Vad jag lyssnar på #1

Vad jag lyssnar på #1

cleppe

Man 51 år

2013 Feb 11 Kl 23:44
Musik har en väldigt stor betydelse för mig och jag lyssnar mycket på musik av en stor variation beroende på vilket humör, hur jag mår, vilken "mood" jag har. Tänkte börja dela med mig av vilka musiker/grupper jag lyssnar på, om det finns intresse. Kanske någon upptäcker något nytt och skulle väldigt gärna vilja att andra delar med sig av vad ni tycker om, så kanske jag kan få några nya tipps

Visste inte var jag skulle börja, det finns så otroligt mycket bra musik som ger mig mycket.

Men jag börjar med den Tyska musikern Blixa Bargeld som startade gruppen Einstürzende Neubauten, han var även gitarrist i "Nick Cave and the Bad Seeds". EN har gjort otroligt mycket bra musik och var det första "Industrial Music"-band jag hört (det här var på 80-talet), hade sedan tidigare lyssnat mycket på synth och EBM men när jag hörde låten Armenia var jag fast, helt fast, hade inte tidigare hört något liknande, kaotiskt, kraftfullt men samtidigt otroligt melodiskt och vackert.

Jag inser att Armenia förmodligen inte är allas "cup of tea" men jag tycker den är underbar, även Nick Cave verkade beröras av den
www.youtube.com/watch?v=PjAaRgToTmg
Och låten www.youtube.com/watch?v=zKLVzh7GISg

Blixa har under åren gjort mer helt underbara låtar av väldigt annorlunda karaktär, mindre kaotiska men otroligt vackra/energifulla, här är några av mina absoluta favoriter:
The Garden : www.youtube.com/watch?v=PBP57yI-jmY
Was Ist Ist (Live): www.youtube.com/watch?v=5BQcLBcZgm0
Blume: www.youtube.com/watch?v=lVZ1c_VMWYM
Youme & Meyou (live): www.youtube.com/watch?v=6ulbK3tUMNg
Hela konserten: www.youtube.com/watch?v=6-THfsKTa4Q

Under en konsert med Nick Cave fick han hoppa in och sjunga den helt sanslöst bra "Where the Wild Roses Grow" i stället för Kylie Minogue som inte kunnde vara med, tycker den här versionen blev bättre
www.youtube.com/watch?v=n3TDs7lb3is
Redigerat av cleppe 2013 Feb 12 Kl 08:43
Kvinna 62 år

2013 Feb 12 Kl 05:49
Dom där ska jag lyssna på vid tillfälle
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 16 Kl 21:32
Wow!! Det var en ny upplevelse att lyssna på Armenia. Jag har aldrig riktigt gett mig tid att lyssna igenom nåt inom den genren. Nej, kanske inte riktigt min kopp med te... än. Det tilltalade ändå något fundamentalt hos mig....
... och jag älskade miljön i videon. Är lite av en sucker för gamla, slitna övergivna industrimiljöer *haha*

Kommer forska vidare om Industrial music, helt klart!

Kul att få nya influenser!! :D

Citera (cleppe * Feb 11, 2013 23:44)

Musik har en väldigt stor betydelse för mig och jag lyssnar mycket på musik av en stor variation beroende på vilket humör, hur jag mår, vilken "mood" jag har. Tänkte börja dela med mig av vilka musiker/grupper jag lyssnar på, om det finns intresse. Kanske någon upptäcker något nytt och skulle väldigt gärna vilja att andra delar med sig av vad ni tycker om, så kanske jag kan få några nya tipps

Visste inte var jag skulle börja, det finns så otroligt mycket bra musik som ger mig mycket.

Men jag börjar med den Tyska musikern Blixa Bargeld som startade gruppen Einstürzende Neubauten, han var även gitarrist i "Nick Cave and the Bad Seeds". EN har gjort otroligt mycket bra musik och var det första "Industrial Music"-band jag hört (det här var på 80-talet), hade sedan tidigare lyssnat mycket på synth och EBM men när jag hörde låten Armenia var jag fast, helt fast, hade inte tidigare hört något liknande, kaotiskt, kraftfullt men samtidigt otroligt melodiskt och vackert.

