Offer för ett kallt samhälle

Offer för ett kallt samhälle

Avregistrerad Medlem

2013 Mar 4 Kl 16:29
Hej! Jag heter Victor, är 18 och bor i Göteborg. Jag är tyvärr ensam pga vissa anledningar, dels att jag har varit rätt osocial, men egentligen förr att jag har varit udda. Jag har blivit utesluten av mina klasskamrater för jag är deprimerad och inte är som dem.
Nu har jag bestämt mig för att flytta i framtiden till ett annat land, för jag känner hat och ilska mot detta land. Här är det Jantelagen som gäller. Man får inte sticka ut eller vara udda i lilla Sverige, annars är det kört. Folk är så kalla också. Jag vet inte vad jag ska göra. Be om ursäkt för att jag är vänlig, social och är mig själv? Tyvärr uppskattas detta inte här, speciellt inte bland mina jämnåriga. Just nu är jag inte övertygad om att Sverige är ett bra land att leva i. Synd, för jag vill egentligen inte flytta till ett land långt borta, men jag gör egentligen vad som helst för att komma till ett land med öppna och toleranta människor.
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 4 Kl 17:17
Synd att man ska känna sig ensam och utanför "bara" för att man inte är som alla andra... Det är precis det som spännande hos oss människor, att vi är annorlunda.
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 4 Kl 18:25
Man ska få vara precis som man är utan att bli kränkt & nedtryckt! Det retar mig otroligt mycket att vissa människor inte kan "växa upp" å lägga sin tid å energi på å sopa rent framför sina egna dörrar å se till att dom själva är "perfekta" innan dom dömmer någon. Ett jäkla bra citat "Before you judge me,make sure that you're perfect" Så försök ignorera dom puckon som inte låter dig vara dig själv.
Kram på dig
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 4 Kl 19:08
Hej Victor.. tack för att du delar med dig av din ensamhet.
Man blir illa berörd av att höra hur du blivit behandlad. Nej, att vara udda, annorlunda är inte något som accepteras i vårt samhälle och kanske är det värst i tonåren.

Som ung idag måste det vara oerhört svårt att bli accepterad som man är, speciellt av jämnåriga. Kraven som ställs för att passa in är höga och den som inte når upp till kraven ställs utanför gemenskapen.

Barn och ungdomar kan vara hänsynslöst elaka mot personer som är lite udda. Jag hoppas och tror att ju äldre du blir desto fler chanser kommer du få att träffa människor som har ett mognare sätt att tänka och som ser dig för den du är.
Kvinna 52 år

2013 Mar 4 Kl 20:04
Jag blir ledsen när det är så. Det är oerhört tufft att vara ung idag. Nog var det svårt när en annan var 18 år också, men trycket att vara en i mängden är mycket större idag i och med media osv. Det har blivit ännu mer yta, yta, yta.

Du ska veta, Victor, att det finns faktiskt många människor som uppskattar olikheter. Kanske inte så många i din ålder som vågar visa det, många faller in i vad den som gapar högst tycker och tänker. Tyvärr.
Men jag gillar människor som sticker av mängden. Flera av mina vänner är såna. Jag har heller aldrig passat in i "mallen" riktigt. Och jag vet också ganska många som gillar folk som är lite udda.

Håller med om att vi lever i ett land där det är svårt att sticka ut, vara annorlunda. Jantelagen är HEMSK!

Jag hoppas du orkar fortsätta vara dig själv. Vad andra än tycker så är det viktigt för dig själv att du inte släpper taget om det. Vägra att ge upp dig själv så kommer du successivt dra till dig människor som gillar dig... Lätt att säga, kanske. Men jag har med åren märkt att det faktiskt funkar!
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 4 Kl 20:36
Ja, krossa jantelagen Har själv märkt av det ibland. Det är väldigt tråkigt att det existerar. Jag märkte det speciellt när jag bodde i ett litet samhälle, svårt att lära känna människor i redan befästa små vänskapsringar sedan barndomen.

