HSP?

HSP?

Avregistrerad Medlem

2013 Feb 28 Kl 10:34
Jag har ju alltid kännt mig lite annorlunda på nåt sätt, fast det kanske alla gör Men sedan när jag läste på om HSP (Hög sensitiv person) så stämde precis allt in på mig och det förklarade så mycket för mig om mig själv!

I samband med att jag hade panikångest för ett antal år sedan så fick jag också diagnosen Social fobi tydligen, men jag tycker inte alls att jag har social fobi. Och det står att HSP personer ibland kan uppfattas som blyga eller tystlåtna och ofta kan få diagnosen social fobi. Vad tror ni själv om det? Är någon av er HSP?

Jag länkar till en info-sida om HSP för dom som inte vet vad det är.
hspinformation.wordpress.com/
Kvinna 62 år

2013 Feb 28 Kl 10:55
Mycket intressant läsning,kollade på länken du skrev
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 1 Kl 14:09
Får se om fler känner igen sig. Man är ofta ganska kreativ och skapande, lyssnar hellre än talar, men man behöver inte vara tystlåten för det.
Även det där med sinnesintryck stämmer in bra på mig. Jag har extremt bra hörsel och väldigt bra luktsinne. (trots att jag röker) Det är både till för och nackdel ibland.

Dom skriver att det finns HSP-djur också i djurlivet! Det är dom som är extra vaksamma, varnar för faror, ser fler saker osv

Kände du igen dig något Lillan?
Redigerat av Avregistrerad Medlem 2013 Mar 1 Kl 14:10
Kvinna 52 år

2013 Mar 2 Kl 22:17
Yepp, jag känner igen mig. Massor.

Har läst om det förut och det var som att få en knytnäve i magen när jag läste det ena efter det andra som om de beskrev mig. Det var fascinerande och obehagligt och en enorm aha- upplevelse och en lättnad... och massor med känslor på en och samma gång!!

Har varit sjukskriven för utbrändhet i tre år för ett antal år sen. Min fibromyalgi bröt ut i samband med det. Fick svår ångest för 4 år sen, fick då också diagnos social fobi.

Mår dock bättre på den fronten, även om känsligheten fortfarande hänger kvar.

Idag har jag accepterat att jag är känsligare för olika saker än det som anses normalt, och ärligt talat så anser jag att det är en tillgång.... även om det ibland ställer till det för en. Förr skämdes jag för att jag var sån. Idag "tvingar" jag min omgivning att acceptera att det är en del av den jag är, en del av min personlighet. Duger inte det så får de hålla sig borta
Kvinna 52 år

2013 Mar 2 Kl 22:32
detta stämmer på mej.
vet oxå att hsp människor oftast har stark överlevnad när det gäller ex vid katastrofer. en stark överlevnadsinstingt helt enkelt.
Kvinna 62 år

2013 Mar 3 Kl 06:27
Ja Paris44 det var ju det jag gjorde,kanske inte allt stämde till hundra för jag tror inte jag är blyg förutom om jag inte är på större fester eller liknade där jag inte känner folk då kan jag få munhäfta,och sen om det inte klickar med någon då blir jag ganska tyst oxå,fast annars babblar jag*s*,men det där andra stämmer väldigt bra.
Jag vet faktiskt inte om jag har bra luktsinne men jag kan ibland känna dofter som inte egentligen ska finnas där.
Mina barn däremot har både jättebra hörsel och luktsinne.
Jag kan stå i ett annat rum än dom och viska och dom hör vad jag säger,vi har testat.Dom hör genom stängda dörrar osv.
Jag brukar alltid säga:Kommer en känsla inom mig så blir den verkligen stark och jag har alltid reagerat och undrar varför jag är sådan.Har känt mig annorlunda.Ja det är ett stort ämne hur man är och reagerar på olika saker.
Ibland försöker jag oxå vara sk normal men det är ju inte jag! Och det håller inte i längden att försöka vara nått som man inte är.Vi är alla olika och det är tur! Huvudsaken man är snäll och inte sårar folk medvetet.
Redigerat av Lillan54 2013 Mar 3 Kl 06:35
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 3 Kl 08:32
Ja, det är bara att acceptera att man är känsligare. Försökte också dölja det när jag var yngre, försöker "tuffa" till mig på olika sätt, men har med årens lopp accepterat mer och mer.

Har läst boken "Drukna inte i dina känslor" av (minns inte nu) men det behandlar HSP personligheter och den var väldigt bra faktiskt.

Kram
Kvinna 62 år

2013 Mar 3 Kl 08:34
Det var en bra titel på boken för det är det man känner ibland.
Kvinna 54 år

2013 Mar 3 Kl 09:01
Jag trodde också ett tag att jag var HSP men när jag läste om det på ett annat forum så började jag tveka. De HSP-personerna som skrev där var verkligen extrema, de var även känsliga mot beröring, fick ont i huden o kunde inte ha lappen i tröjan kvar ody.

