Raketförbud. Vad tycker ni?

Raketförbud. Vad tycker ni?

JagHelena

Kvinna 35 år

2018 Dec 29 Kl 18:18
Vad tycker ni om varje års tjat om raketer. Förbud eller inte?
Jag är en av dom som gillar fyrverkerier. Tycker tolvslaget är magiskt!
Jag har haft hund tidigare och visst var hon rädd,men jag lindrade så gott det gick. Och även då gillade jag fyrverkerier!
Döm om min förvåning när jag idag frågade i kiosken efter raketer och jag fick mig en rejäl uppläxning om hur olämpligt det var av mig??
Jag har köpt ändå,men nu funderar jag på om jag vågar skjuta..
Nästa år är det olagligt med raketer på pinne. Det tycker jag är bra pga säkerhetsskäl.
Men jag vill gärna fortsätta känna magin när jag höjer blicken mot skyn och ser årets färgsprakande show!
Gott nytt år på er alla!
Redigerat av JagHelena 2018 Dec 29 Kl 18:19
Kvinna 57 år

2018 Dec 29 Kl 19:06
Jag förstår alla som tycker det ger en magisk känsla att se fyrverkerierna och höra smällandet. Själv har jag en vovva som blir så rädd så hon skakar och hyperventilerar långt efter att det slutat. Hon är 10 år nu men det är likadant varje år.Vi bor på landet och slipper troligen det värsta men det är tillräckligt. Själva tänder vi tomtebloss på farstutrappen. I vissa städer har de börjat med laserljus i stället och det tycker jag verkar bra.
Redigerat av Carina-63 2018 Dec 29 Kl 19:08
Kvinna 54 år

2018 Dec 29 Kl 20:32
Hade ingen aning om detta, googlade lite snabbt nu innan sova här och hittade detta. Klistrar in från Aftonbladet.

NYHETER tor 27 dec 2018

Nyår närmar sig med stormsteg, precis som de nya reglerna för raketer i Sverige.

Nyårsafton 2018 blir det sista året då vem som helst kan skjuta upp klassiska nyårsraketer.

Från 1 juni 2019 får raketer på pinne bara säljas till personer med särskilt tillstånd.

Skärpta regler kring smällare, raketer och fyrverkerier är inget nytt. Under flera år har Sverige gradvis begränsat och satt upp förbud för pjäserna. Och nästa år är det dags för nya regler för raketer.
Nyårsafton 2018 blir det sista då vem som helst kan smälla iväg en raket. 2019 införs nya regler kring fyrverkerier, något Mitt i rapporterat om.
– Vi kommer att tillståndsbelägga alla raketer på pinne, säger Mikael Ekeberg, på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, till Mitt i.
Vill minska skadestatistik
2002 förbjöds smällare och 2014 förbjöds tyngre raketpjäser. De nya reglerna är ytterligare en åtgärd för att strama upp reglerverket för att försöka sänka olycksstatistiken.
– Det är det huvudsakliga syftet, säger Mikael Ekeberg från MSB till Mitt i.
Just raketer med styrpinne har, enligt MSB, varit överrepresenterade i olycksstatistiken de senaste åren.
Sveriges fyrverkeribranschförbund, SFB, är även de positiva till åtstramningarna. Redan inför förra nyår tog de gemensamt beslutet att inte köpa in raketer mer.

Kommer behövas tillstånd
1 juni 2019 träder de nya reglerna träda i kraft. De innebär att personer som vill köpa och skjuta upp raketer med styrpinne måste ha tillstånd från kommunen och dessutom ha genomgått en särskild utbildning. Återförsäljare får i sin tur bara sälja till de som har tillstånd.
Men trots nya regler för att minska olycksstatiken och strama åt användningen av raketer så finns det orosmoln. Den olagliga importen av fyrverkerier är en av dem.
– Den finns kvar och internationell försäljning över internet är ett stort problem, säger Mikael Ekeberg till tidningen.
Kvinna 35 år

2018 Dec 29 Kl 20:54
Citera (Carina-63 * Dec 29, 2018 19:06)

Jag förstår alla som tycker det ger en magisk känsla att se fyrverkerierna och höra smällandet. Själv har jag en vovva som blir så rädd så hon skakar och hyperventilerar långt efter att det slutat. Hon är 10 år nu men det är likadant varje år.Vi bor på landet och slipper troligen det värsta men det är tillräckligt. Själva tänder vi tomtebloss på farstutrappen. I vissa städer har de börjat med laserljus i stället och det tycker jag verkar bra.

