Dagens tanke eller dagens fundering

Dagens tanke eller dagens fundering

Kvinna 55 år

2013 Mar 26 Kl 16:34
Jag gillar också att pynta men i år kommer det inte bli så mycket. Jag vet faktiskt inte ens var jag har mina saker efter en storrensning.
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 26 Kl 18:24
Tycker du ska hålla på era familjetraditioner Lillan. Även om det finns vuxna som tycker att det inte är så viktigt att pynta eller ens träffas kring storhelger, så kan jag lova dig att dina barnbarn med all önskvärd säkerhet tycker att det är trevligt att komma hem till mormor/farmor som gjort så fint till påsk, jul och födelsedagar!
Redigerat av Avregistrerad Medlem 2013 Mar 26 Kl 18:42
Kvinna 62 år

2013 Mar 26 Kl 19:31
Ja det stämmer nog för dom har redan frågat flera gånger nu innan:du ska väl ha påsk i år mormor? Det är tradition för dom att komma till mig
Kvinna 53 år

2013 Mar 28 Kl 21:20
behåll den traditionen Lillian.Det är sådant man själv minns av sin barndom.
Som sagt här blir det inget pyntat alls.Men skönt med ledighet är det.
Kvinna 62 år

2013 Apr 23 Kl 08:51
Dagens tanke går till alla "gamla"människor som sitter ensamma dag ut och dag in och kanske bara får besök nångång ibland.Deras möjlighet att ta sig ut är många gånger begränsat.Barnen har inte tid att besöka dom har sina familjer och jobbar,men en vacker dag sitter vi kanske där själva,längtande efter sällskap men har inte orken att ta oss någonstans.En äldre människa har mycket livserfarenhet och kunskap som vi skulle kunna lära oss ifrån.Det borde finnas sällskapsdamer som bara hade den uppgiften att besöka äldre och hålla sällskap en stund.
Avregistrerad Medlem

2013 Maj 5 Kl 20:06
En tanke som slår mig lite då och då...

Vi som söker nya vänner, har vi inte rätt att välja vem vi vill bli vän med? Eller är det automatiskt så att två personer som söker samma sak passar ihop, punkt!?

Tanken slår mig när man möts av vissa attityder ..

Du är ensam, jag är ensam= då är det väl bara till att bli vänner!?

Borde ju vara samma sak då med:

Du är singel, jag är singel= då är det väl bara till att bli kär och bli ett par!?

Eller?
Kvinna 62 år

2013 Maj 6 Kl 05:55
Man passar ju inte ihop med alla oavsett det är vän eller partner man söker,och bara för att man är ensam så måste man ju ändå kunna välja om det är någon man känner att man vill bli vän eller partner med..Kemin måste stämma annars fungerar det inte.Både en vänskap och en relation måste ju ha "byggstenar".Ibland känner man på en gång att det här är värt att satsa på,sen kan vägen vara lång innan man får den där riktiga vänskapen eller kärleken men är det bra från början ska man våga tycker jag.Man får både ha krav och känslor även fast man känner sig ensam!
Kvinna 58 år

2013 Maj 6 Kl 13:35
Förgätmigej,

inte nog med att vi måste få kunna välja vänner, vi måste få
kunna välja hur mycket vän vi vill bli. Lite eller mycket,
det är frågan! Eller kanske inte alls!
Och vad är en riktig vän? Någon som ställer upp intill utplåning....eller någon man kan skriva ett par rader till lite då och då...?
Vi är olika, precis som Lillan säger, och har olika preferenser.
Kvinna 62 år

2013 Jul 21 Kl 13:03
Det är väl bra konstigt att när man har tråkigt går tiden väldigt sakta och när man har roligt så går tiden svindlande fort och ändå är det samma tid
Kvinna 61 år

2013 Jul 21 Kl 21:40
Så sant Lillan, men när tiden tycks stå stilla ... vad har hänt då, överraskning eller katastrof
Kvinna 55 år

2013 Jul 22 Kl 09:52
Citera (Lillan54 * Jul 21, 2013 13:03)

Det är väl bra konstigt att när man har tråkigt går tiden väldigt sakta och när man har roligt så går tiden svindlande fort och ändå är det samma tid

Jag har upptäckt att med vissa människor går tiden dubbelt så fort, det är egentligen lite läskigt, tänk om man skulle umgås med dessa människor dagligen, då är ju livet snart slut utan att man hinner med att leva det, det säger ju bara swisch...
Kvinna 62 år

2013 Jul 22 Kl 10:09
Kvinna 78 år

2013 Jul 23 Kl 19:16
Lillan.

Så fint du skriver. Tack för dom orden.

För många, många gamla har med åren vännerna och familj tunnats ut mer och mer.
Tillslut är det ingen kvar.
Det är inte lika enkelt för den som är gammal att ta sig ut till gemenskapen.
Dom som kanske är synskadad och lomhörd, har inte mycket at hämta på pensionärsföreningen.
Är den då kanske rörelsehindrad och har svårt att ta sig ut, ja då gör det sitt till. För inte tala om den som är både synskadad, hörselskadad och rullstolsbunden. Den kan hälsa hem.
Många gamla får hörselproblem, starr och gångsvårigheter, osv.

Servichemmen, är inget för dom som kan räkna till tre och blinka med högra ögat. Där skall man vara 95% död, för att komma in.
Nu skall gamlingarna bo kvar i hemmen, i den vana miljön.
Det låter väl underbart omtänksamt och bra. Skit samma att hemmet är et fängelse där den gamla sitter inlåst i total ensamhet och tuggar i sig en smaklös uppvärmd mikrolåda.
Lika aptitlig som det katten drar hem.

Håller med dig i att det måste finnas något som man kan knyta an till hos den man skall känna gemenskap med, annars tror jag inte att vänskapen blir så långvarig.

Citera (Lillan54 * Jul 22, 2013 10:09)

Kvinna 62 år

2013 Jul 23 Kl 19:57
Tack Linerlan
Kvinna 62 år

2013 Aug 11 Kl 14:23
Ja dagens tanke är: undrar om jag får väggen tapetserad när bostadsbolaget nu river den på tisdag? Annars blir det inte snyggt,men dom kanske anser att jag ska göra det själv försäkringsbolaget,när det nu förmodligen blir dom som står för kostnaden.