Jag inser att Armenia förmodligen inte är allas "cup of tea" men jag tycker den är underbar, även Nick Cave verkade beröras av den
www.youtube.com/watch?v=PjAaRgToTmg
Och låten www.youtube.com/watch?v=zKLVzh7GISg

Blixa har under åren gjort mer helt underbara låtar av väldigt annorlunda karaktär, mindre kaotiska men otroligt vackra/energifulla, här är några av mina absoluta favoriter:
The Garden : www.youtube.com/watch?v=PBP57yI-jmY
Was Ist Ist (Live): www.youtube.com/watch?v=5BQcLBcZgm0
Blume: www.youtube.com/watch?v=lVZ1c_VMWYM
Youme & Meyou (live): www.youtube.com/watch?v=6ulbK3tUMNg
Hela konserten: www.youtube.com/watch?v=6-THfsKTa4Q

Under en konsert med Nick Cave fick han hoppa in och sjunga den helt sanslöst bra "Where the Wild Roses Grow" i stället för Kylie Minogue som inte kunnde vara med, tycker den här versionen blev bättre
www.youtube.com/watch?v=n3TDs7lb3is
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 16 Kl 22:15
Jag är också beroende av musik. Jag lever ut mycket av mina känslor som annars kan vara inkapslade genom musiken...

Är inte allätare men har mycket blandad smak. Det är kanske inte alltid så mycket genren som är viktig som hur en låt berör och tilltalar mig. Dock ligger tyngdpunkten på lite tyngre musik, speciellt när jag jobbar.

Lite smakprover:

PAIN - Just hate me
youtu.be/_gaRCLeeveU

RAMMSTEIN - Benzin (den texten stämmer ganska bra på mig *hehe*)
youtu.be/GQfiOjAxP1w

SCAR SYMMETRY - Deviate from the form
youtu.be/4WAwU4uduCE

Och eftersom jag är en jänkebilsälskare så ingår även olika typer av rockabilly i min musiksmak... men även där föredrar jag lite tyngre varianter, s.k. psychobilly. Kanske inte den "värsta" sorten, men inte alltför lättsam.

GO GETTERS - No heart to spare (mitt ABSOLUTA favoritrockabillyband ever!!!!)
youtu.be/Ok0njwoLQUk

GUTTER DEMONS - Firestarters (mitt favvopsychobillyband)
youtu.be/8te0mnL-16U

Och självklart finns det mycket mer att lyssna på!

THE HILLBILLY MOON EXPLOSION - My love for ever more
youtu.be/2rlYPb2plaY

JANIS JOPLIN - Summertime
youtu.be/mzNEgcqWDG4

THE DOORS & JOHN LEE HOOKER - Roadhouse blues
youtu.be/2xzFWm9uXJo

MUSE - Undisclosed desires
youtu.be/R8OOWcsFj0U

För att nämna lllite av det jag lyssnar på
Man 51 år

2013 Feb 17 Kl 19:25
Gillar också gamla övergivna industrimiljöer, kan inte sätta fingret på vad det är men det är något som tilltalar mig. Skulle gärna hitta något bra ställe och bara spendera en dag och fotografera.

Rammstein har jag lyssnat på sen i början av 2000 talet när jag hörde Mutter för första gången, riktigt bra grupp.

Just hate me, Pain, har inte hört dom förut, den här låten var ju superbra, älskade robotarna Ska lyssna mer på dom.

Gutter Demons, kanske inte riktigt min typ av musik, men den här låten var riktigt bra.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 18 Kl 19:55
Det finns en Facebookgrupp som heter Övergivna platser. Jan Jörnmark har startat den gruppen. Du kanske har sett den (om du nu har FB)?

Citera (cleppe * Feb 17, 2013 19:25)

Gillar också gamla övergivna industrimiljöer, kan inte sätta fingret på vad det är men det är något som tilltalar mig. Skulle gärna hitta något bra ställe och bara spendera en dag och fotografera.

Rammstein har jag lyssnat på sen i början av 2000 talet när jag hörde Mutter för första gången, riktigt bra grupp.

Just hate me, Pain, har inte hört dom förut, den här låten var ju superbra, älskade robotarna Ska lyssna mer på dom.

Gutter Demons, kanske inte riktigt min typ av musik, men den här låten var riktigt bra.
Man 51 år

2013 Feb 18 Kl 20:58
Jorå har ett FB konto, men kan inte säga att jag är så aktiv på FB. Men jag ska definitivt kolla upp den gruppen