psykisk hälsa och vänskap

psykisk hälsa och vänskap

lottie

Kvinna 52 år

2013 Feb 28 Kl 01:08
Hur stor betydelse har en persons psykiska hälsa för att orka skaffa sig nya vänner?
Eller är det kanske så att en del har dålig psykisk hälsa på grund av avsaknaden av just vänner eller släkt som inte bryr sig?
Man pratar ju om att psykisk ohälsa sprider sig trots att vår matriella standard ökar.Eller är det så att det går hand i hand?
Hur kan man göra för att förbättra nåns depression eller livskris som vän eller släkting?Är vi för upptagna av vårt egna för att kunna slå en signal till nån som mår dåligt av nån anledning?
Och hur ser ni på det att en som mår dåligt psykiskt känner sig bortglömd och hur ska man som vän eller släkting takla en sådan situation?
Ja lite funderingar kring det här ämnet som jag har då.Hur ska man agera i respektive fall och är man en skitstövel om man anser att en nära släkt borde agera som ett stöd vid psykisk kris,eller är det enbart psykiatrins sak att lösa psykiskt ohälsa.
Kvinna 62 år

2013 Feb 28 Kl 08:16
Jag tror och känner att när man har fysiska sjukdomar med smärta och mår dåligt psykiskt (och det gör man ju tack vare sin fysiska åkomma oftast) så ska man försöka skaffa vänner så mycket man kan för i och med vännerna så blir sinnet gladare och man kan glömma sin ohälsa en liten stund.
Psyket och kroppen jobbar ihop.Är man lessen så har man ondare och känner av sin ohälsa mer.
När det gäller släkt,familj och vänner ska man nog oxå tänka på att inte alltid prata om sitt onda eller att man mår så dåligt osv för i längden blir det nog jobbigt för dom att höra.
Dom vet säkert redan hur det står till med en
.Man måste nog försöka prata om andra saker oxå,sen kan man kanske ibland tala om hur man mår och hoppas på stöd.
Det gäller även för oss som har den problematiken med smärta och liknande att vi tänker på att bry oss om dom oxå.
Bara för jag har ont så har jag inte rätt att strunta i dom och bry mig om,höra av mig osv,dom kan inte känna vår smärta och vår psykiska ohälsa om dom inte själva har den.
Det är svårt för andra att förstå.
Visst kanske man blir annorlunda när man blir sjuk men man får inte gömma sig bakom sin sjukdom hela tiden även om det är lätt hänt eller skylla på den hela tiden för att man inte hör av sig till släkten själv, utan kanske bara väntar på att dom ska bry sig om.
Självklart har man jobbigare som sjuk att ta tag i det där med vänskap,man ger liksom upp kanske för man har nog med sitt eget.
Man har svårare att kanske vara med på allt som vänner vill.Men jag tror dom förstår bara man berättar eller meddelar att idag går det inte även om jag ville osv.
Vänner kan hjälpa en genom att bara finnas! Vänner gör underverk utan att veta om det ibland!
Men man får inte glömma att man inte får älta sina sjukdomar hela tiden,det är bra om man kan låta bli så mycket som möjligt för ens egen skull oxå.
Man kan lätt få tankar om att ingen bryr sig om mig osv men då får man försöka rannsaka sig själv och tänka:bryr jag mig om? Vad gör jag för att visa att jag uppskattar dom? Det här gäller väl inte alla för ibland kan ju människor vara riktigt elaka mot varandra sorgligt nog utan orsak.
Men det är inte fel att försöka och även försöka vända sina tankar och handling i den mån man kan till att vara positiv när man kontaktar sin släkt/familj och vänner så kanske även dom tycker det är trevligare och prata med en.
Det är bra för sin egen skull oxå.
Det är så lätt att komma in i en ond cirkel och man måste oxå komma ihåg att fråga sig,Hur är jag?hur gör jag? Kanske jag sårar genom mina handlingar osv.
Det är mina tankar om detta,kanske har jag fel?
Redigerat av Lillan54 2013 Feb 28 Kl 08:18
Kvinna 52 år

2013 Feb 28 Kl 09:55
Nej du har nog inte fel.Jag tänker ganska lika där .Men ville höra andras synpunkter och åsikter.ha en fin dag lillian.
Avregistrerad Medlem

2013 Feb 28 Kl 10:07
Citera (lottie * Feb 28, 2013 1:08)

Hur stor betydelse har en persons psykiska hälsa för att orka skaffa sig nya vänner?
-Ja , det har nog betydelse, beroende på hur man är sjuk. Själv har jag lidit av panikångest tidigare, men är fri från det idag. Men DÅ var det svårt för mig att ens ta mig ut bland folk.

Eller är det kanske så att en del har dålig psykisk hälsa på grund av avsaknaden av just vänner eller släkt som inte bryr sig?

-Ja, det tror jag också förekommer! Man kan bli sjuk av att inte ha vänner eller kontakt med medmänniskor.

Man pratar ju om att psykisk ohälsa sprider sig trots att vår matriella standard ökar.Eller är det så att det går hand i hand?

-Jag tror det kan ligga något i det. Jag får en känsla av att, speciellt nu, med Ipad, Iphone, Facebook, osv osv att man tar mer avstånd från att mötas IRL, eller åtminstone minskar på det.

Hur kan man göra för att förbättra nåns depression eller livskris som vän eller släkting?Är vi för upptagna av vårt egna för att kunna slå en signal till nån som mår dåligt av nån anledning?

-Ja ofta verkar det som om man är för upptagen av sitt eget. Är det inte egna problem, så är det nåt annat som behövs göras i hemmet el dyl.

Och hur ser ni på det att en som mår dåligt psykiskt känner sig bortglömd och hur ska man som vän eller släkting takla en sådan situation?

-Jag tycker man som vän/släkting kan försöka ta mer kontakt och stötta, bara vara där som en vän. Det beror ju på hur sjuk man är förstås. Man kan ju aldrig helt hjälpa till och bota en människas känslor, men att finnas där som en vän betyder mycket tror jag.

Ja lite funderingar kring det här ämnet som jag har då.Hur ska man agera i respektive fall och är man en skitstövel om man anser att en nära släkt borde agera som ett stöd vid psykisk kris,eller är det enbart psykiatrins sak att lösa psykiskt ohälsa.

Det var väldigt bra frågor du tog upp
Kvinna 62 år

2013 Feb 28 Kl 10:09
Ja det är ju svårt om man inte har dessa människors hela historia hur det hela går till,man måste nästan veta allt för att sätta sig in i situationen som uppstått för att förstå. Ha en jättefin dag Lottie
Kvinna 52 år

2013 Mar 1 Kl 21:08
Citera (Lillan54 * Feb 28, 2013 10:09)

Ja det är ju svårt om man inte har dessa människors hela historia hur det hela går till,man måste nästan veta allt för att sätta sig in i situationen som uppstått för att förstå. Ha en jättefin dag Lottie

tack för svarena av er bägge.
Hoppas fler vill svara .Detta är något som jag själv haft stora funderingar kring.Nu är det inte mej specifikt det handlar om men en del av det som finns i frågorna.
Mycket olika saker har ju sin påverkan av att vi finns här på forumet.
Själv kan jag ju säga att jag blivit mera glad och positiv i mitt tänkande sen jag gick med här.
Det har sedan i fortsättningsvis ochså förändrat mitt sinne och tänkande,
Jag är annars av en lite tänkande eller funderande typen av människa även om det kanske inte märks utåt haha.
Men det är trevligt med synpunkter vad andra tycker tror osv angående det här eämnet.Kran tillbaka Lillian och kram till dej paris