LCHF

LCHF

Avregistrerad Medlem

2013 Mar 24 Kl 22:33
Low Carb High Fat

Käkade denna typ av kost i ganska många år, men av någon outgrundlig anledning så föll jag tillbaka till en lite mindre nyttig mathållning för något år sedan!

Nu tänkte jag ta tag i det biten igen plus att träna mer. Jag mådde väldigt bra på mat med lågt kolhydratinnehåll så jag vill verkligen försöka hålla mig till det. Sååå skönt att slippa sötsug, småätande och viktkurva som pekar uppåt...

Nån mer som äter eller har provat LCHF?
Eller är nyfiken på att testa kanske?
Kvinna 52 år

2013 Mar 25 Kl 08:45
jag gick upp av det i stället.Helt galet.Men tydligen så fungerar det inte på folk med vissa mag o tarm sjukdomar.Men träna hänger jag gärna med på sen.
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 25 Kl 10:38
Jag försöker hålla någon variant av det. Är med i Xtravaganza, då jag behövde hjälp att komma igång och sedan ha någon som har lite koll på mig. För mig har det fungerat på det stora hela. Hade en svacka i höstas under själva separationen, men har börjat t tag i det nu igen.
Man 52 år

2013 Mar 25 Kl 17:05
Jag har kört med LCHF i flera år. De första åren var jag ganska strikt, men nu på senare tid har jag slarvat lite för mycket och det liknar mer HCHF vilket självklart syns på vågen. Ska dock dra ner på kolhydraterna igen så det blir som det ska igen

Jag började inte med LCHF för att gå ner i vikt utan för att äta nyttigare.
Jag hoppas också slippa diabetes typ 2 som annars är så vanligt nuförtiden när all mat är sprängfylld med kolhydrater.
Kvinna 54 år

2013 Mar 25 Kl 18:08
Jag skulle vilja prova det om någon annan lagade maten åt mig. Jag är grymt ointresserad av att stå i köket så ofta faller olika dieter på att jag inte vet vad jag ska laga.

Men jag försöker ändå tänka på hur mycket kolhydrater jag stoppar i mig och har bytt ut en del matvaror även om jag inte följer någon diet.
Kvinna 52 år

2013 Mar 25 Kl 19:41
Jag körde det i flera månader, men gick också upp istället. Så jag släppte det och kör eget, så att säga... och det funkar bättre för mig. Jag håller mig borta från vete ganska ordentligt, äter knappt bröd heller.

Jag vet många som har gått ner en hel del på det. Och min dotter som har svåra magproblem mår mycket, mycket bättre i magen när hon kör en LCHF- variant. Det gör hon bara pga magen, för ner mer i vikt behöver hon inte....

Lycka till med kost och träning
Avregistrerad Medlem

2013 Mar 26 Kl 18:15
Finns många varianter av LCHF, man kör det man mår bäst på och givetvis förstår jag att man lägger av om man går upp i vikt, för det är ju inte meningen!

Ni som gick upp åt kanske rätt saker och undvek kolhydrater... men min erfarenhet är att viktuppgång oftast beror på att man kanske inte reglerat intaget efter vad som fungerar för ens egen kropp.

Har man pendlat mycket fram- och tillbaka i vikt så har man en otrygg kropp med hög insulintillförsel och behöver därmed anpassa fett, protein och kolhydratsnåla tillbehör ganska mycket de första månaderna... sen brukar det släppa för de flesta.

Det där med svåra magproblem (har inte haft några själv) vet jag att många har lyckats bli av med... en del helt och hållet.

Att undvika vetemjöl är väldigt bra ur många aspekter... spannmål överhuvudtaget är mag-tarmretande, ökar inflammationsrisken i kärlen och insulinnivåerna i kroppen. Undviker man det har man gjort kroppen en stor tjänst. Riskerna med diabetes typ-2 minskar rejält.

