Facebook är bara så ytligt!

Facebook är bara så ytligt!

Kvinna 52 år

2013 Jul 8 Kl 15:04
NEEEJ! spam överallt igen
Kvinna 62 år

2013 Jul 8 Kl 21:01
Jag har ingenting emot Facebook,där har jag endast dom jag känner,familj,och en del fd.jobbarkompisar.Jag ser det inte som en tävling vem som har mest vänner,jag använder Facebook för att se det dagliga livet hos dom jag känner.Många kanske man inte träffar längre men jag tycker ändå det är roligt att se vad dom skriver och gör.Jag spelar även spel där och får dagarna att gå tack vare det många gånger.Gillar oxå att titta på bilder/foton som sätts in.
Man 46 år

2013 Jul 9 Kl 17:10
FB cementerar det "ytliga" i våra liv på flera sätt. Bl a genom att hela sidan är anpassad för korta inlägg. Jag är där så gott som dagligen, och i mitt fall är det en farlig balansgång då jag har få riktiga vänner och ofta upplever tomhet av att vara där. Jag önskar vi utvecklade samhället mot mer möten, öga mot öga istället. Dock finns lite bra saker med FB också, så klart. Som att se vad gamla bekanta gör och kontakt med släktingar långt från där man bor själv.
Avregistrerad Medlem

2013 Jul 9 Kl 17:19
Citera (Skeppalong * Jul 9, 2013 17:10)

FB cementerar det "ytliga" i våra liv på flera sätt. Bl a genom att hela sidan är anpassad för korta inlägg. Jag är där så gott som dagligen, och i mitt fall är det en farlig balansgång då jag har få riktiga vänner och ofta upplever tomhet av att vara där. Jag önskar vi utvecklade samhället mot mer möten, öga mot öga istället. Dock finns lite bra saker med FB också, så klart. Som att se vad gamla bekanta gör och kontakt med släktingar långt från där man bor själv.

Håller med! Precis så känner jag.
Man 38 år

2013 Jul 9 Kl 18:46
Samma här klart man vill ses. Jag använder facebook för att skaffa vänner irl och har kontakt med dem som om man skulle prata med dem per telefon.
Ska träffa lite nya vänner snart, så det funkar för mig.
Man 30 år

2013 Jul 13 Kl 14:26
Citera (MickeA * Jul 4, 2013 21:21)

Jag förstår dig. Kan känna lika dant.
Jag kan även skämmas för att jag har bara typ 45 vänner i min lista. Mer än hälften är såna som jag inte träffat på år och dag som inte bryr sig. Att det är så status att man har så många vänner och många som "gillar" och kommenterar inlägg.
Jag vill ju inte att folk ska tror att jag är off och inte har så många vänner. Men jag har några närmst sörjande som är nära inpå mitt liv.

Jag hade över 500, vad hjälpte det mig? Fick varken svar eller ett "grattis på födelsedagen" av dom. Skulle det hända att jag fick ett svar så var det någon som ville jävlas. Det tog mig 5 år att logga ut för första och sista gången
Man 55 år

2013 Jul 13 Kl 15:06
Ja fb. är inget som jag rekomenderar andra att skaffa. Mitt konto är & har varit kapat flera ggr. Sen får man tydligen Inte nämna något negativt om Korrupta Poliser & andra maktmissbrukande Myndigheter. Då har man ett helvet som dessa "Myndiga" Gangstermyndighetspersoner tycker sig vara berättiga att ge personer som redan har det nog så svårt. Många Myndigheter är fulla av ondska & Korruption. Går det ens lita på Poliser som utreder andra Poliser? Jag vet att de håller varandra bakom ryggen. De kallas MAKTMISSBRUKARON. De mår bra då andra mår dåligt! Ps. Jag skulle gärna vilja ha någon att skriva till ibland. TV-licens betalar jag bara om jag har Internet uppkoppling som klarar av att en steama film,men vad har Radiotjänst för rätt att ta betalt för något man inte kan eller vill se? Jag förstår att alla inte har råd. Men tex. betala räkningar med Dator det måste göras.
Avregistrerad Medlem