Djuren i skogen lider också denna dag tänker jag. Men jag kan inte riktigt låta bli att gilla raketer ändå...
Dom där lasershowerna tror jag är super häftiga! Jag har sett på Youtube. Men tyvärr finns inget sånt där jag bor. Annars kunde jag absolut tänkt mig att ersätta en show mot en annan. Ska dom förbjuda raketer helt eller få oss som köper att känna oss usla så kan man hoppas att dom riggar lasershowerna i lite bredare utsträckning.
Nåt positivt är iallafall att folk häromkring respekterar tiderna mycket bättre än förr. Vi skjuter på nyårsafton och resterande dagar kan hundägarna tryggt gå ut med sina hundar!
Redigerat av JagHelena 2018 Dec 29 Kl 20:55
Kvinna 52 år

2018 Dec 29 Kl 22:17
Gillar fyrverkerier, men inte så att jag direkt saknar det om det inte blir några på nyårsafton till exempel. Blir själv rätt stressad av höga smällar,men gillar att titta på på säkert avstånd. Lite kluven,, tycker alltför mycket regler och förbud lätt skapar tjafs och osäkerhet om vad somär ok.. Tex om rökning på busshållplatser, parfym på arbetsplatser och sånt,, jag lider hellre av lite lukt och rök än att allt är genomreglererat..
Kvinna 35 år

2018 Dec 30 Kl 07:48
Citera (Geona1968 * Dec 29, 2018 22:17)

Gillar fyrverkerier, men inte så att jag direkt saknar det om det inte blir några på nyårsafton till exempel. Blir själv rätt stressad av höga smällar,men gillar att titta på på säkert avstånd. Lite kluven,, tycker alltför mycket regler och förbud lätt skapar tjafs och osäkerhet om vad somär ok.. Tex om rökning på busshållplatser, parfym på arbetsplatser och sånt,, jag lider hellre av lite lukt och rök än att allt är genomreglererat..

Va bra skrivet Geona!
Det finns så mycket man ogillar, men förbud mot allt funkar inte. Jag kan bli lite ställd när hundägare säger att det är respektlöst att en gång per år skrämma deras djur,men sedan får vi zick zacka runt hundbajs 365 dagar om året. Men ändå.. ett förbud mot rastande av hundar funkar ju inte heller.
Vi alla får göra vårat bästa för att respektera och hjälpa varann, utan massa förbud som ändå skulle brytas.
Kvinna 63 år

2018 Dec 30 Kl 11:44
Citera (JagHelena * Dec 29, 2018 18:18)

Jag har haft hund tidigare och visst var hon rädd,men jag lindrade så gott det gick. Och även då gillade jag fyrverkerier!
Döm om min förvåning när jag idag frågade i kiosken efter raketer och jag fick mig en rejäl uppläxning om hur olämpligt det var av mig??
Nästa år är det olagligt med raketer på pinne. Det tycker jag är bra pga säkerhetsskäl.
Men jag vill gärna fortsätta känna magin när jag höjer blicken mot skyn och ser årets färgsprakande show!
Gott nytt år på er alla!

Bort m alla raketer o stora pjäser som låter som en bomb briserat.
Vissa städer kör ju m ljusshow, perfekt enl mej...
Vackert men tyst.
Jag har inte många bra erfarenheter förutom att det är fint att se på alla olika färger osv det blir högt uppe i de blå när pjäsen/raketen smäller.
Stackars djur som far illa, jag har vänner som får droga sina hundar för att dom inte ska må dåligt. ´
En häst fick panik i boxen ett år, fastnade m hoven i gallret, den slet av benet. Fruktansvärt
Är hästarna ute så blir dom skrämda t flykt, samma sak för dom vilda djuren.
Sen om jag går t mej själv, jag är astmatiker, jag kan inte gå ut förens odören efter alla raketer lagt sej.
Det stinker ju ngt fruktansvärt även för friska människor.

