Hur man lyckas med baket?

Hur man lyckas med baket?

Avregistrerad Medlem

2013 Mar 23 Kl 18:41
Ja, det var en bra fråga. När det gäller mig så är det nog för att jag ÄLSKAR att baka och vet hur uppskattat nybakade/hembakade saker är hos folk. Sen kräver det nog att man brinner för det man gör och har tålamod med det man gör och gör det noggrannt och ordentligt efter receptet, då går det inte att misslyckas anser jag
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 23 Kl 22:40
Har du nån favorit som du bakar ofta?
Vad bakar du mest, vanliga kakor, mjuka kakor med toppings på, tårtor eller matbröd? Berätta gärna BagarMilla..
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 24 Kl 12:32
Ja! Min favorit blir nog en snabb och enkel kladdkaka

Jag bakar mest mjuka kakor som t.ex. kladdkaka, banansockerkaka, muffins, chokladrutor, chokladbollar, frozen cheesecake, morotskaka och vanlig cheesecake.

Men jag är bara hobby bagare, ingen proffessionell.
Kvinna 61 år

2013 Mar 25 Kl 22:27
Jag bakar inte ofta men det här brödet gillar jag:
Linfröbröd (1 limpa), Mitt favoritbröd!
4 dl linfrö – hela eller krossade, 2 msk fiberhusk, 2 tsk bakpulver, 1½ tsk salt
1 msk brödkryddor, 5 dl valnötter, solroskärnor och rivna morötter, 250 g kesella, 6 ägg
Sätt ugnen på 175 grader. Börja med att mixa linfrö, fiberhusk, bakpulver och salt till ett mjöl. Tillsätt brödkryddor om du vill ha det, samt nötter/frön. Blanda sen ner de blöta ingredienserna (kesella + ägg) och rör till en jämn smet. Häll upp i en pappersklädd form och grädda i 80 minuter, i nedre delen av ugnen.
Kvinna 54 år

2013 Mar 25 Kl 22:43
Citera (Trollet * Mar 25, 2013 22:27)

Jag bakar inte ofta men det här brödet gillar jag:
Linfröbröd (1 limpa), Mitt favoritbröd!
4 dl linfrö – hela eller krossade, 2 msk fiberhusk, 2 tsk bakpulver, 1½ tsk salt
1 msk brödkryddor, 5 dl valnötter, solroskärnor och rivna morötter, 250 g kesella, 6 ägg
Sätt ugnen på 175 grader. Börja med att mixa linfrö, fiberhusk, bakpulver och salt till ett mjöl. Tillsätt brödkryddor om du vill ha det, samt nötter/frön. Blanda sen ner de blöta ingredienserna (kesella + ägg) och rör till en jämn smet. Häll upp i en pappersklädd form och grädda i 80 minuter, i nedre delen av ugnen.

Det där blev jag sugen på att testa.
Kvinna 54 år

2013 Apr 18 Kl 00:01
Citera (Trollet * Mar 25, 2013 22:27)

Å så gott det där lät tack för receptet - ska testas
Avregistrerad Medlem

2014 Okt 2 Kl 10:08
Morotskaka med drag i.
Recept till morotskaka med mandel och rom

Ingredienser:
◾3 msk mandelstavar
◾2 morötter, 250 g
◾75 g russin
◾60 ml mörk rom
◾150 g socker
◾3 ägg
◾1 ¼ dl olja
◾1 tsk vaniljextrakt
◾250 g mandel, malda
◾¼ tsk riven muskot
◾rivet skal och saft av en lime

Lime och färskost topping
◾200 g färskost
◾2 msk florsocker
◾1 msk limesaft

Utförande:
◾Rosta mandelstavar. Häll rom över russin och låt de svälla ordentligt.
◾Vispa lätt olja, vaniljextrakt och ägg och sedan lägg i russin med rom, rivna morötter och sist de torra ingredienserna. Klä en bakform om 18 cm x 25 cm med bakpapper. Häll i smeten, platta till och strö med mandel.
◾Grädda morotskaka i 175ºC varmluftsugn cirka 35 minuter.
◾Vispa florsocker, rom och mascarpone till en kräm och servera med tillden kalla morotskaka.

Socker finns i olika sorter på marknaden, råsocker, björksocker mm.
matmedmera.eu/morotskaka-med-mandel-och-rom/