Jag har lärt mig mycket genom åren och det är att uppskatta olikheter. Men fortsätt vara dig själv och lär dig att älska dig själv för den du är, då kommer människor också att se det som positivt och dras till dig.

Kram
Kvinna 35 år

2013 Mar 5 Kl 19:42
stå på dig fina människa bara för att folk omkring dig inte har lärt sig validera andra människor eller förstå betyder det inte att du inte har något värde eller att ingen förstår dig, över generalisera inte människor , det finns bra fina vackra själar där ute som väntar på just dig!
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 6 Kl 07:31
Hej Victor !
Alla länder är bra att leva i så även sverige.
Det är människorna som sätter nivån och standarden på länderna.
Där de med avsaknad av ödmjukhet och empati. Moral kör över de som är lite svaga eller lite annorlunda. Tyvärr finns det för många av såna människor som saknar respekt inför andra människor. Där de gör allt för egen vinning.
Om du man ställer sig utan för ica en dag eller några timmar och studerar alla som går in och ut.. Så kulla man lätt kunna säga att 99 % av de som går in och ut släpper dörren rakt i ansiktet på den som kommer efter.
Utan att titta sig bakåt eller om det kommer någon efter. Vänligheten är som bortblåst för många. Det sunda förnuftet som folk tjatar om vet de flesta inte vad det är. Så mera vänlighet och kärlek i samhället.
Där vi tar hand om varann lite mera. Ett äkta leende ger ett äkta leende tillbaka.
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 6 Kl 18:10
Jo jag hoppas att det löser sig, mina föräldrar säger att folk mognar när de blir vuxna och blir mer toleranta, jag hoppas verkligen att det stämmer. De tillhör dock en generation som inte växte upp med facebook och all press. Ibland önskar jag att jag växte upp på 60-talet...
Citera (marlygirl * Mar 4, 2013 20:04)

Jag blir ledsen när det är så. Det är oerhört tufft att vara ung idag. Nog var det svårt när en annan var 18 år också, men trycket att vara en i mängden är mycket större idag i och med media osv. Det har blivit ännu mer yta, yta, yta.

Du ska veta, Victor, att det finns faktiskt många människor som uppskattar olikheter. Kanske inte så många i din ålder som vågar visa det, många faller in i vad den som gapar högst tycker och tänker. Tyvärr.
Men jag gillar människor som sticker av mängden. Flera av mina vänner är såna. Jag har heller aldrig passat in i "mallen" riktigt. Och jag vet också ganska många som gillar folk som är lite udda.

Håller med om att vi lever i ett land där det är svårt att sticka ut, vara annorlunda. Jantelagen är HEMSK!

Jag hoppas du orkar fortsätta vara dig själv. Vad andra än tycker så är det viktigt för dig själv att du inte släpper taget om det. Vägra att ge upp dig själv så kommer du successivt dra till dig människor som gillar dig... Lätt att säga, kanske. Men jag har med åren märkt att det faktiskt funkar!
Kvinna 52 år

2013 Mar 6 Kl 19:45
Det kommer alltid att finnas folk som inte är toleranta, det är den tragiska sanningen. Jag tror att det viktigaste du kan göra, Victor, är att lära dig att acceptera dig själv och tycka om dig som du är. Om du känner att det finns saker du vill förändra och kan göra det, gör det, även om det kanske tar tid. Men en sanning som finns är att ju mer du accepterar dig själv, desto mindre bryr du dig om vad andra tycker... och desto lättare kommer folk också att tycka om dig.