Jag tog upp det här med min terapeut i höstas, som jag gick hos pga mitt återfall av stressymptom, han trodde att min känslighet mer låg i min stressituation. Dock erkände han att han inte var så speciellt insatt i HSP.

Annars kan jag tycka att mycket stämmer in på mig, förutom känslighet på huden.
Kvinna 52 år

2013 Mar 3 Kl 09:14
Den där känslighet på huden, som du säger, Pyssel... den har jag!! Jag reagerar alltid starkt på beröring, och såna lappar brukar jag klippa bort om de inte är mjuka nog. Jag har ofta ont i huden... även om jag oftast ignorerar det...

Jag tror det är med HSP precis som men många andra saker.... man har förmodligen inte alla "symptom" (HSB är ingen sjukdom, det är en personlighetstyp... så symptom är fel ord, men det är tomt i murklan på bättre ord) utan flertalet. Och det skiljer från person till person vad man har....

Luktkänslighet är något jag också alltid har haft. Och även om jag numer har sämre hörsel pga bullerskada från min tid som bilmontör och skador efter svår örininflammation, så hade jag väldigt bra hörsel innan dess.

Jag påverkas också starkt av andras energier. Är hyperkänslig för vad andra utstrålar, många gånger till min nackdel. Det stressar väldigt mycket många gånger...

Har en manlig kollega som är likadan så vi brukar prata om det här...
Kvinna 52 år

2013 Mar 3 Kl 09:17
Den boken ska jag kolla upp! Ibland känns det verkligen som att man drunknar i dem *haha*...
Tack för tipset

Citera (Paris44 * Mar 3, 2013 8:32)

Ja, det är bara att acceptera att man är känsligare. Försökte också dölja det när jag var yngre, försöker "tuffa" till mig på olika sätt, men har med årens lopp accepterat mer och mer.

Har läst boken "Drukna inte i dina känslor" av (minns inte nu) men det behandlar HSP personligheter och den var väldigt bra faktiskt.

Kram
Kvinna 62 år

2013 Mar 3 Kl 10:30
När man har fibromyalgi så blir man oxå känsligare i huden,det kan to.m göra ont vid beröring när det är som sämst.
Kvinna 52 år

2013 Mar 3 Kl 10:45
Absolut, Lillan! Det påverkar en hel del.

Känslig i huden har jag alltid varit. Det som blir hos mig sen fibron bröt ut är att det gör väldigt ont i huden om någon petar på mig med pekfingret t ex. Först känns inget, sen är det som att det exploderar och det gör väldigt ont.
Jag har också mycket svårare att ha kläder på mig som trycker på fel sätt. Hemma går jag alltid i väldigt mjuka kläder, och om jag ska vara lite mer uppklädd så måste det vara stretch i byxor osv.

Citera (Lillan54 * Mar 3, 2013 10:30)

När man har fibromyalgi så blir man oxå känsligare i huden,det kan to.m göra ont vid beröring när det är som sämst.
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 3 Kl 17:54
Har inte tänkt på det, men jag är också väldigt känslig på huden för alla beröring.

Men det kan göra väldigt ont om någon petar med fingret på utsidan av mina armar eller utsidan av låren. Om någon t ex masserar mina axlar så får jag väldigt fort ont av beröringen istället. Sen är jag överkänslig mot många saker: konserveringsmedel, penicillin, känslig mot solens strålar, konstiga ämnen i schampo, tvål och krämer.
Jag måste äta (läkares ordination) 1 clarityn i förebyggande syfte varje dag och så har jag betapred hemma. Dom hittar inget jag kan vara allergisk mot (som ger utslag på proverna), men jag är troligen överkänslig mot saker.

Marlygirl, jag har också väldigt lätt att känna av andras energier. Det kan vara hemskt jobbigt för en själv. Har försökt jobba med det där mycket och försöker komma på nåt sätt att "stänga av".
Kvinna 52 år

2013 Mar 3 Kl 18:20
Säg till, Paris, om du kommer på nåt bra sätt! Har inte heller lyckats än.

Jag tror flera saker går hand i hand. Det finns mycket som påverkar hjärnan så att den sänder felaktiga signaler... stress, fibromyalgi, osv. Naturen och samhället är i en sån hemsk obalans så det är inte konstigt om vårt inre system också är det. Och kanske är man extra lätt att påverkas av t ex stress om man har av den typen av personlighet, blir lätt utbränd osv... och har lättare att utveckla sjukdomar som påverkar vårt nervsystem....