Unga tjejer

Unga tjejer

Kvinna 47 år

2013 Maj 21 Kl 17:04
Detta är nu inte riktat till någon speciell.

Men varför ser så många endimensionellt på tjejer som väljer att visa mest sådana bilder på sig själv? Vi är barn av vår tid och alla medverkar vi till vilka arenor som är enklast och på förhand givna för flickor/kvinnor, pojkar/män. Jag ser lika många unga killar som mer eller mindre exponerar sig för sin grupp, i typiska poser. Ser vi och tänker bara yta då också, och objektifierar personen, som vi tenderar att göra med kvinnor? Och om jag "vuxit ur" den där fasen, är jag ändå en sådan som reproducerar samma roller fast i en annan form? Är jag tex en medelålders påklädd man eller kvinna som sitter i fikarummet och tycker synd om eller förfasar mig över tjejer med upptryckta bröst på Facebook men samtidigt skrattar gott åt traditionella mans- och kvinnoskämt och tycker folk som ifrågasätter "saknar humor och är tråkiga"?
Avregistrerad Medlem

2013 Maj 21 Kl 17:48
Ja absolut, det tråkiga är ju bara att det har förändrats så vansinnigt fort. Att från ha kjol till knäet till rena rama "porrbilderna" (ja inte riktigt men...)
Så klart det går över.
Men det händer så mycket otäckt i dag, där ute och på nätet.Så man får nog tänka till lite.
Egenansvar tänker jag utan att skydda en gärningsman.
Är väl bäst att lägga till så jag inte får på nöten..
Citera (FruKantarell * May 21, 2013 16:01)

För mig handlade det om ett statement, man är inte längre mammas oskyldiga lilla flicka och ville även provocera, kan mycket väl vara anledningen. Den där fasen brukar gå över för de flesta när de hittat sin personlighet och vad de står för i livet.. Identitetskriser tar sig gärna uttryck i såna här bilder.
Avregistrerad Medlem

2013 Maj 21 Kl 17:55
Bra inlägg.
Tyvärr tror jag att min andemening försvann och blir till något annat. Eller uttryckte jag mig så konstigt?
Men diskussion är alltid bra.
Glömde pojkarna...
Men visst är det samma sak där många gånger.
Barn av vår tid.
Förvisso.
Men när det blir debatt tycker de flesta att det många gånger har gått för långt.
Och ofta sitter det just tjejer galet utmanande på alla sett och låtsas inte förstå varför de blir uthängda på nätet. tex
Då är det synd om barnen i vår tid.
Vad jag menar är att man måste inte.
Det går att välja.
Och som vuxen måste man sätta gränser.
Tycker jag.
Och tror att många "barn" har saknat och saknar under sin uppväxt.
Citera (Bliss * May 21, 2013 17:04)

Detta är nu inte riktat till någon speciell.

Men varför ser så många endimensionellt på tjejer som väljer att visa mest sådana bilder på sig själv? Vi är barn av vår tid och alla medverkar vi till vilka arenor som är enklast och på förhand givna för flickor/kvinnor, pojkar/män. Jag ser lika många unga killar som mer eller mindre exponerar sig för sin grupp, i typiska poser. Ser vi och tänker bara yta då också, och objektifierar personen, som vi tenderar att göra med kvinnor? Och om jag "vuxit ur" den där fasen, är jag ändå en sådan som reproducerar samma roller fast i en annan form? Är jag tex en medelålders påklädd man eller kvinna som sitter i fikarummet och tycker synd om eller förfasar mig över tjejer med upptryckta bröst på Facebook men samtidigt skrattar gott åt traditionella mans- och kvinnoskämt och tycker folk som ifrågasätter "saknar humor och är tråkiga"?
Kvinna 47 år

2013 Maj 21 Kl 19:16
Nejdå, förstår vad du menar och kan också känna så. Menar inte heller att tjejer är maktlösa men bara att det kan ses utifrån olika kontexter. Spann vidare helt enkelt
Det jag skrev var bara några alltför ofta upplevda exempel. Och bekymrar mig mest för (okej, irriterar mig på) min egen åldersgrupps kritik av ungdomar, vår "förträfflighet" och mångas blindhet för hur stereotypa vi själva är i vårt uttryckssätt och vana att inordna oss. Många sopar inte framför sin egen dörr först. Min referensram bara och tankar som väcktes.

Har förmånen och glädjen att arbeta med ungdomar och måste nog säga att det är dött lopp mellan tjejer o killar: Fixeringen vid den egna utsidan är många övermäktig. Nog att j a g menar att kroppen, kosttillskotten och den allsmäktiga personliga tränaren inte definierar ens insida..Men besegrad - PT:n är fortfarande Gud
Avregistrerad Medlem

2013 Maj 21 Kl 20:20
Big up håller med
Citera (Hesa * May 21, 2013 16:22)

För att uttrycka min mening så håller jag med flockan, jag ser ingen som helst charm i det. Det ser oftast onormalt ut dessutom. Likaså smink, om man ska ta det så långt. Jag anser att man ska vara nöjd med hur man ser ut, och inte göra sig till, är man ute efter sex, visst det är en sak, men som flockan säger, så vill dom inte bli tagna som sexobjekt. Man kan aldrig bygga något på en lögn!
Avregistrerad Medlem

2013 Maj 21 Kl 21:05
Har också arbetat med ungdomar, det är verkligen en förmån och glädje.
Vi tillät inte vilken klädsel som helst. Lite grymtande i början men det blev ingen stor sak av det och jag fick intrycket av att många blev lättade. Mer avslappnande atmosfär. Även för de som inte till varje pris ville visa upp behagen.
Gränssättning.

Lyckligtvis är jag en av de där som sopat klart. (hoppas jag) Som inte skrattar åt sexistiska skämt. Inte av någon moral, det är bara inte min humor.
Citera (Bliss * May 21, 2013 19:16)

Nejdå, förstår vad du menar och kan också känna så. Menar inte heller att tjejer är maktlösa men bara att det kan ses utifrån olika kontexter. Spann vidare helt enkelt
Det jag skrev var bara några alltför ofta upplevda exempel. Och bekymrar mig mest för (okej, irriterar mig på) min egen åldersgrupps kritik av ungdomar, vår "förträfflighet" och mångas blindhet för hur stereotypa vi själva är i vårt uttryckssätt och vana att inordna oss. Många sopar inte framför sin egen dörr först. Min referensram bara och tankar som väcktes.

Har förmånen och glädjen att arbeta med ungdomar och måste nog säga att det är dött lopp mellan tjejer o killar: Fixeringen vid den egna utsidan är många övermäktig. Nog att j a g menar att kroppen, kosttillskotten och den allsmäktiga personliga tränaren inte definierar ens insida..Men besegrad - PT:n är fortfarande Gud