Facebook på gott och ont...

Facebook på gott och ont...

Avregistrerad Medlem

2013 Mar 21 Kl 01:33
Har du Facebook?

Jag är en av dom få som inte har ett Facebook-konto längre. Jag hade i stort sett inga vänner, bekanta eller släkt att ha i min vänlista. De få människor som står mig nära har jag hellre bara "riktig" kontakt med via telefon eller träffar IRL.

För mig blev det bara en plågsam betraktelse av andras äventyrliga liv. Att läsa om allt kul folk hade gjort eller planerade att göra tillsammans med andra kompisar gjorde mig bara ledsen och jag kände mig om möjligt ännu mer ensam.
Jag hade ju i princip inget intressant att skriva om själv heller som skulle vara kul för någon att veta och läsa om.

Dessutom kändes det som att för att överhuvudtaget få reda på vad som hände i mina "vänners" liv så var jag tvungen att logga in på FB, annars gick jag miste om informationen helt och hållet.

Idag är det tydligen detta sätt som man kommunicerar mest på. Det går så mycket fortare att skriva ett FB-inlägg än att ringa runt till folk och prata om saker.
Jag förstår att dom som har många vänner, bekanta och släkt utspridda lite varstans... att dom tar till detta smidiga informationssätt.

Men för mig som inte har det, känns just det här sättet väldigt opersonligt och fjärmande på nåt sätt. Det är för ytligt helt enkelt för att jag ska må bra av det.

Facebook är ett utmärkt verktyg för alla som vill hålla kontakten med "omvärlden" på sin resa genom livet, men för mig som alltid haft positionen som "femte hjulet på vagnen", lite överflödig sådär... så blev resan inte så angenäm.

Så nej... jag har inte Facebook!
Kvinna 62 år

2013 Mar 21 Kl 06:49
Men du har en väldigt fantastisk sajt här!!!och det räcker gott och väl
Ja tyvärr så har nästan t.om telefonerna börjat bli lite överflödiga och jag som älskar telefonprat
Kvinna 54 år

2013 Mar 21 Kl 07:37
Jo, jag har facebook och jag tycker det är avkopplande att sätta mig efter jobbet o kolla vad som har hänt under dagen. Jag har en helt annan kontakt med mina släktingar nu även om den kan tyckas ytlig, det är kul att läsa när mina "gamla" mostrar är på sina mc-turer o renoverar sina hus osv.

Dessutom har jag bättre koll på vad som händer i barnens värld även om de inte är så förtjust i det, iaf inte den äldre sonen. Men den yngre sonen lyckades jag faktiskt fånga upp när han under en period mådde dåligt och hade svårt att förmedla det.

För mig är facebook ingen ersättning, kanske mer ett komplement.
Kvinna 52 år

2013 Mar 21 Kl 07:58
japp jag haf facebook.
men mest för att hålla koll lite vad som händer med bekanta.
förr satt jag hela timmar.nu blir det en snabbtitt varje dag kanske.
Fb är inte verkligheten.
Kvinna 52 år

2013 Mar 21 Kl 19:48
Jag har också Facebook. För mig är det mest för att ha kontakt med släkten (som bara blir större och större!!) och vänner. Tyvärr har jag telefonfobi och det finns bara ett mycket litet fåtal personer jag klarar av att prata i telefon med. Därför är FB ett utmärkt komplement för mig.

Via FB har jag också lärt känna en hel del av den nyhittade släkten på mammas sida då hon fick kontakt med alla sina syskon. Det är jätteroligt! Och jag har också fått kontakt med gamla klasskompisar, gamla vänner från förr som jag förlorade kontakten med och fått lite nya bekantskaper från den bilklubb jag är med i, även från andra länder.

Men jag är restriktiv med vilka jag släpper in där.
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 22 Kl 03:58
Citera (Förgätmigej * Mar 21, 2013 1:33)

Har du Facebook?

Jag är en av dom få som inte har ett Facebook-konto längre. Jag hade i stort sett inga vänner, bekanta eller släkt att ha i min vänlista. De få människor som står mig nära har jag hellre bara "riktig" kontakt med via telefon eller träffar IRL.

För mig blev det bara en plågsam betraktelse av andras äventyrliga liv. Att läsa om allt kul folk hade gjort eller planerade att göra tillsammans med andra kompisar gjorde mig bara ledsen och jag kände mig om möjligt ännu mer ensam.
Jag hade ju i princip inget intressant att skriva om själv heller som skulle vara kul för någon att veta och läsa om.

Dessutom kändes det som att för att överhuvudtaget få reda på vad som hände i mina "vänners" liv så var jag tvungen att logga in på FB, annars gick jag miste om informationen helt och hållet.

Idag är det tydligen detta sätt som man kommunicerar mest på. Det går så mycket fortare att skriva ett FB-inlägg än att ringa runt till folk och prata om saker.
Jag förstår att dom som har många vänner, bekanta och släkt utspridda lite varstans... att dom tar till detta smidiga informationssätt.

Men för mig som inte har det, känns just det här sättet väldigt opersonligt och fjärmande på nåt sätt. Det är för ytligt helt enkelt för att jag ska må bra av det.

