Smärta och glädje

Smärta och glädje

Lillan54

Kvinna 62 år

2013 Mar 10 Kl 09:46
Kropp och själ går hand i hand,mår du bra i själen kan man uthärda det mesta men tyvärr så vid smärta och sjukdomar är det lätt att psyket tar stryk.Det är då man ska försöka göra sådant man tycker om att göra,det är den bästa medicin man kan ta och nog den nyttigaste oxå.Ibland går det ju inte utan medicin och vi har ju alla olika smärttröskel men att lägga till glädje som den viktigaste medicinen är det bästa tror jag.
Kvinna 52 år

2013 Mar 10 Kl 10:05
Åh, absolut!!!
Både kropp och själ mår bättre av att få skratta, gärna tillsammans med andra.

Många gånger när jag känner mig nere, mest pga värken, så brukar jag kolla roliga klipp på Youtube... eller avsnitt av nån humorserie jag gillar. Det känns alltid lättare och bättre efteråt.

Jag brukar tänka (och säga) att utan humor så hade jag inte överlevt. Ibland är det den enda drivkraften som kan pusha mig vidare.

Trots tröttheten idag så mår själen bra efter gårdagens skratt
Kvinna 52 år

2013 Mar 10 Kl 10:12
Det finns mycket annat att glädjas åt också än bara humor...

När jag får ett gulligt sms från nån nära och kär. När nån av katterna mjukt lägger en tass på min kind och tittar mig djupt i ögonen. När jag hör fåglarnas vårsånger. Och mycket, mycket mer....

Att se de små sakerna som förgyller tillvaron, även om man känner sig ensam, är pank, har ont...

Kvinna 54 år

2013 Mar 10 Kl 10:26
Personligen så är jag befriad från smärtor, men har under en tid jobbat med rehabilitering och träffat många människor som har det. Den erfarenheten jag fick var att människor som INTE blev sin sjukdom hade större livskvalité.

Jag har också två nära vänner som har ont men de hanterar sina smärtor på helt olika sätt. Den ena konstaterar "idag har jag ont" och det begränsar henne den dagen och kanske nästa.

Den andra pratar konstant om sin sjukdom och alla odugliga idioter som kallar sig läkare, det är nästan snudd på att hon glömmer presentera sig med sitt namn när hon träffar nya människor för att hon först måste tala om vad hon har för sjukdom.

Jag ser hur den ena vännen försöker jobba framåt medan den andra blir mer och mer bitter... Jag tycker synd om dem bägge två, men det är nog mest synd om vännen som tappat greppet om livet.
Kvinna 52 år

2013 Mar 10 Kl 10:44
#Nea...
Du har en jättestor poäng i orden "människor som INTE blev sin sjukdom hade större livskvalité."

Det är lätt att fångas upp i den sjukdom man har, om den är kronisk speciellt. Man vill att folk ska förstå att det är tungt och svårt. Men det är lite farligt också. Man riskerar att "drunkna" i den.

Till vilken nytta? Inte för dig själv, inte för din omgivning i alla fall. Det ger bara sorg och man driver bort de runt sig som tillslut förståeligt nog inte orkar höra mer.

Ibland är det en balansgång mellan att gå framåt eller fastna i bitterhet. Då är det bra att ha vänner och familj som kan knuffa en i rätt riktning igen, om man råkar tippa lite för mycket åt fel håll.

Om man nu vill bli tippad rätt igen. En del vill drunkna, av nån anledning. Och jag tycker också mest synd om dem, deras förlust av allt som är bra i livet....

Tänk att det kan vara så olika hur människor hanterar saker....
Kvinna 54 år

2013 Mar 10 Kl 11:16
Jag förstår att man vill och behöver prata om sina smärtor, jag förstår också att man vill tala om för sin omgivning att de finns för att få förståelse för att man kanske inte kan göra allt som är naturligt för de som inte har ont, jag förstår också att man måste anpassa mycket i sitt liv pga av smärtorna och jag har då också full förståelse för att man kan vara besviken på livet när man inte längre kan göra sånt som man är van med att göra, att man har blivit begränsad.

Jag beundrar de människor som trots smärtor försöker göra nått med sina liv. Om jag någon gång kommer drabbas av smärtor hoppas jag innerlighet att jag kommer hamna i den kategorin.
Kvinna 62 år

2013 Mar 10 Kl 18:23
Ge inte upp! Som mitt lilla barnbarn sägerKämpa farmor och det sa han när jag satt och vek strumpor idag och sa nu orkar jag inte mer.
Dom orden finns kraft i och kan användas i många sammanhang.
Kvinna 62 år

2014 Mar 23 Kl 17:41
Jag håller med er livet blir lättare om man inte sitter och tycker synd om sej själv utan försöker hitta det roliga i vardagen ok vissa dagar när man har mer värk en vanligt kanske det inte går, men ta vara på de dagar då man mår bättre har mindre värk skratta mycket det hjälper mot smärta det har jag upplevt i alla fall. Mitt barnbarn gör mej lycklig med henne klarar jag mycket mer av allting.