ledsna och vilsna själar.

ledsna och vilsna själar.

lottie

Kvinna 52 år

2013 Apr 29 Kl 20:32
Jag har funderat.
Varför är vi så många som är vilsna och ledsna och ensamma?
Frågan är varför många mår så pass dåligt som dom gör.
Är det vårt samhälle som gjort att det blivit så här?
Eller är det något annat?
Varför bryr sig inte folk mer om varandra,och är rädda om varandra mera?Är det status samhällets fel.Jag vet att ensamheten ökar med välfärden.Men varför?
Kvinna 65 år

2013 Apr 30 Kl 04:15
Bra fråga Lottie ; )
I mitt fall är det rädsla, rädd att klampa på, rädd att säga fel saker.
Å andra sidan har jag ofta tagit kontakt har i området, tvättstugan, i trappan,
Men tyvärr får jag ofta höra: "Sköt du ditt så sköter vi vårt."
Undrar om dom också är rädda. För vad kan hända egentligen i ett hus där man umgås då och då.?

Lite trevlig stämning är inte fel, anser jag.
Och en trygghet om det blir brand eller nåt annat händer,
I vårt hus hade vi en langare i tio år. Värden gjorde inget. När jag försökte prata med mina kalla grannar sade de: "Hysch om det där."
Rädsla. Precis som jag satt nog alla och skakade bakom sina dörrar.

Jag älskar vårt mångkulturella Sverige.
Men ensamheten, den består.
Kvinna 52 år

2013 Apr 30 Kl 15:17
jag vet vad du menar.jag tar kontakt igen nu med folk men klantar mej ofta .Det blir fel fast det igentligen är välmenat liksom.å sadan får jagskit för det.Haha jättekul.
eftersom många verkar vara sköt dej själv skit i andra och händer det nått så hör man inte av sig till den personen som är drabbad.
jag har faktiskt haft fler invandra bekanta som nog kunde blivit vänner om jag vågat mer..Än svenskar.
Läste nånstans att ensamheten är minst i områden där befolkningen är blanda ivandrarhärkomst och svenskar..Kanske det är så?kram cordelia.fler människor som dej behövs.kram lottie
Kvinna 52 år

2013 Apr 30 Kl 17:37
Bra frågor du ställer, Lottie. Tänkvärda.

Jag tror att mycket verkligen beror på det samhälle vi har. När TVn kom så började folk sakta men säkert att fastna där, isolerade i sina hem. Men när vi växte upp så var det ändå enormt mycket större socialt liv runtomkring oss än det är idag. Datorerna har bidragit till det. Vi sitter hemma, bekväma, trötta efter hårda arbetsdagar med stress, stress, stress. Vi orkar inte vara sociala. Många har sämre hälsa och orkar inte pga det. Vi är mer spridda från gamla vänner och familj än förr.

Jag tror att människor från andra länder, där de har större fattigdom och har upplevt svårare tider än vi har, där har de insett behovet av att ha varandra. Det har inte vi i vårt land på samma sätt. Och de flesta har fastnat i det beteendet. Ändå, ändå sitter det såååå många ensamma själar i sina hem, som du säger.

Det enda vi kan göra är att försöka och försöka och försöka igen. För ge upp tycker jag inte att vi ska göra...

Kram till er
Kvinna 58 år

2013 Maj 1 Kl 08:50
Citera (Cordelia * Apr 30, 2013 4:15)

Bra fråga Lottie ; )
I mitt fall är det rädsla, rädd att klampa på, rädd att säga fel saker.
Å andra sidan har jag ofta tagit kontakt har i området, tvättstugan, i trappan,
Men tyvärr får jag ofta höra: "Sköt du ditt så sköter vi vårt."
Undrar om dom också är rädda. För vad kan hända egentligen i ett hus där man umgås då och då.?

Lite trevlig stämning är inte fel, anser jag.
Och en trygghet om det blir brand eller nåt annat händer,
I vårt hus hade vi en langare i tio år. Värden gjorde inget. När jag försökte prata med mina kalla grannar sade de: "Hysch om det där."
Rädsla. Precis som jag satt nog alla och skakade bakom sina dörrar.

Jag älskar vårt mångkulturella Sverige.
Men ensamheten, den består.

