Kärlek kontra vänskap?

Kärlek kontra vänskap?

sirunes

Kvinna 61 år

2013 Jul 13 Kl 23:31
Av en händelse råkade jag höra P.O.Enqvist prata i radion om vänskap. Han är så vis när han svarar lyssnarnas frågor, - i alla fall menar han att vi kan inte välja våra vänner och att desto äldre vi blir desto sälsyntare är att få nya vänner.
Efter 58 års åldern tror han inte att någon män kan få vänner, däremot har man säkert massa bekanta.
Kärlek förknippar han mest med sexualitet.

Han har en klarsynt förhållnings sätt till ämnet och samtidigt har detta gjort att läget för mig blivit knepigare om det är sant att männen inte verkligen vill ha vänner av kvinnor.
Jag förstår behovet av sex för kvinnor och män i alla åldrar.
Nu tänker jag så, att kanske är behovet av vänskap ett helt eget psykologiskt område som få män uppskattar, eftersom det fysiska har större prioritet.
Kvinna 39 år

2013 Jul 30 Kl 02:28
Varför skulle man inte få vänner efter 58? Jag har visserligen en ganska lång väg dit men det känns som en lite trist syn. Det kanske inte är lika sannolikt som att få vänner i ungdomen, men jag vill i alla fall tro att man kan bli vänner i alla åldrar.

Vad gäller män och vänskap: det finns glädjande nog män som uppskattar vänskap högre än sexuella behov. Sedan finns det också dem som uppskattar de sexuella behoven högre. Men detsamma gäller kvinnor också. Eventuellt är behovet av vänskap högre hos kvinnor i genomsnitt, men jag tror inte man kan generalisera så mycket.
Kvinna 66 år

2013 Jul 30 Kl 13:03
Tror absolut att man kan få vänner efter 58 . Det har jag i alla fall. Klart att det var lättare att få vänner när man var ung och rörde sig i så många olika kretsar. Kanske är jag också lite mer "nogräknad" idag.
Kvinna 61 år

2013 Jul 30 Kl 20:08
P.O. pratade utifrån av sin egen erfarenhet, då jag inte känner en enda manlig vän och har inte hört någon annan män prata om sina manliga vänner så för mig blir det en sanning med modifikation... tills motsatsen bevisas.
Som jag förstå så är vänskap en djupare relation än bekantskap eller kompiskap.
Man 46 år

2013 Jul 31 Kl 02:02
Helt klart är det svårare ju äldre man blir att möta nya vänner. Samtidigt borde möjligheten rent logiskt finnas så länge man lever. Det är ju ändå frågan om en sorts kemi som uppstår. Iaf när man talar om nära, goda vänner.
Jag har aldrig haft en kvinna som vän i mitt liv. Det är en brist anser jag. För jag har alltid tyckt mycket om att samtala med kvinnor eftersom jag själv är man, olika synvinklar, perspektiv osv. Min erfarenhet är dessvärre att det är svårt för kvinnor att "acceptera" vänskap om hon själv har lite känslor för mannen ifråga. Det är förstås en svår balansgång, men jag kan ärligt säga att jag många ggr försökt få till vänskap med en kvinna utan att lyckas. Kanske det också beror på mannens personlighet? Jag själv ser mig som en öppen person som är lätt att prata med, även känslor, relationer, sexualitet osv. Och det har känts mer "naturligt" att samtala om sådant med kvinnor. Det är just det här sista, att gå över till sann vänskap som jag inte fått uppleva.