Dagens tanke eller dagens fundering

Dagens tanke eller dagens fundering

Kvinna 62 år

2013 Sep 3 Kl 13:01
Varför stannar människor kvar hos en som är gravt alkoliserad partner? År efter år med lidande och lögner och ett rent helvete.Det blir till slut att dom inte kan ta sig därifrån,dom är liksom fast och är medberoende.Men undrar och funderar hur långt det ska behöva gå innan man tar beslutet att lämna personen?
Kvinna 40 år

2013 Sep 3 Kl 18:00
Ja, varför stannar dem?? De som har möjligheten att välja borde gå meddetsamma. Tyvärr finns det dem som inte har något val, om de lämnar kommer dem efter och dödar... Kanske finns en sådan rädsla hos vissa. Det samma gäller de som lever under psykiskt misshandel (kränkningar, förföljelse, spel och strategier, isolering osv), har du otur kan du träffa helt fel person/er och få en hel organisation mot dig och du kommer aldrig ur det, hur du än bär dig åt. Det kallas maktmissbruk (utövas av psykopater som finns i alla organisationer och samhällsklasser).
Kvinna 62 år

2013 Sep 3 Kl 18:53
Ja det är fruktansvärt,dessutom så går säkert självförtroendet i botten och man tycker inte man är värd nånting.
Avregistrerad Medlem

2013 Sep 3 Kl 20:15
Har ni själva någon erfarenhet i ämnet? Det har inte jag, men jag kan tänka mig att det inte är så himla lätt att bara lämna en människa man älskar när man ser den förfalla. Man hoppas väl att man ska kunna hjälpa den att bli frisk igen.
Kvinna 40 år

2013 Sep 3 Kl 22:17
Det är det allra värsta, att t.o.m. en stark människa bryts ned totalt under sådana skrämmande och omänskliga förhållanden. Jag tror det finns de som tror att de kan "rädda" missbrukare/våldsmän och därför tillåter sig att behandlas illa, i hopp om att allt ska bli bättre. Sen finns det starka människor som helt enkelt bara har otur att hamna fel, och som sedan rent praktiskt inte har möjlighet att ta sig från eländet pga maktmissbruk. Därav bryts även den starka ned. Ingen är ensam och stark i alla lägen. Ush och pi, därför ska alla som lever i frihet vara tacksamma för och rädda om sina liv, ta tillvara på livets goda stunder och njuta lite extra varje gång!
Kvinna 40 år

2013 Sep 3 Kl 22:32
Dock tror jag när det gäller missbrukare, så finns det även där olika sorters. Dem som är svin och ovilliga att ta emot hjälp och de som faktiskt har hjärtan och som med kärlek och krav på att lägga av kan bli friska med en stark partner på sin sida.