Hej, är ny här och hittade denna tråd, mycket viktigt ämne att diskutera.
Ett hej, ett leende eller några ord när man möts skapar ett mycket trevligare samhälle och vi behöver varandra, så fortsätt med det.
Kram
Kvinna 52 år

2013 Maj 3 Kl 20:41
det är så himla tråkigt att det är på det här viset.
Som marlygirl säger,man måste fortsätta försöka.Det är många människor som kör över andra vid ett fösta möte ,eller så blir man rädd att säga fel?
Jag vet inte själv.När jag tänker på mej själv så är jag oftast öppen för nya människor ,men det stannar bara där.
kanske för att jag inte alltid orkar med så mycket runt omkring mej .Jag hoppas det blir en ändring för vem vill leva i tysthet utan att ha en vän att ty sig till.Det som skrämmer mej mest är att utvecklingen överlag går åt det håll.sköt dej själv skit i andra mer och mer i hela samhällstrukturen som marlygirl skrev.Hur kommer det sluta?
Kvinna 56 år

2013 Maj 25 Kl 10:14
Citera (lottie * May 3, 2013 20:41)

det är så himla tråkigt att det är på det här viset.
Som marlygirl säger,man måste fortsätta försöka.Det är många människor som kör över andra vid ett fösta möte ,eller så blir man rädd att säga fel?
Jag vet inte själv.När jag tänker på mej själv så är jag oftast öppen för nya människor ,men det stannar bara där.
kanske för att jag inte alltid orkar med så mycket runt omkring mej .Jag hoppas det blir en ändring för vem vill leva i tysthet utan att ha en vän att ty sig till.Det som skrämmer mej mest är att utvecklingen överlag går åt det håll.sköt dej själv skit i andra mer och mer i hela samhällstrukturen som marlygirl skrev.Hur kommer det sluta?

Jag undrar om det är likadant i hela landet eller om det är värst i Stockholm där jag bor, upplever att folk är socialare ute i landet men det kanske är ett önsketänkande.
Tycker det är jättekonstigt beteende när folk tydligt visar att dom inte ens vill hälsa på sina grannar!! Men jag tänker att dom är rädda eller att dom inte fått lära sig vanligt hyfs.
Men jag upplever att detta blivit vanligare och det är skrämmande.
Kan förstå om folk har fullt upp och inte orkar umgås med grannar på sin fritid, men ett Hej kan väl alla klämma ur sig!!
Kvinna 52 år

2013 Maj 25 Kl 11:15
Ja det tycker man .Folk kan säga Hej tycker jag.
Det är ju vanligt hyffs.
efter att bott på landet i 14 år så kan jag säga att det är lika svårt att få bra kontakter där.(eller så är det mej det är fel på).
Några bra människor har jag träffat men inga bästa vänner .
Min bästa vän är trots allt min häst.
Tror det var bättre förr när folk hade mera kontakt med varandra och inte satt vid datorer faktiskt.
Avregistrerad Medlem

2013 Maj 25 Kl 12:55
Hej, viktigt ämne ni tar upp som någon tidigare sa.
Jag som är lite yngre än er kan inget mer än att hålla med. Jag tänker på filmer som barnen i Bullerbyn och Emil i Lönneberga. Då alla åtminstone hälsade på varandra. Något jag under mina livs år inte har upplevt.
Jag tror också som någon annan sa att datorer, smartfons och tv snor den tid som vi faktiskt har till förfogande att umgås med andra. Något jag vet att jag saknar.

Bara några tankar jag hade.
/ Vivi
Man 34 år

2013 Maj 25 Kl 14:12
Vår eftersträvan efter mer och mer hela tiden och att bli bättre och bättre på allt, gör att folk splittras, till och med familjen många gånger säkert. Hade folk nöjt sig med de dem har hade det varit betydligt färre ensama och vilsna själar där ute. Så ja jag tror det har med samhällets uppbyggnad att göra. Titta bara på de fattiga samhällena i afrika tex. obegränsat med kärlek och sammanhållning bland byborna. Det är inte som det ser ut fr. media alltid, dem visar bara en liten bråkdel av krig och otäcka bilder.
Avregistrerad Medlem

2013 Maj 25 Kl 14:31
Frågan jag ställer mig själv är vad man har för värde numer! Låter kanske aningen destruktivt att säga så, men sen frågar jag mig ofta vad jag själv ger mig för värde...och blir ganska snabbt deppig över tanken över att jag faktiskt inte ger mig själv den uppskattningen jag borde ge mig själv! Sen är det väl lätt att vara egoistisk i sitt tänkande också ibland och se folk runt omkring vara glada hela tiden, när man själv mår dåligt..så blir man nästan lite avundsjuk och tänker varför har inte jag det så där? Men som nån sa så tror jag datorer och tv spel och vad det nu är filmer, mobiler...stänger in folk i bubblor! Det är lätt att sitta på en sida som denna att skriva (och jag gillar verkligen denna sidan) Men sen vet jag hur jag är i verkligheten, rättså blyg...och blyghet kan ju skapa osäkerhet från nya människor som egentligen vill lära känna mig!
Och det är väl som någon sa till mig "man står sig själv närmast" och det är därifrån tror jag man måste börja arbetet, sen är det guld värt om man har nån riktig vän att krama om när det blir för jobbigt, har en sån vän, men vi stöttar varandra!
Sen är jag nog rätt känslig som människa också om jag får se det från min egna värld jag lever i, folk kan nog tolka mig som både bög och fjollig i mitt skrivande, sen i verkligheten tycker dom jag är helt annorlunda! Men jag tycker om att skriva djupt om saker! Man skulle nog behöva se sig själv under ett par dagar eller veckor för att få en egen uppfattning om hur man beter sig, för är det något jag funderar över mycket är just hur andra uppfattar mig!

