Hur får man kontakt med folk här på BE?

Hur får man kontakt med folk här på BE?

Man 45 år

2019 Jul 8 Kl 21:06
Citera (Geona1968 * Jun 29, 2019 11:01)

MissUnderstood: hej, jag svarade på noname75:s inlägg,det var inte riktat till dig. Ville bara få fram att jag tyckte det var en aning onödigt att ifrågasätta det du skrev om att du känt dig utstött när du avvek från normen. Tänkte bara att det är viktigt man får skriva om egba upplevelser utan det blir en diskussion om enskilda ord och så.
Allt gott

Kommenterade inte först, då jag inte förstod hur du fick det jag skrev till att kunna tolkas som ett påhopp från min sida, men om jag ska anta att det var ordet "vissa" du antog åsyftade MissUnderstood, kan jag förtydliga att det inte var fallet, utan ett påpekande rent generellt.

Som sagt, vi har alla ett fritt val att välja vilka normer vi vill ställa oss bakom. Vilka normer som känns rätt för var och en är högst individuellt. Huvudsaken är att man känner sig tillfreds med de normer man väljer att följa, så man inte behöver ifrågasätta de val man gjort.

En av mina personliga normer är att inte utgå ifrån att personer man inte känner, generellt har illvilja i primär åtanke.
Man 57 år

2019 Jul 13 Kl 15:28
Citera (username * Apr 22, 2013 15:59)

Jag tror att det är skillnad på hur kontakter skapas beroende på var du befinner dig och vad du söker på nätet.

En del skriver till mig och säger att det är svårt att få kontakt med någon här. Andra har väldigt lätt att få kontakt och skriver frekvent med flera stycken.

Atmosfären här inne är som vi vill att den ska vara… vänskaplig.

Ni medlemmar söker vänner, partner eller både och MEN med vänskapen som den inledande röda tråden. Att bygga en kontakt på vänskap tar kanske lite längre tid? Man kanske inte är så ”på” som man skulle vara på en traditionell dejtingsajt? Att starta en konversation med någon i syfte att försöka bli vän med denna kanske är en känsligare procedur än om det handlar om att ”få till en dejt” med en potentiell partner. Vad tror ni?

Det kanske är ännu viktigare för medlemmarna att få lära känna varandra ”lite på avstånd”? Vad jag menar är att vänskap på nätet och på en sån sida som denna, kanske kräver att du syns lite mer och låter andra lära känna dig genom dina tankar och kommentarer?

Jag får i alla fall känslan av att de som är lite aktiva med blogginlägg och kommentarer är de som har flest brev- och chattkonversationer här på sajten.

Nu passar det inte alla att synas och lufta tankar och sin personlighet ”offentligt” här och det ska naturligtvis respekteras. Men jag vill bara påpeka att det kan göra stor skillnad. Att ge lite feedback på vad någon skrivit kan göra att flera andra får upp ögonen för just dig.

Så ni som ännu inte provat att säga ”Hej, här är jag!”... prova vettja!

Som knyttet?
Man 36 år

2019 Aug 4 Kl 08:12
Jag var ganska aktiv med blogginlägg och chatt en tid, men aldrig någon som skriver, kanske skriver jag för konstigt och tänker för mycket. Folk överlag vill nog helst ha människor omkring sig som inte är allt för komplicerade. Men jag tänker inte bli ytterligare en skådespelare i de pjäser alla deltar i på både jobb och fritid. Man måste försöka vara så autentisk som möjligt i så stor utsträckning som möjligt.

Det är nog rätt lätt att lära sig säga som det hör till, svårare att behålla sug själv genom livet, speciellt om man vill ha många vänner eller tror att karriär och pengar är målet i livet.

