankar som du. Jag har tomt,men det är alla andra kostnader som lägger hinder. Jag är sk sjukpensionär på 75% o får inget lån, har ingen bra inkomst i mån på de 25% jag praktiserar. O sjukersättning är inget bra som alla vet.

Finns många saker jag tänker på, borra vattenbrunn, då det inte finns kommunalt, lägga ner avlopp o trekammarbrunn. Dra in el från elskåp. Bygglov m.m. Behöver jämna tomten o göra så den bär sig o ställa en bostad på, parkera bilar m.m utan att bli en enda sörja av lera. Behöver hyra in hjälp för fixa, så ska man inte glömma alla små, stora extra kostnader det blir. Och räkna innan man bestämmer sig. Funderar du allvarligt på det så tror jag det blir bra, bara du tänkt på allt runt om. Nu vet jag inte din ekonomiska situation, men är den lite kass som min så vill jag bara dela med mig av mina tankar.
Kvinna 55 år

2018 Jan 13 Kl 19:21
Om man har turen att känna någon som kör lastbil uppåt Norrland så finns det troligen billiga hus där som man kan plocka ner och sedan montera upp. Riktiga timmerkåkar dessutom. De brukar inte kosta så fasligt mycket har jag hört men däremot äter transporten troligen upp det man sparar. Därav den där chauffören alltså. Det finns ju dessutom hyfsat stora manskapsbodar och har man 2 kan man ställa dem i fil och snygga till dem på utsidan. Såg liknande på en tomt en gång men vet inte om det är tillåtet.

Om jag själv inte bott som jag bor och varit ensam samt inte så folkskygg som jag känner mig hade jag kunnat tänkt mig ett kollektivt boende. Det hade säkert varit jobbigt på sätt och vis men även en trygghet att veta att det alltid finns någon som kan hjälpa till när det behövs. Eller som bara finns där helt enkelt.
Redigerat av Carina-63 2018 Jan 15 Kl 12:11
Man 36 år

2018 Jan 15 Kl 17:13
Citera (Carina-63 * Jan 13, 2018 19:21)

Om man har turen att känna någon som kör lastbil uppåt Norrland så finns det troligen billiga hus där som man kan plocka ner och sedan montera upp. Riktiga timmerkåkar dessutom. De brukar inte kosta så fasligt mycket har jag hört men däremot äter transporten troligen upp det man sparar. Därav den där chauffören alltså. Det finns ju dessutom hyfsat stora manskapsbodar och har man 2 kan man ställa dem i fil och snygga till dem på utsidan. Såg liknande på en tomt en gång men vet inte om det är tillåtet.

Om jag själv inte bott som jag bor och varit ensam samt inte så folkskygg som jag känner mig hade jag kunnat tänkt mig ett kollektivt boende. Det hade säkert varit jobbigt på sätt och vis men även en trygghet att veta att det alltid finns någon som kan hjälpa till när det behövs. Eller som bara finns där helt enkelt.

Hur hittar man kollektiv att bo i? Jag trodde sådant mest fanns på 70-talet?
Kvinna 55 år

2018 Jan 15 Kl 17:34
Det finns säkert nu också. Det går säkert att googla och hittar man något passande kanske man får skicka en ansökan eller liknande. Läste om ett kollektiv för något år sedan där olika åldrar och familjekonstellationer bodde tillsammans. På 70-talet var det väl gröna vågen som fick dem att söka sig ut på landet där de bodde under samma tak och odlade. Kanske var lite hippiestuk på allt men tanken tycker jag är bra. Tänk vad billigt det ska bli när man delar på alla fasta kostnader!
Redigerat av Carina-63 2018 Jan 15 Kl 19:14
Kvinna 50 år

2018 Jan 20 Kl 16:52
Citera (Sumbree * Jan 10, 2018 17:09)

Citera (Geona1968 * Jan 3, 2018 20:52)

Jag går i samma tankar som du. Jag har tomt,men det är alla andra kostnader som lägger hinder. Jag är sk sjukpensionär på 75% o får inget lån, har ingen bra inkomst i mån på de 25% jag praktiserar. O sjukersättning är inget bra som alla vet.

Finns många saker jag tänker på, borra vattenbrunn, då det inte finns kommunalt, lägga ner avlopp o trekammarbrunn. Dra in el från elskåp. Bygglov m.m. Behöver jämna tomten o göra så den bär sig o ställa en bostad på, parkera bilar m.m utan att bli en enda sörja av lera. Behöver hyra in hjälp för fixa, så ska man inte glömma alla små, stora extra kostnader det blir. Och räkna innan man bestämmer sig. Funderar du allvarligt på det så tror jag det blir bra, bara du tänkt på allt runt om. Nu vet jag inte din ekonomiska situation, men är den lite kass som min så vill jag bara dela med mig av mina tankar.

Kul att du har samma tankar! Jo, det blir ju många kostnader. En tanke jag har är att man kan bo med en låg/enkel standard i början, sedan höja standarden varefter man sparar pengar. Men det bygger ju på att man hittar ett billigt men drägligt sätt att bo på till att börja med
Kvinna 50 år

2018 Jan 20 Kl 16:54
Citera (Carina-63 * Jan 15, 2018 17:34)

Det finns säkert nu också. Det går säkert att googla och hittar man något passande kanske man får skicka en ansökan eller liknande. Läste om ett kollektiv för något år sedan där olika åldrar och familjekonstellationer bodde tillsammans. På 70-talet var det väl gröna vågen som fick dem att söka sig ut på landet där de bodde under samma tak och odlade. Kanske var lite hippiestuk på allt men tanken tycker jag är bra. Tänk vad billigt det ska bli när man delar på alla fasta kostnader!

Ja, detta hade jag kunnat tänka mig oxå, kanske som ett gemensamt ägt hyreshus.
Kvinna 55 år

2018 Jan 21 Kl 13:40
Det finns säkert stora gamla gårdar där ingen bor. Många av dem har fler än ett hus och tillhörande ekonomibyggnader. Det skulle finnas tusen möjligheter på ett sånt ställe. Gemensam matlagning och annat som man hjälps åt med. Så himla gemytligt!
Kvinna 50 år

2018 Jan 21 Kl 14:44
Citera (Carina-63 * Jan 21, 2018 13:40)

Det finns säkert stora gamla gårdar där ingen bor. Många av dem har fler än ett hus och tillhörande ekonomibyggnader. Det skulle finnas tusen möjligheter på ett sånt ställe. Gemensam matlagning och annat som man hjälps åt med. Så himla gemytligt!

Jaa, nåt sånt! Man har sina egna bostäder eller lägenheter, plus gemensamma utrymmen. Tänk vad mycket man kunde ha tillgång till gemensamt, bara en sån sak som stor trädgård, verkstäder mm
Kvinna 50 år

2018 Jan 21 Kl 14:49
Man kunde också tänka sig en gammal herrgård, som man hjälps åt att renovera till originalskick
Kvinna 55 år

2018 Jan 21 Kl 15:01
Ja. Såna kunde man få för en krona förut. Troligen för att de var så dyra i drift. Det finns tusen möjligheter. Bara man är villig att dela sitt boende med andra så tror jag verkligen på detta! Blir jag singel så ska jag baske mig göra verklighet av det för jag tror verkligen inte han tänker i samma banor.