Ålderskillnad inom relationer?

Ålderskillnad inom relationer?

ytrew

Man 37 år

2013 Feb 7 Kl 10:30
Detta känns som en ständigt återkommande fråga. Men det är alltid intressant att läsa vad andra tycker och tänker om det här med ålderskillnad inom ett förhållande.

Läste senast i går på ett annat forum om en tjej i 20-årsåldern som kärat ner sig i någon på 50 +. Det gör ju att man frågar sig vilken roll åldern spelar?

Är det ålderskillnaden i sig eller andra människors/samhällets syn på densamma som gör det svårt att inleda en relation med någon äldre eller yngre?

Har själv erfarenheter av relationer med både yngre och äldre. Till exempel så var min före detta sambo 8 år yngre än mig och bara 19 när vi träffades. Hon kände sig tvungen att ljuga om min ålder för sin familj.
Det känns som att vilken ålder den yngre parten har nästan är mer betydande än ålderskillnaden i sig. Eller?

Dela gärna med er av tankar, åsikter och erfarenheter.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 7 Kl 14:58
Jag tror att det är andra människors/samhällets syn som avgör ålderskillnadens acceptans eller ej.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 7 Kl 15:22
Det är nog en blandning mellan ålderskillnaden i sig och andra människors/samhällets syn på ålderskillnader i relationer.
Däremot kan jag nog hålla med om det kan ha en övervägnande betydelse åldern på den yngre parten, för skulle man säga att en 10-åring har en relation med en 16-åring eller om en 20-åring har en relation med en 26-åring skulle det inte bli samma reaktion på relationerna och inte heller skulle man tänka samma sak runt att ingå i en relation. Däremot är det ju svårt att säga var om man nu skulle säga att det fanns en gräns på årlderskillnader skulle gå. Vid 5, 10, 15 eller ännu högre ålderskillnad?
Kan man vekligen säga att ålderskillnade ska ha så stor betydelse? Man blir ju inte kär i en ålder...eller?
Man 37 år

2013 Feb 7 Kl 15:33
Kul med lite kommentarer
Jo man kan fråga säg varifrån denna syn finns och varför. Jag funkar säkert likadant om jag ser en 50-åring med en hälften så gammal partner. Man är liksom programmerad att reagera på det.

Borde ha förtydligat att jag menade vuxna, myndiga personer.
Nej man blir ju inte kär i en ålder. I alla fall inte jag. Att automatiskt utesluta någon på grund av hennes ålder känns för mig som att utesluta någon för hennes hårfärg eller så.
Sen finns det ju de som går igång på ålderskillnad i sig men det är ju en annan femma.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 7 Kl 15:55
Jo det är klart att det är vuxna som du tänkte på men det är ändå samma ålderskillnad. Fast tidigare så är det ju inte "endas" åldern som tas hänsyns till.
Samtidigt har man samma syn på om det är en kvinna som har en ung man som om en man har en ung kvinna? Ses ålderskillnader på samma sätt oavsett relationers formning? om det är man/man, kvinna/kvinnna eller man/kvinna.
Man 37 år

2013 Feb 7 Kl 16:19
Det där med vilket kön den äldre respektive yngre har är intressant. Det är ju lite mer traditionellt med yngre kvinnor och äldre män.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 7 Kl 22:58
Finns alltid fördomar och tyckande i samhället.
Mest av de som inget fattar eler vill sätta sig in i frågan.
Åldern spelar ingen roll säger en del.
Men för mej gör den detta.
Ok lite skillnad på en tio år kan det väl vara kanske.
Hursom så måste båda ha lite av samma värderingar tycker jag.
Kunna förstå varanns olikheter och kunna förstå varanns behov.
Sedan är det ju lite bra om båda ligger på lite av samma nivå mentalt.
Även att båda har lite av samma erfarenheter av vissa saker.
Där den äldre oftast är lite mera världsvan..Ok inte alltid.
Men den äldre kanske redan har gått igenom giftemål och skaffat barn.
Rest och gjort andra saker som den yngre kansek inte gjort eller vill göra.

Så det kan gå i stäpet på mycket med eller så kan det givetvis gå bra med.
Det är ju alltid olika för många människor..En yngre kan ju tycka att det är tryggt med en äldre. Sedan kan det ju finnas vissa sjuka böjelser med där många kanske söker en far/mor som man inte hade i ungdomen.
Finns alla varianter där kärleken förhoppningsvis går först.

Men jag själv vill inte byta blöjor på min partner eller blåsa ut ljusen i tårtan för min partner ..Det måste hon ha energi till själv : )
Man 37 år

2013 Feb 8 Kl 23:15
Självklart så måste man passa ihop med sin partner. Men även om det är troligare att man gör det med någon i sin egen ålder än med en äldre/yngre så är det ju inte alltid nödvändigtvis så. Jag gillar att se på det som att inte automatiskt utesluta någon på grund av ålder enbart. På samma sätt som jag inte automatiskt utesluter någon med annan politisk eller religiös åsikt, eller social bakgrund.
Sen behöver det inte alltid vara konventionella förhållanden som är tänkbara.

