hur ska man vara för att passa som vän då?

hur ska man vara för att passa som vän då?

lottie

Kvinna 51 år

2013 Jun 13 Kl 23:26
jag undrar lite stilla.Hur ska man vara för att passa in som vän?
Tydligen så anses det att folk är negativa -ja nån då.
det ska man tydligen inte vara när man söker nya vänner.(dålig egenskap kanske)
Jag ser det på ett helt annat sätt.
Oftast är det så att folk som är negativa helt enkelt mår djäklgt dåligt igentligen.Och kanske är just dom som behöver nån som lyssnar.
Så du vet inte igentligen varför en människa är just otålig eller negativ i sitt sätt på internet.
Om du ger en sådan människa en chans eller 2 så kanske du dels fått en kanonvän eller så har du lärt dej nått av det oavsett hur det avlöpte.
Folk dömer andra aldeles för snabbt.
sedan en sak till alla passar inte varandra-en självklarhet men hur vet man det efter bara någon träff? eller ett par brev här på sajten liksom?
jag tål kritik så jag vill gärna höra andras åsikter
Kvinna 51 år

2013 Jun 13 Kl 23:41
och gillar att diskutera saker
Kvinna 48 år

2013 Jun 14 Kl 00:18
Gå på bio.Äta middag.Promenera.Ta en öl .dansa.shoppa gå på stan.Fika.Göra nån utflykt.med och utan familj.
Kvinna 48 år

2013 Jun 14 Kl 00:20
Har det så bra.
Kvinna 61 år

2013 Jun 14 Kl 13:41
Det jag menar att man även ska ge av den positiva sidan man har.Dom flesta mår dåligt härinne.Frågan är om man kan begära utav en som mår dåligt att den personen ska sitta och lyssna på en annan som mår dåligt om man t.e.x har telefonkontakt. Mår man inte sämre av det då? Jag tycker att man ska först och främst ska lära känna varann lite först och så kan man ta det pö om pö och när det passar.Vi behöver prata av oss det är förståligt men man kanske ska ta det lite lugnt i början och blanda positiva och negativa saker om vart annat i så fall.Kanske har jag fel men av egen erfarenhet så vill jag i så fall ha blandad kompott
Kvinna 51 år

2013 Jun 14 Kl 15:38
japp kan hålla med dej om det.
Kvinna 48 år

2013 Aug 9 Kl 21:20
Citera (lottie * Jun 13, 2013 23:26)

jag undrar lite stilla.Hur ska man vara för att passa in som vän?
Tydligen så anses det att folk är negativa -ja nån då.
det ska man tydligen inte vara när man söker nya vänner.(dålig egenskap kanske)
Jag ser det på ett helt annat sätt.
Oftast är det så att folk som är negativa helt enkelt mår djäklgt dåligt igentligen.Och kanske är just dom som behöver nån som lyssnar.
Så du vet inte igentligen varför en människa är just otålig eller negativ i sitt sätt på internet.
Om du ger en sådan människa en chans eller 2 så kanske du dels fått en kanonvän eller så har du lärt dej nått av det oavsett hur det avlöpte.
Folk dömer andra aldeles för snabbt.
sedan en sak till alla passar inte varandra-en självklarhet men hur vet man det efter bara någon träff? eller ett par brev här på sajten liksom?
jag tål kritik så jag vill gärna höra andras åsikter
[/quote

Jag håller med! Överlag är folk välidgt känsliga för människor som är negativa. Ungefär som att livet bara innehåller kul o roligt o glatt jämt! Och ABSOLUT ska man ge människor en ärlig chans! O inte döma efter första-enda-intrycket! Ärligt talat tkr jag folk överlag är väldigt naiva. Och empatiförmågan...var är den? Precis som du säger-endel är kanske negativa för de har SKÄL till det= inte negativa som personer. Och har man INGEN är det väl högst naturligt att man behöver få berätta om sitt mående/de saker som berör en för någon som lyssnar! Jag tror att det bara är de som alltid haft andra/någon som har svårast att förstå detta. För de har säkert kunnat avstå att berätta om negativa saker/sitt mående/det som berör dem på djupet när de träffat andra. Men det beror ju på att de redan HAR en trygghet i en eller några som de kan vara sej själva med, visa sina äkta känslor inför, prata med när det är jobbigt osv! Har man inte det o dessutom kanske gått länge utan-är det väl inte konstigt om man har svårt att låta bli att säga hur det egentligen är-när man väl träffar någon! Det handlar ju inte om att man inte har fått en uppfostran, inte förstår andra o deras ev behov, inte har hyfs osv Utan vad det handlar om är mänskliga BEHOV! Det är grundläggande behov av att känna sej sedd, viktig. Får en människa inte det blir ALLA ledsna efter ett tag. De som inte förstår det-har aldrig varit i den sitsen själv-det är vad jag tror. För då skulle de inte döma så fort. O de skulle bry sej mera.
Avregistrerad Medlem

2013 Aug 9 Kl 22:24
Man ska vara sig själv helt enkelt för där passar man bäst.
Om det inte passar så är det bara att dra s¨är det.
Man ska inte göra om sig själv för att passa någon annan.
Utan det gäller att hitta vänner eller en partner som man kan få en balans med. Där man ger och får på lika vilkor så gott det går. Lika blir det aldrig men det gör inget om det finns en ödmjukhet och en förståelse för varann.
Då får man alltid tillbaka med tiden.

