Respektlöshet

Respektlöshet

Lillan54

Kvinna 62 år

2013 Apr 9 Kl 12:48
Jag bli ledsen av respektlöshet,ibland kommer tanken att jag ska vara likadan mot den människan som är det mot mig.Men det är svårt när man inte är sådan som person.Det är nog bättre att försöka säga:varför gör du så mot mig,eller säger så till mig.Det blir nog svårare att förklara för dom när man ger dom en motfråga.Däremot förstår jag inte varför man ska vara respektlös?!Helt meningslöst tycker jag om man nu inte har en väldigt bra anledning,men vad skulle det vara i så fall?
Man 46 år

2013 Aug 12 Kl 18:34
Håller med dig! Jag är utlänning och har lärt mig att respektera andra. Men jag blev förvånad hur respektlösa svenskarna är! Nu har jag bott här ett tag och kan förstå till viss del att man inte lär sig av sina föräldrar här i Sverige. Man lär sig av sina lärare. Men jag har fått lära mig att de barn som inte lyssnar på sina föräldrar lär sig inte att lyssna på någon annan.
Kvinna 49 år

2013 Aug 12 Kl 22:11
Respektlöshet är aldrig kul o är det ord kan det sätta djupa spår i en människa. Mer spår än fysiskt våld tom. Eller våldtäkter osv. (kontroveriellt) Absolut ska man försöka o undvika o bete sej respektlöst, säga fel saker osv. Däremot får man aldrig glömma att vi är människor med känslor. Även instikter. Vissa saker går inte o tänkas bort hur bra principerna än är. O alla kan göra fel saker ibland tom. dumma. Och vissa föds med ett starkare temperament än andra 10% tex föds med svårt temerament. Personligen kan jag förlåta en hel del bara personen är beredd o ta ett snack efteråt, kanske ge en förklaring o kanske tom ge en ursäkt/förlåt.
Avregistrerad Medlem

2013 Aug 12 Kl 22:25
Skönt trodde jagvar utrotningshotad. Har nyss fått reda på att jag blivit respektlös behandlad undet lång tid från en nära person.men det var inte meningen att jag skulle veta. Nu vet jag men vet inte vad jag ska göra med vetskapen.
Kvinna 52 år

2013 Aug 12 Kl 22:27
MAn kan oxå vara repeltlös utan att tänka på det sälv,Jag har ibland uppfattats som respektlös av vissa men inte tänkt så i dom banorna alls.
Sedan tror jag en del är mer för nyanser i skriv eller talspråk än andra.Kanske beroende på humör eller erfarenhet oxå,
Mej har man trampat på i större delen av mitt liv.Men jag tillåter det inte längre.Men jag kan heller inte läsa folk i dess skrifter.Läsa nyanser i skrivspråket alltså.En del påstår sig kunna det oc trotthatt jag varit spydig eller nått .Vilket inte alls varit fallet från min sida,
Vi svenskar lär oss viss respekt av våra föräldrar.Men respekt kan se olika ut i olika kulturer.
Avregistrerad Medlem

2013 Aug 12 Kl 22:29
Vad ska jag göra med min vetskap tycker ni
Kvinna 49 år

2013 Aug 15 Kl 23:26
Citera (lottie * Aug 12, 2013 22:27)

MAn kan oxå vara repeltlös utan att tänka på det sälv,Jag har ibland uppfattats som respektlös av vissa men inte tänkt så i dom banorna alls.
Sedan tror jag en del är mer för nyanser i skriv eller talspråk än andra.Kanske beroende på humör eller erfarenhet oxå,
Mej har man trampat på i större delen av mitt liv.Men jag tillåter det inte längre.Men jag kan heller inte läsa folk i dess skrifter.Läsa nyanser i skrivspråket alltså.En del påstår sig kunna det oc trotthatt jag varit spydig eller nått .Vilket inte alls varit fallet från min sida,

Det är rätt vanligt att vissa inte kan skillja på konstateranden o
Vi svenskar lär oss viss respekt av våra föräldrar.Men respekt kan se olika ut i olika kulturer.

Vissa är inte så nyanserade. Absolut. Själv är ja åxå ganska nyanserad o det klarar inte de "svart-vita"! De missuppfattar mej ideligen o vissa försöker sätta sej på mej/behandla rmej illa osv. Sedan kan vissa inte skilja på ett kontaterande och att vara elak. Om vi tar ex skitsnack: vissa tkr man snackar skit om man kontaterar ngt om en annan person. Annat får man minsann konstatera-men absolut inte människor...! Och man behöver inte heller tror blint på det som berättas om man inte träffat person själv. Personligen har jag principer som gör att jag alltid tar skitnack med en nyapa salt så länge jag inte själv träffat personen. Sedan kan inte vissa skilja på sak och person heller. O sedan måste man vara medveten om att ganska många människor är rätt paranoida! Vanligare än man tror. De går runt o tror att det är att andra går runt o manipulerar dem eller andra. Jag har tex märkt attt min ärlighet o rakhet får vissa nervösa! För Då är jag ute efter något...
Kvinna 49 år

2013 Aug 15 Kl 23:29
Citera (lottie * Aug 12, 2013 22:27)

Ps Tillägg ang paranoida människor o va de tror om andra: bla tror vissa att de som berättar ngt negativt om ngn annan MÅSTE va ute efter att vilja få dem som lyssnar att tycka likadant som de!