Kan det vara så att det är generalisering som är orsaken till åldersnojan i samhället. "De flesta 20-åringar passar inte med 40-åringar så därför ska inte 20-åringar vara med 20-åringar. Inga undantag tolereras. "?
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 9 Kl 13:35
För mig har åldernskillnaden neråt betydelse i vissa fall. Kanske tänker jag annorlunda när jag blir ännu äldre. Om den jag träffar är 10 år yngre eller mer så har jag svårt att se hur det skulle fungera i längden.
Jag antar att vi diskuterar varaktiga förhållanden här? Tillfälliga romanser är ju inga problem. Min tveksamhet skulle i första hand ligga i känslan av att vara en "bromskloss" för honom.

Jag har barn som nu är tonåringar, jag är nöjd så, vill inte ha fler barn. Om jag träffar en man som är 35 år eller yngre som inte har barn, så skulle jag bli osäker på vad han vill i framtiden. Rädslan för att hans biologiska klocka ska börja ticka efter ett tag skulle finnas där... lite som ett hinder för den totala lyckan.

Utesluter jag därmed automatiskt yngre män? Tja... kanske är det så. Men det beror inte på att jag inte trivs med yngre, utan snarare att jag skulle uppleva en slags otrygghet i relationen pga att vi befinner oss i olika faser i livet. Jag skulle inte vilja beröva någon möjligheten att skaffa barn och den där "familjeidyllen"... det skulle kännas så själviskt på nåt sätt.

Om han däremot uttryckligen sagt att han absolut inte vill ha barn varken nu eller i framtiden, ja då faller ju saken i en annan dager...
Man 37 år

2013 Feb 9 Kl 13:51
Intressant det där med barn. Det hade jag inte ens tänkt på. Det är ju en viktig faktor i ekvationen.
Sen vet jag inte om jag menade enbart konventionella relationer. Tänkte nog även på kortare romanser, KK-relationer osv. också. Fast då är ju samhällets påtryckningar inte närvarande.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 9 Kl 14:07
Hehe...
Vi får väl vara glada så länge "storebror" inte kräver insyn och lägger sig i folkets privata utrymmen... vissa hemligheter bör vi väl få ha!
I andra relationer har nog ålder väldigt liten betydelse, åtminstone för mig.
Men det är nog mer accepterat idag att en äldre kvinna har en yngre man än tvärtom...
Man 37 år

2013 Feb 9 Kl 14:17
Tror du det? Tycker det känns precis tvärt om. Den rika framgångsrika mannen har en 15 år yngre kvinna.
När jag träffade en äldre tjej så kändes det inte ok att berätta för någon. Det kändes inte acceptabelt liksom.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 9 Kl 14:25
Fast det är nog mer vad Du känner, det kanske är du själv som inte riktigt tror att det skulle accepteras?
Vad jag menar är att idag så ser man många "kändisar" där kvinnan är äldre och hon nästan hyllas för att hon håller sig med yngre män och fortfarande är attraktiv, man ser inte ner på henne liksom.

En äldre man som skaffar sig en yngre tjej betraktas lite som "gubbsjuk"... att hon bara är något han vill ha att visa upp...

Eller... jag kan ha fel... vet inte riktigt hur snacket går hos alla...
Kvinna 52 år

2013 Feb 9 Kl 14:30
Jag hadde en vän som träffade en 30 år äldre man.Det var sååå stor lycka osv.Han hade vuxna barn sedan tidigare.Deras förhållande varade i 5 år.Först kom ett barn och sedan ett tvillingpar.När barnen de yngsta är 6 månader så hittar hon en som är 3 år äldre än ho själv och sticker.Hon försöker oxå bli avmed den äldre sitt ex allstså genom att han inte ska fåta hand om sina egna ungar.Han är nu 56 snart 57 med 3 barn under 3 år.Och hon baktalar onom och kallar han gammal gubbjävel mm.Hur fasiken tänker man då som kvinna.? smutskasta nån som fått barn i den åldern mot sin vilja(hon påstod sig äta p piller) och sedan kasta skit på han för hans ålder.Ändå ska hon ha älskat denna 30 år äldre man.Nu duger han tydligen bara till att ha för att betala underhåll.tack o lov kräver han delad vårdnad då hon faktikst inte är nån bra mamma heller.Men det var ju hennes val att få barn med honom,varför sedan smutskasta han för hans ålder sedan.
Bara ett exempel på hur det ka bli.Tråkigt är det
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 23 Kl 20:23
I första hand handlar det nog om vad man vill ha för typ av relation. Handlar det om en kravlös barahalitekul- relation så tror jag att åldersskillnad inte betyder så mycket. Det kan snarare kanske på sitt sätt berika en sån relation.

Men handlar det om en seriös relation så kan det vara svårare med för stor åldersskillnad. Det har dock helt och hållet med den mentala åldern att göra. Det finns många killar i min ålder och äldre som jag ser som väldigt omogna, medan det kan finnas yngre killar som har livserfarenhet och en klokhet som står långt över deras fysiska ålder.

Visst kan det i samhället ses med oblida ögon om det är en rejäl ålderskillnad. Men är det så att man verkligen passar ihop och har styrkan att stå för sitt val... då har åldern ingen betydelse oavsett vad.

Jag kan själv känna som Förgätmigej skriver... att är det en yngre kille som i framtiden kan vilja ha familj, då går han bort för min del. Den biten är jag klar med och har inga som helst planer på att ändra mig. Men är han helt på det klara med att det inte är viktigt för honom att bli pappa, då är det en annan sak