Ska man vara rak och ärlig?

Ska man vara rak och ärlig?

Lillan54

Kvinna 62 år

2013 Feb 13 Kl 11:48
Jag har märkt att folk som påstår sig vara det sårar väldigt mycket.Jag vet faktiskt inte om man alltid behöver vara rak och ärlig.Det är ju en sak om en människa säger att dom vill ha ett ärligt svar.Men varför ska jag säga till någon att hon/han har t.e.x fula kläder på sej eller ful frisyr osv.Den personen är ju som han/hon är och kanske vill vara.Så kläcker jag ur mig att jag inte gillar nått med den,så kommer personen ifråga förmodligen gå och tänka på det och känna sig lessen.Kanske borde det heta rak och elak.Däremot om någon beter sej illa på något sätt är det ju en annan sak.
Redigerat av Lillan54 2013 Feb 13 Kl 11:50
Kvinna 62 år

2013 Feb 13 Kl 12:51
Citera (Lillan54 * Feb 13, 2013 11:48)

Jag har märkt att folk som påstår sig vara det sårar väldigt mycket.Jag vet faktiskt inte om man alltid behöver vara rak och ärlig.Det är ju en sak om en människa säger att dom vill ha ett ärligt svar.Men varför ska jag säga till någon att hon/han har t.e.x fula kläder på sej eller ful frisyr osv.Den personen är ju som han/hon är och kanske vill vara.Så kläcker jag ur mig att jag inte gillar nått med den,så kommer personen ifråga förmodligen gå och tänka på det och känna sig lessen.Kanske borde det heta rak och elak.Däremot om någon beter sej illa på något sätt är det ju en annan sak.

Att vara rak och ärlig tycker inte jag innebär at tman alltid ska ge sin mening om allt och alla. Man kan ju fråga om personen ifråga vill höra ens åsikt .Och inte ens då behöver man säga exakt vad man tycker. Utan frisera lite. Har själv haft väninnor som kommit hem till mig och sagt - Ta ner den hemska gardinen ! Som tur är blir jag inte ledsen utan mer förbaskad när nån lägger sig i sånt de inte har med att göra. Men en annan person kanske skulle bli det. Likaså händer det ju att nån har frågat vad jag tycker om nåns frisyr ,kläder ect. Har jag inte tyckt om det har jag sagt att det inte är nåt som passar mig exp. Ärligare och rakare än så behöver man inte va tycker jag.
Kvinna 62 år

2013 Feb 13 Kl 14:24
Håller med brytningstid
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 13 Kl 16:11
Bara för att man är rak och ärlig betyder det inte att man ska såra andra. Det gäller ju fortfarande att ha fingertoppskänslan om vad som är lämpligt att säga i olika situationer. Det gäller att ha normal impulskontroll och inte säga allt som dyker upp i huvudet.
Kvinna 62 år

2013 Feb 13 Kl 21:23
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 23 Kl 19:49
Det här är en intressant diskussion, tycker jag.

Folk använder sig alldeles för ofta av orden "jag är ju bara ärlig!!" när de säger elaka saker till någon. Jag säger då bara "Skitsnack!!!" De försöker bara kamouflera det beteende de VET inte är okej med s.k. "ärlighet". Sånt gör mig ARG!!

Som fler av er har sagt, man kan frisera lite utan att för den skull vara oärlig. Trots allt så kan ju inte alla tycka samma sak om allt. Det går ju faktiskt att framföra en avvikande åsikt på ett sätt som inte är stötande eller sårande om man bara vill försöka.

Uppriktig ärlighet, av omtanke osv... är bland det härligaste som finns...
Kvinna 62 år

2013 Feb 23 Kl 23:10
Kvinna 61 år

2013 Feb 23 Kl 23:56
Här passar Stig Järrels konstaterande:

"Varför ljuga när det finns så många olika sätt att säga sanningen på"
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 24 Kl 00:08
Det går aldrig att vara ärlig fullt ut.
Alla måste tänja på sanningen lite.
Sedan kan du säga en sak men tänka en annan.
Många lägger orden i mun på dej med för att de vill ha ett svar som passar just dem..Därför måste du ljuga eller tänja på sanningen.
De som ställer ledande frågor tänker inte till riktigt.
Ser jag tjock ut i detta plagg är typiskt en sådan fråga.
Ja du ser för jävlig ut kanske många vill säga men måste då tänja på sanningen för att inte skapa konflikter. Men som sakt man får ju inte vara elak eller dum utan man får frisera orden lite.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 24 Kl 11:01
Jag tycker som innan inlägg att man kan ha lite fingertoppkänsla, det beror på i vilken situation man befinner sig i ,eller vilken fråga man får känner jag..

Sunt förnuft känner jag..men i allmänhet ärlighet är ju bra..
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 24 Kl 13:02
Man kanske får läsa av personen också, hur pass ärlig den vill att man ska vara.

Ställer jag en fråga till nån om jag passar i ett klädesplagg så VILL jag verkligen VETA vad den personen tycker... ja eller nej! Om jag märker att personen friserar lite, då blir jag besviken. För jag frågar för att få input om jag själv inte vet eller funderar fram och tillbaka. Det värsta jag vet då är att inte få ett ärligt svar. Kanske inte ett "nej, du är ful i den", men gärna ett "nej, den passar inte så bra på dig..:"

Vet man inte hur personen är som frågar... vi säger om ett par byxor sitter bra... så kan man ändå vara rak på ett sätt. Jag brukar t ex säga att det är snygga byxor, ett bra val i sig... men kanske skulle en sån och sån modell vara mer smickrande för din figur?
Gillar jag inte dem, men de sitter bra så säger jag att det är inte min smak men att de sitter jättesnyggt på henne.
Och betona att det viktigaste är inte vad andra tycker, det viktigaste är att hon själv känner sig snygg och bekväm i dem...

Det finns massor med sätt att vara ärlig på utan att såra. Man får använda sin fantasi rejält ibland *haha*... men jag tror att betonar man något som man gillar hos den personen så brukar det ofta gå bra att få lite negativa omdömen på annat.

Fingertoppkänsla är ett bra ord...
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 24 Kl 13:04
precis

Citera (sirunes * Feb 23, 2013 23:56)

Här passar Stig Järrels konstaterande:

"Varför ljuga när det finns så många olika sätt att säga sanningen på"