Oftast är jag ensam online när jag loggar in hör. Folk sitter väl på Facebook.
Man 36 år

2019 Aug 4 Kl 08:58
Angående vad missunderstoid skrev om att avvika från normen och bli utstött pga det så tror jag att det är. Vanligare när kvinnor umgås med kvinnor. Det är biologiskt nedärvt sedan kvinnorna var de som tig hand om hem och familj, det var de som såg till att familjen höll ihop både externt och även passade in i omgivningens normer.

Något av det vanligaste man ser idag när kvinnor söker män är "normal" och "vanlig" både i beskrivning av sig själv och vad man söker. Så oerhört tråkigt, köp en robotdammsugare från någon känd tillverkare istället, den håller sig inom gränserna och du kan skryta med märket framför dina normala kontakter.

Jag avskyr förutsägbara medelsvenssons, nej, ge mig någon som har egna åsikter och skiter i vad andra tycker eller vad det politiska läget säger att man ska tycka. Exempelvis är skolskolkar-Greta nya Jesus i landet lagom och klimatet är den nya religionen, back to nature förvisso, snart börjar vi väl offra till vädergudarna. Allt går i vågor, blått och rött om vartannat, varmare och kallare perioder (som det alltid har varit) och "rätt" och "fel" skiftar på samma sätt.

Sen har den korkade massan blivit mer lättkontrollerad via tv och Facebook (Där man helt sonika kan blockera och radera feltänk).
Kvinna 47 år

2019 Aug 6 Kl 06:49
jag har med svårt att få vänner. det finns inga som vill bli min vän. och jag bloggar med här på be och skriver ibland på klotterplanket. men ingen vill bli min vän. men jag har ju handikapp. och då blir många rädda. för mina handikapp. men jag är en vanlig människa men utan vänner. jag har varit med på be jättelång tid. i över 3 år. och inte fått några vänner. men ibörjan gick in på be 5 ggr per vecka. nu går jag in på be ca 1 gång i månaden. det är inte så många som vill prata med mig på be.
Man 30 år

2019 Aug 18 Kl 12:57
Inte så konstigt att folk har svårt att få vänner om de inte är beredd att investera. Jag har nog pratat med hundratals personer online genom åren, alla har haft gemensamt att de vill skaffa nya vänner och somliga påstår sig till och med vara desperat efter kontakter. Men intresset har likväl varit lika lågt. Varför gör ni så? Jag säger "ni" för att jag vet att folket här är i samma sits. Med investera menar ingen heller att någon måste lägga all sin tid, utan bara typ vara en decent människa och höra av sig ibland och svara på när någon hör av sig. Ni vet, det fundamentala.

Efter all tid jag personligen lagt online är det åtminstone uppenbart att det bara är en själv som faktiskt vill träffas eller hitta på något. Var ligger självinsikten hos de som inte vill men ändå fortsätter att påstå att de är ensamma? Man måste ju förstå att det är handlingar som räknas, man kan inte bara säga att man är ensam och hoppas att problemet självlöser sig. Självfallet kommer man förbli ensam om man inte tar vara på möjligheterna man får.

Det ironiska i sammanhanget är ju att problemet faktiskt hade självlöst sig för många, med tanke på så många man sträckt ut handen åt, men 99% av de som är "ensamma" väljer ju att inte ta den möjligheten. Hade jag fått en sådan möjlighet hade jag tagit den, fast jag får aldrig en sån. Så jag står frågande till hur många som verkligen är ensamma och vill göra något åt det, som man själv vill. Att ordna en träff med någon som bor i samma kommun är hur lätt som helst, oavsett hur upptagna man är. Att ordna en träff med någon som inte bor nära är överkomligt det med, bara lite krångligare.

Någon fler borde ju ändå reagera över hur motsägelsefullt det är och trigga igång någon slags självreflektion?

Kanske låter konfrontativt, men vad har ni som hänger här att säga till ert försvar varför ni inte väljer att ta möjligheterna? Om ni inte har ett svar till mig, så borde min post åtminstone som sagt ovan, trigga igång självreflektion.
Redigerat av Shaa 2019 Aug 18 Kl 13:16