2013 Jul 23 Kl 08:00
Det finns både för- och nackdelar med FB. Som med så mycket annat här i livet. Det blir väl vad man gör det till.
Ser FB som ett forum där jag kan hålla kontakten med mina vänner, som alla bor en bit ifrån mig. Visst, det blir bara ytligt med korta inlägg och bifogade bilder, men man kan ju skicka meddelanden till varandra också. Vilket jag gör till mina "riktiga" vänner. De korta inläggen gör ju att man får en inblick i vad som händer i vännernas liv.
Sedan har jag ett gäng bekanta på FB, gamla skol-/arbetskamrater. Räcker alldeles lagom för mig med korta, ytliga inlägg från dem. Visst, ibland blir det lite mycket av inlägg om allas perfekta liv (bara positiva händelser och människor i deras liv), men det gäller långt ifrån alla.
Jag använder även FB som avkoppling då jag spelar några "nonsens-spel" då och då.
Kvinna 39 år

2013 Jul 23 Kl 09:41
Bra inlägg Nea, Lillan och Oxen-kvinna! Håller med mycket av det ni skriver. För mig har facebook gjort det lättare att hålla kontakten med kusiner, klasskompisar och jobbkompisar som jag säkert skulle ha tappat kontakten med annars. Många jag känner bor i olika länder och städer, jag skulle aldrig ha kunnat hålla kontakten med alla utan facebook. Sedan är det en enorm lättnad för mig som aldrig har gillat telefoner, att ha ett annat sätt att hålla kontakten. Facebook är också jättebra för att stämma träff med många samtidigt, planera en gemensam resa eller så.

Vad gäller ytlighet så tror jag inte att facebook i sig är mer ytligt än livet i övrigt. Min kusin beskrev precis en väldigt privat och tråkig händelse där och fick massor av kommentarer och stöd.Själv skriver jag nog helst privata saker i privata meddelanden om jag nu ska skriva nåt sånt. Annars handlar facebook mer om nätverkande för mig, jag har bland annat mina chefer där, och en del ytliga bekanta. Men jag kan ändå skriva ganska personliga saker, och jag är inte sällan den första att kommentera andras djupare inlägg. Bland annat hade vi en intressant diskussion om vänskap med en klasskompis och hennes kompis. Sedan händer det också att man delar nåt personligt och inte får några kommentarer, klart att man blir besviken då. Men det händer ju utanför facebook också.
Avregistrerad Medlem

2013 Jul 23 Kl 15:27
Det fanns en undersökning en gång från en FB användare.
Hon hade över 300 vänner på Fb. En helg bjöd hon in de alla på några öl en afton på söder. Alla de 300 var från sthlm.
Tre personer kom. FB var tänkt som en sak från början men har idag tagits över av anonser och bolag som vill tjäna pengar.
FB Börjar tappa användare faktiskt då folk börjar tröttna.
Varför måste man hänga på alla möjliga forum på nätet ?
Var är det personliga mötet i dag ? Samtalen och b och ögonkontakten. Närheten och känslorna. Dofterna.
Ok jag förstår att FB är bra med för att hålla kontakten md vänner och barn. Liknande. Men när det är viktigare att lägga upp tacomaten i fredagsmyset då går det för långt. Ja det är ett sätt att bli bekräftad. Se mej och gilla mej. Här är jag. Prescis som när man hänger i alla mäjliga forum som blir lite av det förlängda vardagsrummet för många. Et spel för galleriet där folk vill synas och nå ut. Ha sin plats och inte bli bortglömd.
Nu gäller detta inte alla. Som ni säger så finns det både bra o dåliga saker med allt. Men ibland så tror jag att nätet gör mer skada än nytta
Kvinna 39 år

2013 Jul 24 Kl 08:25
Keller, jag kan nog se vad du menar. Det finns ju människor som håller på med mobilen hela tiden i stället för att prata med den man är med, och det tycker jag är väldigt tråkigt. Själv brukar jag inte ens svara på sms om jag är med nån på riktigt (om det inte är nåt brådskande från jobbet). Sedan är det en helt annan sak när jag sitter här och dricker frukostkaffe ensam, att jag umgås med er här på forumet, eller skriver till en kompis på facebook för att planera nästa möte (för min del blir det faktiskt av ganska ofta).
Avregistrerad Medlem

2013 Jul 25 Kl 12:09
Håller med både Keller och EllaMilla81!
Det är en balansgång detta med mobiler och datorer. Det får inte ta överhanden. Det riktiga livet här och nu, med kommunikation öga mot öga, är det viktigaste.
Sedan ser jag forum på nätet, som t.ex. FB, som ett komplement.
Och att jag hänger på detta forum är ju för att jag försöker få kontakt med nya människor, förhoppningsvis få någon/några vänner...