Sen skjuts det ju i flera dagar oxå.
Kvinna 35 år

2018 Dec 30 Kl 12:06
Citera (Stollefia * Dec 30, 2018 11:44)

Gott nytt år på er alla!

Vackert men tyst.
Jag har inte många bra erfarenheter förutom att det är fint att se på alla olika färger osv det blir högt uppe i de blå när pjäsen/raketen smäller.
Stackars djur som far illa, jag har vänner som får droga sina hundar för att dom inte ska må dåligt. ´
En häst fick panik i boxen ett år, fastnade m hoven i gallret, den slet av benet. Fruktansvärt
Sen om jag går t mej själv, jag är astmatiker, jag kan inte gå ut förens odören efter alla raketer lagt sej.

Alla tycker vi olika tydligen. Jag hoppas verkligen att det får va kvar. Men som jag skrev tidigare. OM dom riggar lasershower i fler städer så kan jag tänka mig att titta på det istället!
Bättre att ersätta nåt istället för att bara plocka bort.
Kvinna 63 år

2018 Dec 30 Kl 12:17
Citera (JagHelena * Dec 30, 2018 12:06)

Gott nytt år på er alla!

Vackert men tyst.

Alla tycker vi olika tydligen. Jag hoppas verkligen att det får va kvar. Men som jag skrev tidigare. OM dom riggar lasershower i fler städer så kan jag tänka mig att titta på det istället!

Ja ljus / laser show ist för smällare är väl ett bra alternativ.
Håller m om att det funkar dåligt m att bara ta bort inte ersätta m ngt annat.

Gott Nytt År.
Kvinna 35 år

2018 Dec 30 Kl 15:16
Citera (Stollefia * Dec 30, 2018 12:17)

Citera (JagHelena * Dec 30, 2018 12:06)

Gott nytt år på er alla!

Vackert men tyst.

Ja ljus / laser show ist för smällare är väl ett bra alternativ.
Håller m om att det funkar dåligt m att bara ta bort inte ersätta m ngt annat.

Gott Nytt År.

Gott nytt år till dig också Stollefia!
Kvinna 52 år

2018 Dec 30 Kl 19:02
Jag Helena, skönt att du förstod hur jag menade de här vanliga jobbiga smällarna däremot är faktiskt rätt skönt att de försvann. Man får hitta nån avvägning
Kvinna 35 år

2018 Dec 31 Kl 08:24
Citera (Geona1968 * Dec 30, 2018 19:02)

Jag Helena, skönt att du förstod hur jag menade de här vanliga jobbiga smällarna däremot är faktiskt rätt skönt att de försvann. Man får hitta nån avvägning

Ja, dom smällarna tror jag djuren led mest av eftersom ungdomarna sprang runt i veckor och kastade dom.
Hoppas du får en trevlig nyårsafton!
Avregistrerad Medlem

2018 Dec 31 Kl 19:42
Jag tycker att det är hög tid att vi lär oss att ta hänsyn till alla varelser. Det måste ju gå att ha fyrverkerier utan en massa oväsen och oljud.
Kvinna 35 år

2018 Dec 31 Kl 20:20
Citera (Duva * Dec 31, 2018 19:42)

Jag tycker att det är hög tid att vi lär oss att ta hänsyn till alla varelser. Det måste ju gå att ha fyrverkerier utan en massa oväsen och oljud.

En bra sak är att hålla sig till tolvslaget iallafall. Hittils har ingen smällt hos oss iallafall. Folk börjar tänka mer på alla djur!
Kvinna 54 år

2018 Dec 31 Kl 23:29
i sthlm har man skjutit raketer sedan 19 oavbrutet, aldrig varit med om det tidigare.