Sedan passar ni altid in någonstans.
Varken jag eller du passar med alla eller passar i alla miljöer.
Det gör inget för det finns massor av människor och miljöer att röra sig med och runt. Det gäller bara att skapa dialoger och möten med det som man mår bra av.
Miljöer där man trivs och får positiv energi.

Visst kan det vara svårt men det är upp till var och en att skapa detta. Tyvärr är et så att man måste våga ta sig för saker i livet för att få. Man börjar med små steg och bygger på.
Och jag lovar er att när ni väl har börjar få lite mod så vill ni inte tillbaka till gamla mönster. Det är inget farligt som kan hända.
Det vet ni det vet jag. Och jag förstår rädslan.
Det är ok det med. Men det gäller att vara snäll mot sig själv och skapa något man mår bra av. Första steget är att ta sig ut ur lägenheten.

Höja blicken och se vad som finns framför dej.
Känna dofterna där ute och lyssna till det som finns : )
Kvinna 51 år

2013 Aug 10 Kl 10:51
jo det är ju lätt att säga.Var dej själv.
När nån mår skit så är man sig själv faktiskt.Men det är otroligt svårt att ta kontakt eller få kontakt med nån i det tillståndet.

Oftast måste man börja må lite bättre innan man orkar vända sig utåt
Avregistrerad Medlem

2013 Aug 10 Kl 11:02
Jag fatar det och föstår det.
Men om man inte är sig själv vem ska man då vara ?
Man ska inte göra om sig själv för att passa andra.
Då lär man må än sämre efter ett tag och bli utnyttjad.
Man ska alltid vara sig själv och stå för sin sak.
För sina värderingar och tycke.
Självklart är det svårt att göra vissa saker om man mår dåligt.
Men det hjälper inte inte att sitta och gnälla och tycka synd om sig. Då är det inte heller någon som vill ha kontakt.
Och som du säger så måste man ta hand om sig till en viss nivå innan man börjar ta kontakt emd andra.
Blir lätt att man drar ner varann. Och de som mår bra vill sällan ha kontakt emd folk som mår dåligt eller är negativa.
Eller de som gnäller på allt. Sedan tycker jag med synd om de som mår dåligt och har det svårt för att jag har känslor och empati. Men jag kan inte lägga fokus på alla som mår dåligt utan det blir ju på de närmaste ller på de som vill ha någon som helst seriös kontakt. De som försöker komma upp.
Efter några veckor på denna sida så tycker jag att folk mest tycker synd som sig. Lite trist attityd.
Sidan kan ju vara ett bra ställe att lyfta sig själv och andra.
Varför då inte utnyttja detta. Men som vanligt så håller vissa med mina ord och vissa inte.
Kvinna 51 år

2013 Aug 10 Kl 17:45
det kanske är vi som kommit över det värsta i det må dåligt stadiet som kan ge de som mår skit lite positivitet?Eller en spark i rumpan att kämpa vidare liksom?Jag mådde dåligt när jag vart medelem här men av olika orsaker mår jag i dag mycket bättre.Och det är den sista månaderna som jag själv börjat känna att jag får bättre respons av andra oxå.
kanske just för att jag inte utspeglar enbart negativitet heller,som man gärna gör när man är på botten??
samtidigt måste man tänka på de som är där jag var för 6 månader sedan.
Jag tänker så i alla fall..
Ingen vill vara med en negativ down människa ,men samtidigt är det just DÅ som den människan igentligen behöver någon som mest.
Ett ordspråk
Älska mej som mest när jag förtjänar det som minst.
Stämmer in lite på detta tycker jag.
Man bör tänka på att många här just behöver den lilla kicken att komma upp lite grann för att de sedan ska kunna komma vidare.
En kram,ett lende,en blick,ett ord.Saker som gör att människor känner sig sedda .Inte mycket behövs.Att ge andra ett hopp-Att få nått att hoppas på.Ett kans ke en vän-någon ser mej-även om det bara är i skrift ger mer än vad man kan tro.
Det kan förhindra ett självmord,att någon orkar lite till.
den människan sedan kanske kan ge 100 andra samma sak ett halvår senare.
På detta sätt skapar man en kedjereaktion som i slutändan kan vara oerhört värdefull.!!
Kvinna 61 år

2013 Aug 10 Kl 20:28
Man 37 år

2013 Aug 10 Kl 20:42
Citera (Lillan54 * Aug 10, 2013 20:28)

Ja det ligger nått i det där
Kvinna 51 år

2013 Aug 10 Kl 20:45
jajamen det ligger mycket i det där
en annan sak man får höra är.Du som är så stark klarar dej alltid.
som om en stark person inte behöver nån .
Kvinna 60 år

2013 Aug 10 Kl 23:11
Den som verkar psykiskt stark kan ha byggt en skal som skyddar mot faran att förlora kontrollen om sitt liv eller förstånd och det är inte då synlig direkt för andra, men känslan och behovet finns där inne.
Du Lottie skriver bra om att du har skrivit en del positiva saker hit också och att du har det bättre nu än i början