Facebook är ett utmärkt verktyg för alla som vill hålla kontakten med "omvärlden" på sin resa genom livet, men för mig som alltid haft positionen som "femte hjulet på vagnen", lite överflödig sådär... så blev resan inte så angenäm.

Så nej... jag har inte Facebook!

Jag håller med dig om att facebook ibland kan kännas litet ytligt och man får ju inga "riktiga" vänner av att inte träffas, prata, umgås på riktigt. Däremot tycker jag den här sajten är bra ! Här vågar alla säga att de ibland känner sig utanför/ensamma, o på så sätt hitta nya vänner. Sedan är det verkligen sorgligt att vi är så många som ska behöva känna så.Livet går inte alltid att styra o man kan förlora både anhöriga o vänner under "resans" gång. För mig känns det som att försöka på nytt o inte acceptera ett tråkigt liv, där jag är åskådare o inte deltar "på riktigt". Alla kanske man inte träffar , men det kan ibland vara skönt att få skriva till någon med likn. åsikter o kanske livshistoria. Det här har blivit mitt nya Facebook! Här vågar o vill alla vara ärliga o berätta om sig själva. Här är det HELA människan som gäller !
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 22 Kl 10:04
Tack för era inlägg...

Jag är helt övertygad om att FB är jättebra för många människor och som jag skrev så hade jag nog också haft glädje av det om jag haft ett annat socialt liv än jag har.

Som #marlygirl skrev så finns ju möjligheter att stöta på gamla klasskamrater etc.. och på så sätt utöka sina kontakter.

Jag vet inte... möjligen beror min upplevelse av det hela också på att jag inte känner mig bekväm med att skriva om mig själv och outa mitt liv så "offentligt"... även om man kan välja vilka som kan läsa inläggen.

Sen är jag en telefonmänniska, precis som #Lillan54...

#Blåklinten... BE har vi skapat i just det syftet.. att man ska känna sig trygg med att kunna vara sig själv, utan påmålade fasader och halvsanningar.

Hur stor sajten än blir så är den seriösa tonen, värmen mellan medlemmarna och grundtanken något vi aldrig kommer att tumma på!
Kvinna 66 år

2013 Apr 12 Kl 18:53
Jag gillar Fb för genom det så har jag lite kontakt med släktingar och människor som jag inte skulle haft annars.Dock så accepterar jag att det är "ytligt" och det är helt ok.Ger inte ut mig själv där utan det blir så där lite lagom trevligt. Har hittat människor från mitt förflutna som jag inte skulle hittat annars och det tycker jag om...Jag är också en telefonmänniska eller egentligen en människa som gillar att träffa andra i verkligheten..
Avregistrerad Medlem

2013 Apr 13 Kl 07:27
jag hade facebook från 2009 fram till 2011 och fick vänförfrågningar från folk jag aldrig hört talas om .hade kanske 35 vänner varav jag pratade med kanske 4 st till och från.vissa såg jag att de hade tusentals vänner o det är ju totalt omöjligt att hinna med.nej,personligen tycker jag att facebook har vuxit sig över sitt huvud och blivit för stort.jag har som åsikt att man inte ska ta sk vänskap över nätet alltför allvarligt,det är nog lätt att känna sig sviken då.mvh orion56
Kvinna 52 år

2013 Apr 15 Kl 15:35
det jag lärt mej av fb är att inte skriva för personliga saker.sedan jag lade av med att gnälla eller ta upp saker man gjort så har jag oxå blivit ganska opersonlig i mina stackars få inlägg.är folk nyfikna kan dom höra av sig.min syster blev så sur att hon tom sa upp kontakten med mej irl för att jag tog bort henne på fb.Men det kändes bäst så då vår sk relation var just enbart fb.
nä vem orkar läsa att vissa blir inbjudna till familjeträffar där och man själv inte blivit det .då fick det vara.jag mår i alla fall bättre av det.
Kvinna 49 år

2013 Apr 16 Kl 14:54
FACEBOOK ÄR EN JÄVLAR SAJT SÄGER JAG BARA. Har hört att han som har skapde FB. Så var det en annan kapare som snodde FB.
Avregistrerad Medlem

2013 Apr 16 Kl 18:24
Maria du får gärna utveckla.
Avregistrerad Medlem

2013 Apr 16 Kl 18:37
Det som förvånar mej mest på FB är att många som är ute med sin kille /tjej på en "underbar" restaurang vill ta upp mobilen och ta en bild på maten och direkt lägga ut den på FB.Vore det inte bättre att utnyttja tiden med den man är där med ?
Avregistrerad Medlem

2013 Apr 17 Kl 11:03
Magnus,
det är väl inte helt ovanligt att den man sitter mittemot och fikar med loggar in på facebook mitt i konversationen... -ursäkta... måste bara kommentera några inlägg...
Det är som ett gift för vissa, bara att konstatera..
Avregistrerad Medlem

2013 Apr 17 Kl 17:25
Citera (Förgätmigej * Apr 17, 2013 11:03)

Magnus,
det är väl inte helt ovanligt att den man sitter mittemot och fikar med loggar in på facebook mitt i konversationen... -ursäkta... måste bara kommentera några inlägg...
Det är som ett gift för vissa, bara att konstatera..

Precis det händer hela tiden.Jag har själv FB och tycker att det e bra om man använder det på rätt sätt