Bröd, kakor, bullar och andra godsaker är väl det man saknar mest, eller tror sig sakna. När jag var som mest strikt med det här sättet att äta så försvann faktiskt begäret efter socker och mjölbaserade produkter.
Kvinna 52 år

2013 Mar 26 Kl 18:25
Jag har aldrig pendlat, förr var jag normalviktig och efter att jag gick upp i vikt så har jag inte bantat. Men jag tror det är som du säger, att jag inte reglerade det efter vad som funkade för mig. Det blev inte rätt balans för min kropp.

Jag märkte också då att sötsug och sånt försvann!! Saknade inte godis nånting. Mådde kanonbra i magen gjorde jag också. Så det var verkligen synd att det inte funkade med resten...

Citera (Förgätmigej * Mar 26, 2013 18:15)

Finns många varianter av LCHF, man kör det man mår bäst på och givetvis förstår jag att man lägger av om man går upp i vikt, för det är ju inte meningen!

Ni som gick upp åt kanske rätt saker och undvek kolhydrater... men min erfarenhet är att viktuppgång oftast beror på att man kanske inte reglerat intaget efter vad som fungerar för ens egen kropp.

Har man pendlat mycket fram- och tillbaka i vikt så har man en otrygg kropp med hög insulintillförsel och behöver därmed anpassa fett, protein och kolhydratsnåla tillbehör ganska mycket de första månaderna... sen brukar det släppa för de flesta.

Det där med svåra magproblem (har inte haft några själv) vet jag att många har lyckats bli av med... en del helt och hållet.

Att undvika vetemjöl är väldigt bra ur många aspekter... spannmål överhuvudtaget är mag-tarmretande, ökar inflammationsrisken i kärlen och insulinnivåerna i kroppen. Undviker man det har man gjort kroppen en stor tjänst. Riskerna med diabetes typ-2 minskar rejält.

Bröd, kakor, bullar och andra godsaker är väl det man saknar mest, eller tror sig sakna. När jag var som mest strikt med det här sättet att äta så försvann faktiskt begäret efter socker och mjölbaserade produkter.
Kvinna 61 år

2013 Mar 28 Kl 09:57
Citera (Förgätmigej * Mar 24, 2013 22:33)

Low Carb High Fat

Käkade denna typ av kost i ganska många år, men av någon outgrundlig anledning så föll jag tillbaka till en lite mindre nyttig mathållning för något år sedan!

Nu tänkte jag ta tag i det biten igen plus att träna mer. Jag mådde väldigt bra på mat med lågt kolhydratinnehåll så jag vill verkligen försöka hålla mig till det. Sååå skönt att slippa sötsug, småätande och viktkurva som pekar uppåt...

Nån mer som äter eller har provat LCHF?
Eller är nyfiken på att testa kanske?

Hej
Ja När jag åt LCHF strikt så mådde jag jättebra i hela kroppen. Har dock slarvat lite med det sista tiden men ska tillbaka fullt ut då de sjukdomar jag har mådde jättebra av den kosten! Så Det är bra att bli pepprad!. Jag gick ned 5 kg på en vecka första gången, men det var ju mycket vätska då också. Men när jag äter lite allt möjligt tillsammans med LCHF då går jag också upp i vikt!. Svårast att låta bli tycker jag är Pasta och ris och potatis
Kvinna 58 år

2013 Maj 1 Kl 12:18
Hej, jag har ätit LCHF under ca två år och mår mycket bra. Magproblem, värk i kroppen och en ökande vikt har blivit mycket bättre. Visst händer det att jag fuskar, (vid fester o dylikt kan det ibland vara svårt att tacka nej till det som bjuds) men tar alltid nya tag, tänker inte på det som ngt misslyckande.
Jag tycker jag blir peppad av att läsa hur andra gör och tar till mig det som passar mig. Läser bl a kostrådgivarna och kostdoktorns sidor.
Det senaste jag provat är periodisk fasta i kombination med LCHF det har fungerat mkt bra för mig. /Mie
Kvinna 27 år

2013 Dec 20 Kl 02:59
Jag testade det ett tag, men det var svårt att hålla dieten.
Jag är inte särskilt matintresserad heller, så ofta var det lättare att slänga i sig nåt snabbt och enkelt, som kanske inte var helt lchf-vänligt.

Försöker ta tag i det igen dock, men det går trögt.