HSP?

HSP?

Kvinna 62 år

2013 Mar 3 Kl 18:24
Jag har oxå fibromyalgi och lite annat,även sådana allergier mot e-medel och benzosyror,ni låter väldig lik mig.
Paris44 om du är allergisk mot konserveringsmedel så ska du nog inte ta betapred för det innehåller sådana ämnen sa läkaren till mig,jag har en sort som är fri från allt sånt.
Kvinna 52 år

2013 Mar 3 Kl 18:28
Jag tror att vi är en stor bunt personer som har likartade saker att tas med. Fördelen med såna här diskussioner är att man kan få svar på en del funderingar man har kring det... och tips som är bra.
Kvinna 62 år

2013 Mar 3 Kl 19:22
Ja det stämmer och man känner sig inte ensam lika mycket med sina sjukdomar
Kvinna 52 år

2013 Mar 3 Kl 19:38
Nej, det är faktiskt viktigare än många tror!

Citera (Lillan54 * Mar 3, 2013 19:22)

Ja det stämmer och man känner sig inte ensam lika mycket med sina sjukdomar
Kvinna 62 år

2013 Mar 3 Kl 19:53
Jag har stort överseende med människor som inte förstår ens situation,har man inte varit med om det eller är med om det så kan man aldrig sätta sig in i det, Samtidigt måste man tänka på (tror jag )att inte alltid prata sjukdomar med dom som är friska för jag tror det blir jobbigt för dom att höra på det.Vi som är dåliga har ju något gemensamt.Rätta mig om jag har fel?
Kvinna 52 år

2013 Mar 3 Kl 20:08
Du har inte fel. Inte alls!
Att försöka förklara för andra är en sak, vid behov. Men när det handlar om att lätta på trycket för att det kan vara tungt ibland, då är det bättre att prata med dem som vet vad det handlar om.

Jag har en underförstådd överenskommelse med kollegorna, t ex. Jag har förklarat vad fibromyalgi innebär, sen gör jag så att jag säger bara till om jag har en dålig dag. Då vet de varför jag är tystlåten och avstängd mot dem och tar inte illa upp. Mer behöver de inte veta. Och orkar säkert inte höra heller *haha*...

Citera (Lillan54 * Mar 3, 2013 19:53)

Jag har stort överseende med människor som inte förstår ens situation,har man inte varit med om det eller är med om det så kan man aldrig sätta sig in i det, Samtidigt måste man tänka på (tror jag )att inte alltid prata sjukdomar med dom som är friska för jag tror det blir jobbigt för dom att höra på det.Vi som är dåliga har ju något gemensamt.Rätta mig om jag har fel?
Kvinna 62 år

2013 Mar 3 Kl 20:17
ja det är bra,man ska informera om det man har sen vet dom och kan förstå,annars skulle dom nog fundera på vad det var om man helt plötsligt blev som man kan bli när det gäller sjukdomar.
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 3 Kl 21:04
Citera (Lillan54 * Mar 3, 2013 18:24)

Jag har oxå fibromyalgi och lite annat,även sådana allergier mot e-medel och benzosyror,ni låter väldig lik mig.
Paris44 om du är allergisk mot konserveringsmedel så ska du nog inte ta betapred för det innehåller sådana ämnen sa läkaren till mig,jag har en sort som är fri från allt sånt.

Jag vet inte om jag är allergisk mot det. Det har jag inte tagit test på ännu. Så det kanske jag ska göra, men ibland har det hänt att jag svullnat upp på läppar och tunga, och då måste jag ha betapred hemma. Jag har kommit på att jag reagerar på färsk kanel (Ostekt, okokt, obakad kanel) .

Jag ska fråga min läkare om ersättning för betapred. Tack för tipset!
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 3 Kl 21:06
Ja, skönt att man ibland kan prata sjukdomar och krämpor med andra som också har det Och få tips och råd.
Kvinna 62 år

2013 Mar 4 Kl 05:40
Paris: Det går inte att testa allergi mot Konserveringsmedel utan man måste låta bli det och sen se om man blir bra.Om dom nu inte helt plötsligt kommit på att kunna göra det.Mina tabletter heter Prednisolon pfizer och dom är utan konserveringsmedel i.
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 4 Kl 07:30
Lillan54 ok! Då vet jag. Jag har även märkt att jag inte tål nåt i leverpastejer, speciellt skivbara sorten.
Får man fråga vad du reagerar mot för livsmedel med konserveringsmedel, så kanske jag kan jämföra lite med vad jag får i mig.
Kvinna 62 år

2013 Mar 4 Kl 07:56
Jag kan inte äta nått alls med sådana ämnen i,jag kan endast äta kött och potatis,rent smör,bregott(grönt),mjölk,kellogs Cornflakes,Ingenting annat.Inga filprodukter inte kaffe eller te,inga frukter inga grönsaker ,inge bröd,förutom gurka men då får jag ont i magen.jag har den svåra sorten.
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 4 Kl 12:25
Det låter inte roligt, men så kan det ju vara Hur gör du för att laga till något gott åt dig själv, vad äter du då? Hur gör du när du blir bortbjuden på middag osv?

Jag har märkt att när jag håller en neutral diet, så mår jag mkt bättre, t ex mycket havregrynsgröt. Ren och neutral mat. Jag har förut inte kollat efter så mycket när det gäller konserveringsmedel, men nu ska jag verkligen försöka hålla mig borta från det och hålla mig till någorlunda neutral kost.
Kvinna 62 år

2013 Mar 4 Kl 13:31
Ja det blir lite ensidigt och jag har ofta magkatarr men man får försöka komma på olika saker fast det är samma ingridienser.Köttbullar,biff,pannbiff,kalops fast på det viset jag tål,fåraherdens utan pajdeg osv.Jag tar oftast med mig mat fast egentligen är det så enkelt att göra min mat,det är ju bara att steka en köttbit i rent smör och göra nått av potatis till.
Läkaren sa att jag ska vara glad som tål vatten det finns dom som inte gör det när dom får den här allergin.jag är liksom allergisk mot mig själv oxå så det gäller att inte svettas*s*
Kvinna 44 år

2013 Mar 13 Kl 11:47
Jag läste om HSP för första gången alldeles nyligen och det blev för mig som för många andra, en aha-upplevelse. Det förklarar så mycket och jag börjar äntligen förstå.
Min man brukar alltid lite skämtsamt säga att jag är så känslig och inte skall fundera så mycket. Nu vet jag varför jag gör det.
Har väldigt känslig hud, får bland annat vita fingrar så fort de blir kalla.
På kvällen innan jag lägger mig har jag alltid en procedur. Lakanet måste slätas ut i sängen och jag "sopar" alltid av det med händerna. Vi har en hund som gillar att ligga där ibland och jag klarar inte av minsta pyttelilla dammkorn. Jag känner det direkt och kan inte sova, helt rent skall det vara. Hade jag orkat så skulle jag byta sängkläder varje kväll
Väldigt känslig för lukter, vilket kommer att vara till fördel när mina barn blir tonåringar. Jag kommer att känna direkt om de har rökt eller druckit alkohol. Så det finns ju vissa fördelar också.