Vad gör man för att hitta nya vänner?

Vad gör man för att hitta nya vänner?

Lillan54

Kvinna 62 år

2013 Feb 21 Kl 08:58
Jag sitter och funderar på hur man egentligen gör för att skaffa vänner?Nu har vi ju alla tur som är medlemmar här, så det är ju en lösning men dom som ännu inte hittat hit,hur gör dom? Hur gjorde jag innan?Jag gjorde ingenting rent ut sagt.Det är nästan som man tror att man endast kan skaffa vänner genom sitt jobb eller att man har vänner sen barndomen,och hoppas att man får behålla dom under livet vilket alltid inte händer.
Man gör sina tafatta försök att hålla kontakten men får ingen respons så då rinner sånt ut i sanden.Det gäller ju att både ge och ta i vänskap och även kärlek.
Till slut blir man apatisk på att försöka skaffa vänner och så ger man upp.
Det är inte bra.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 21 Kl 11:45
Jag har lagt ut en annons här med "vän sökes" och sedan får man bara hoppas att någon svarar. Att den som svarar kommer att bli en kommande vän är ju inte säkert men vågar man inte ta kontakt med varandra här så finner ingen någon ny vän.
Kvinna 62 år

2013 Feb 21 Kl 12:01
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 21 Kl 13:03
Tror att vänner ser ut på lite olika sätt under livet.
Sedan har man olika vänner till olika saker.
Vissa vänner gör man vissa saker emd och vissa vänner kan man bara tala med om vissa saker medans vissa vänner inte alls kan förstå just den saken.

Jag har vissa vänner som jag tränar med och tar en öl med.
Vissa delar mitt intr som ahr med släktforskning att göra.
Vissa bjuder jag hem eller går hem till på en middag eller på en öl.
Vissa ser fotboll med på puben och käkar lite onyttigt.

Så det handlar nog lite om vem man är och vad man ska ha vännen till.
Så vad är en vän ? En man gråter ut med eller en man har kul med.

Sedan finns det vänner som endast nöjer sig med att vara mailvänner.

Jag tror nog att man ska ha något gemensamt som som för en samman för att det ska kunna kallas vän..Där båda delar ett intr kanske..Eller att man har växt upp ihop och har känt varann länge.

Visst kan man mötas senare i livet och bygga upp en vänskap.
Men många har redan skapat sig ett liv i dag med rutiner och vänner.
Så det är inte lätt då att komma in i någons liv där det är lite upptaget redan.
Så det gäller nog att finna någon som är på samma nivå och som söker just samma sak...

Men som alltid så måste man våga chansa lite i livet för att få med.
Sticka ut och våga ta kontakt..Vare sig man skapar ögonkontakt eller en dialog på gymmet eller på en kurs man går.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 21 Kl 13:24
En tanke bara...Är det verkeligen en vän jag behöver ?
Eller kan det vara något annat jag behöver i mitt liv.
Kan ju vara helt andra saker man behöver när man börjar skumma på sitt liv lite..När man sätter sig ner och tänker till lite om vad jag vill och söker.
Vad som saknas i mitt liv och hur mitt liv ser ut.
I bland kan man bli förvånad över de svar ma får när man sätter sig ner och tänker till lite mera på djupet. Tränger sig in lite på djupet lite i sitt jag.
I själen. Ibland kan det vara så att man bara tar det som passar för stunden.
Eller man tror att just detta skulle jag därför att det passar mej just nu.
Men vissa människor skulle gott klara sig med en hamster : )
Kvinna 52 år

2013 Feb 21 Kl 14:43
hm ja vänskap kan se olika ut.men en sak är säker.När du får trubbel då ser du vilka som är dina riktiga vänner.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 21 Kl 15:24
ja det finns många undersökningar ang fb.
Många samlar ju på sig flera 100 vänner.
Eller ett femtiotal..Men skulle det knipa så är det kanske endast två st som skulle låna dej 100 kr.

Förra sommaren var det en som bjöd in sina 300 vänner på en pubafton på söder i sthlm...Endast två kom : )

Så vän eller inte går nog att dela upp i många nivåer.
De flesta är nog rätt ytliga med sina vänner där man nog får ta det hela med en nypa salt vad en vän är.

Hellre en bra vän än flera ytliga..Hellre ett kalasförhållande utan vänner.
Det är ändå partnern som man delar allt med. Om det är ett sunt och bra förhållande för båda.

Men alla frågor och svar får olika svar och följdfrågor beroende på vem du frågar..Alla är olika och tycker olika..Helt ok.
Men vissa riktiningar och grundregler finns ju alltid.

Sunda spelregler och lite sunt förnuft är rätt bra.
Men sunt förnuft för mej betyder ju inte alltid sunt förnuft för någon annan.

Så hur gör vi då : )
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 21 Kl 15:26
Är glad om jag kan vara vän med mej själv..
En bra början att odla nya vänner på.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 21 Kl 15:55
Frågeställningen var... "Vad gör man för att hitta nya vänner?"

ventusunum har "efterlyst" vänner här i forumet, det är en väg att gå.
Men hur gör man annars... innan vi blev medlemmar här, hur gjorde vi då?

Vilka råd brukar folk allmänt ge någon som söker vänner och vad är det som brukar funka bra, mindre bra?

Bjud hem eller gå ut med dina kollegor på jobbet. Dina jobbarkompisar vill kanske bli vän med dig på fritiden också.

Anmäl dig till en kurs eller gå med i en förening. Då hittar du vänner med samma intresse.

Börja gå på gym eller börja med någon sport. Säkert vill någon bli träningskompis med dig där.

Gå ut på krogen. Där finns det ju massor med folk.

Har något av detta fungerat bra för er? Berätta i så fall...
Redigerat av Avregistrerad Medlem 2013 Feb 21 Kl 16:21
Kvinna 47 år

2013 Feb 21 Kl 16:23
Jag har alrig haft några vänner, inte ens i skolan. Det enda som hände i skolan var att jag vart mobbad för att jag är handikappad. Och kunde inte vara med så mycket på rasterna. Så jag har kännt mig så annorlunda. Jag vart så mobbad att jag fick byta klass i årskurs 7.
Jag försöker ibland med att få lite nya vänner, men jag har det jättesvårt.
Min mamma hade dagbarn. Så hemma hos oss lärde jag känna våra dagbarn. Dagbarnen tyckte inte att jag var så annorlunda.
Men sedan när jag gick i skolan var det så svårt att hänga med.

I gymnasiet så fick jag en bekant. Jag har 4 bekanta, men de har jag bara lite kontakt med på mobilen. Vi ringer varann kanske 3 ggr per år. Och sänder varann några sms per år.