Barn eller ej

Barn eller ej

Avregistrerad Medlem

2013 Mar 8 Kl 08:35
Nu går debatten om om det ska tillåtas småbarn på fik eller ej.
Vad tycker ni om den känsliga frågan ?
Ska vi diskiminera barnen och kvinnan i detta fall ?
Eller ska barnen lära sig att vara tysta och veta hut på fik ?

Kanske är det inte barnen som inte är problemet.
utan i många fall för släpphänta föräldrar.
Där vissa tillåter barnen att skrika och springa runt med orden de är ju bara barn. En kvinna blev fly förbannad på mej på ica när jag sa till en unga att låta bli och krama och mosa chokladbiten han höll i handen. Där han kladdade på andra godisar. Medan mor bara pratade i mobilen och gjorde inget.

Så visst ser man föräldrar som inte alls tar sitt fulla ansvar även om man gör fel ibland..För egen del så är alla barn välkommna.. Men sedan får även föräldrar lära sig väga av läget lite..Ska barnen leka och är pigga då åker man inte till ett fik utan då ker man till leklandet. Frågan är het och man trampar lätt på en öm tå ? Alla barn är gulliga enligt deras föräldrar...Men det är inte så jäkla gulligt alltid om man har en unga skrikandes i örat med barnmat över hela ansiktet.
När man vill sitta o läsa i luhn o ro och äta en bit.

Om jag då måste byta fik enligt förldrarna så blir jag diskiminerad..Så vad är svaret : )
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 8 Kl 09:35
Ja, klart man ska hålla lite pli på sina barn, men ibland är det nog inte så lätt!

Jag minns en händelse som utspelade sig på sparbanken (swedbank) när barnen var små. Den här dagen var dom både hyper och trötta och irriterade och jag skulle göra ett ärrende på banken. Min mamma följde med och "försökte" har koll på ungarna.
Men dom sprang efter varandra på banken och jagade varandra och vi försökte få dom att sluta springa, men det blev bara värre och värre och helt plötsligt fastnade min ena dotters mössa i min andra dotters lösa tand hahah och tanden flög ut och det var blod överallt på golvet .. och då blev det gråt och skrik istället.
Vilken syn det var alltså... och jag var helt svettig och mamma rullade med ögonen och visste inte vad hon skulle göra riktigt. hahaha

Ja, det är just när man är "upptagen" med något som dom små busfröna hittar på nåt galet. Eller så är det FÖR tyst och då har dom också hittat på nåt galet.

Men jag minns också en annan händelse när min ena dotters var 2år och jag var gravid och vi skulle gå på ett fik. Jag minns att jag blev så arg på expediten... men min dotter satt lugnt och stilla och vi beställde varsin bakelse och kaffe till mig. Jag hade tagit med mig saft till min dotter, för jag ville inte att hon skulle dricka läsk.

Men då kommer expediten och säger att man får inte ha med sig egen föda.
-Men jag har ju beställt till oss båda.. jag vill inte beställa läsk till henne (Dom hade inte saft)
-Tyvärr, det är våra regler.
Blev asförbaskad och sade att: -Ja men då går vi till ett annat cafe! Vad är det för dumheter sade jag. Det är ju ett litet barn.
Kvinna 52 år

2013 Mar 8 Kl 18:20
Jag håller med om att oftast är problemet med störiga barn att föräldrarna låter dem hålla på. Man märker ganska snart om det är en förälder som försöker lugna sitt barn, men det inte går... eller om det är nån som totalt ignorerar barnen. I det första fallet störs jag inte så mycket. I det andra fallet blir jag väldigt irriterad!

Om jag sätter mig på ett fik, ensam eller med nån annan, så vill jag gärna ha så pass lugnt där att man kan koppla bort omvärlden... sitta och läsa eller kunna föra en konversation. Det är inte fel att kräva av föräldrar att åtminstone försöka få barnen att vara lugna, även om de självklart inte måste sitta som små tysta möss.

Jag tycker inte det är fel om det finns vissa fik som är för folk över en viss ålder, andra som är blandade och kanske de som är helt anpassade efter att småbarn finns med i bilden.
Kvinna 52 år

2013 Mar 8 Kl 18:23
#Paris.... den där servitrisen hade nog inte riktigt fattat det där med kundservice. Jag är övertygad om att hennes chef skulle ha låtit dig ge din flicka saften. Skillnad vore ju om du bullade upp med både det ena och det andra till er!

Hon klev över en gräns där, tycker jag...
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 8 Kl 20:22
Jag håller fullt och fast med i att det i dagens samhälle finns många föräldrar som inte har tydliga ramar för sina barn. Antingen vet de inte bättre eller så har de ingen ork att ta den konflikt som kan uppstå. Det som har gått dem förbi är ju att det oftast är lättare om de där ramarna finns redan från början och om man faktiskt orkar hålla dem.

Jag låter nog som en jättepräktig morsa, men har definitivt duster med båda barnen. Dessa är dock inte ofta och sammanfaller med tillfällen då jag är stressad och/eller oorganiserad.
Kvinna 52 år

2013 Mar 12 Kl 09:21
jag höll på att bli anmäld en gång när jag var gravid med vår ngsta och den äldsta sprang runt som sjutton.jag blev arg och sa ifrån och tog han i armen.Han var då 5 år gammal.och kunde vara hyperaktiv och är super envis.
tror ibland faktiskt att många födda på 60 talet ,vi som hade en fri uppfostran inte riktigt visste hur vi skulle bete oss mot barnen.ha regler eller inte?
eftersom jag själv inte hade regler utan hade kommunikation med mina föräldrar och dom kunde lita på mej så körde vi samma med våra barn.Bägge grabbarna har överlevt.Gjort en del dummheter oxå.Men hör av sig.speciellt min minsta nu 16 litar jag faktiskt på.Den stora har gjort en del fula saker men bett om ursäkt.Va kan man begära.?Han klarar sig bra .Har bott själv sedan 17års ålder .Men hela tiden återvänt till oss föräldrar på ett eller annat sätt.tror många är rädda att bli anmälda om dom tar i lite mot barnen för att säga ifrån.
Kvinna 52 år

2013 Mar 12 Kl 09:23
Jagtycker själv det kan vara jobbigt med ungar som skriker på fik osv.
Men separera barn från olika fik verkar sjukt! tror att desto mer dom får vara med desto lugnare lär dom bli och mer lär dom sig