Det finns inga perfekta människor som lever perfekta liv... även om en del låtsas det på Facebook osv. En människa som har accepterat sig själv som operfekt men uppskattar sina bra sidor är en äkta människa. Och det om något är bland det finaste som finns. En äkta människa som inte låtsas vara nåt annat än det han eller hon är.
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 6 Kl 21:37
'marlygirl'

Jag håller med dig. Det viktigaste, men inte det lättaste, är att vara vän med sig själv. Det ger en styrka att stå ut med det svåra i livet och hjälper en vidare till ljuspunkterna..
Kvinna 52 år

2013 Mar 7 Kl 17:42
Exakt, det gör det!!

Citera (elel * Mar 6, 2013 21:37)

'marlygirl'

Jag håller med dig. Det viktigaste, men inte det lättaste, är att vara vän med sig själv. Det ger en styrka att stå ut med det svåra i livet och hjälper en vidare till ljuspunkterna..
Kvinna 52 år

2013 Mar 7 Kl 18:43
hej viktor!
jag tror det blir bättre och lättare när du blir nått år äldre.Kan bara säga att det verkar vara perioder man känner sig mer sårbar och har mindre med vänner.
Det är jobbigt att vara ensam eller känna sig utanför.Men fortsätt att inte ge dej så tror jag du kommer lyckas.kram
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 9 Kl 14:58
Jo jag tycker Sverige är jättetrevligt, om det inte vore för folket!
Exempelvis, titta bra på hur vi distanserar oss! På bussen, ingen sätter sig bredvid en. Alla är så "upptagna" med sina mobiler. I hissen säger ingen hej osv. Man ser tydligt hur vi undviker att släppa in främlingar, i synenrhet de som är annorlunda. Kommer ihåg vad man fick för bemötande i USA, folk hälsade, var väldigt service-minded osv. Det är därför jag ofta sitter och drömmer om andra länder, hör ofta hur utlandssvenskar tycker att folk är öppnare utanför Sverige.
Citera (keller2013 * Mar 6, 2013 7:31)

Hej Victor !
Där de med avsaknad av ödmjukhet och empati. Moral kör över de som är lite svaga eller lite annorlunda. Tyvärr finns det för många av såna människor som saknar respekt inför andra människor. Där de gör allt för egen vinning.
Om du man ställer sig utan för ica en dag eller några timmar och studerar alla som går in och ut.. Så kulla man lätt kunna säga att 99 % av de som går in och ut släpper dörren rakt i ansiktet på den som kommer efter.
Utan att titta sig bakåt eller om det kommer någon efter. Vänligheten är som bortblåst för många. Det sunda förnuftet som folk tjatar om vet de flesta inte vad det är. Så mera vänlighet och kärlek i samhället.
Där vi tar hand om varann lite mera. Ett äkta leende ger ett äkta leende tillbaka.
Kvinna 66 år

2013 Apr 12 Kl 18:40
Citera (ViggeViking * Mar 9, 2013 14:58)

Jo jag tycker Sverige är jättetrevligt, om det inte vore för folket!
Exempelvis, titta bra på hur vi distanserar oss! På bussen, ingen sätter sig bredvid en. Alla är så "upptagna" med sina mobiler. I hissen säger ingen hej osv. Man ser tydligt hur vi undviker att släppa in främlingar, i synenrhet de som är annorlunda. Kommer ihåg vad man fick för bemötande i USA, folk hälsade, var väldigt service-minded osv. Det är därför jag ofta sitter och drömmer om andra länder, hör ofta hur utlandssvenskar tycker att folk är öppnare utanför Sverige.
Citera (keller2013 * Mar 6, 2013 7:31)

Hej Victor !

När jag var i USA så slogs jag av att det inte var så åldersegregerat...jag tyckte att det var så trevligt att alla åldrar var representerade på olika evenemang och att det var helt naturligt! Var på rockfestival i bergen och alla åldrar var där och hade roligt Så ska det ju vara tycker jag...Vi behöver varandra och inte vara så åldersfixerade: Själv tycker jag att det är jätteroligt att umgås med människor i olika åldrar...alla har vi något att tillföra varandra...