Kram på er!
Avregistrerad Medlem

2013 Maj 25 Kl 14:44
Hur ofta har man tillexempel inte sett filmer, där man bara känner att "Sådär vill jag ha det"...Det känns nästan som filmer i sig är till för att reta människor och trycka ner sig själva! Ibland speglas bara det där perfekta, det där som är absolut absolutom bäst!...Mitt liv handlar inte om att allt ska vara perfekt, men jag tror många blir deppiga bara över tanken över vad folk har för krav idag (och jag ska egentligen inte säga folk, utan mode, media och all annan skit), Hur många småtjejer ser inte ut som benraangel idag för att dom fått för sig att dom inte duger tillexempel? eller killar vars kollar på porrfilmer ser ner på sig själva för att dom har för små et.c...Det är jäkligt snedvridet...nästan som om de där makthavarna och dom som e rika ska trycka ner vanliga människor!

men men...Har fått för mig att jag är en såkallad "EMPAT"..Kan ibland nästan känna hur folk mår och deras känslor sätter sig på något sätt fast i mig, sen ser man ofta arogans från personer som har allt men inte uppskatta det ett piss utan vill ha mer istället, vissa blir helt enkelt inte nöjda heller!

Såg ett inslag från japan tror jag det va på någon fabrik där dom tillverkade mobiltelefoner, arbetarna jobbade för skitlöner (och då menar jag 14 timmars arbetspass och typ 3000 kr i månaden) att försöja sina familjer med! Sen sitter VD`n och kallar sina arbetare för djur som är otacksamma när han själv sitter med miljoner på kontot! 1. han hade inte varit något utan sina arbetare 2. han borde förlora allt han äger i ett par år 3. ställ han sen och arbeta under samma förutsättningar som de som jobbar åt honom! Det är det som dyker upp i mitt huvvud. Många gånger är det faktiskt lätt att vara otacksam, men jag har fått lära mig att man har faktiskt mycket även om det är lite man själv ser! Och egentligen har man alla möjligheter i världen att bygga vidare på det man själv anser och tycker är viktigt!
Kvinna 56 år

2013 Maj 25 Kl 14:44
Det där har jag också funderat på KallTass, hur andra uppfattar en. Jag försöker vara som jag vill att andra ska vara, men det är lätt att få negativa och hämmande känslor om sig själv!
Och vi människor är ju för det mesta väldigt känsliga för vad andra människor sänder ut för signaler och då kan det lätt bli fel.

Citera (Stefan86 * May 25, 2013 14:12)

Vår eftersträvan efter mer och mer hela tiden och att bli bättre och bättre på allt, gör att folk splittras, till och med familjen många gånger säkert. Hade folk nöjt sig med de dem har hade det varit betydligt färre ensama och vilsna själar där ute. Så ja jag tror det har med samhällets uppbyggnad att göra. Titta bara på de fattiga samhällena i afrika tex. obegränsat med kärlek och sammanhållning bland byborna. Det är inte som det ser ut fr. media alltid, dem visar bara en liten bråkdel av krig och otäcka bilder.
Avregistrerad Medlem

2013 Maj 25 Kl 14:57
Håller helt med, att försöka förändras och kanske bli lite mer av det man inte riktigt själv är har jag inget emot sålänge man mår bra av att göra dom förändringarna! Det är som jag nu, jag vill börja styrketräna, men sen frågar jag mig själv..gör jag detta för att samhället vill att jag ska se si och så ut, eller gör jag det för att jag själv vill bli nöjd över det här, det är någon skum tveksamhet i det för min del! jag är inte överviktig eller så, men vill helt enkelt må bättre!

Sen tror jag nog någonstans att man är accepterad av många, bara man får för sig att man inte är det!

blaha...kan vi inte bara ordna en kramfest någonstans i landet! Tror de flesta här inne behöver det!
Kvinna 56 år

2013 Maj 25 Kl 15:06
du får en internetkram nu iallafall! Kram!

Citera (KallTass31 * May 25, 2013 14:57)

Håller helt med, att försöka förändras och kanske bli lite mer av det man inte riktigt själv är har jag inget emot sålänge man mår bra av att göra dom förändringarna! Det är som jag nu, jag vill börja styrketräna, men sen frågar jag mig själv..gör jag detta för att samhället vill att jag ska se si och så ut, eller gör jag det för att jag själv vill bli nöjd över det här, det är någon skum tveksamhet i det för min del! jag är inte överviktig eller så, men vill helt enkelt må bättre!

Sen tror jag nog någonstans att man är accepterad av många, bara man får för sig att man inte är det!

blaha...kan vi inte bara ordna en kramfest någonstans i landet! Tror de flesta här inne behöver det!