Ensamheten är värst..

Ensamheten är värst..

Nafurie1

Kvinna 29 år

2013 Jul 26 Kl 09:45
Det är bra konstigt att det ska vara så svårt att hitta en riktig vän... Jag har funnit två stycken ganska nyligen som jag kan smsa med varav en av dem verkar vara min tvillingsjäl Men problemet kvarstår dock, distansen är för stor för att vi ska kunna ses. Jag behöver någon att umgås med, det är så ensamt ibland
Jag är ganska bra på att roa mig själv men efter ett tag så blir det rutiner och allt blir tråkigt att göra. Ensamheten är verkligen värst, den släpper fram tankarna. Jag tycker om att vara ensam ibland så missförstå mig rätt MEN samtidigt så avskyr jag att vara ensam. Det hade varit fint att ha någon att åka och bada med, pyssla med, prata med, vara tokig med.. jag förstår inte riktigt vart alla vännerna tog vägen, kanske var jag för tråkig eller kanske var jag för.. naiv. Finns det någon till som tänker som jag på denna sida? någon som kanske inte bor så långt bort, som är seriös, ärlig och som också behöver umgänge? kram
Avregistrerad Medlem

2013 Jul 26 Kl 10:22
Tror att det är farligt att göra detta forum till att man ska tycka synd om sig. Att hela tiden tjata och älta om att man är ensam.
Tror att vi kommer in i en ond spiral då där det blir svårt att komma loss. Utan jag tror mera att man ska tänka positivt.
Se möjligheter och vara spntan och positiv.
Kreativ för att finna någon i samma sitts.
Om ni nu förstår mej rätt. Håller med om att det ärs vårt att finna seriösa vänner som vill ses irl och inte bara sitta här o maila..Men det finns folk som verkeligen vill ses irl.
Men då måste alla bjuda till för att vilja ses. De flesta vill ju möta någon som är glad och positiv. Levande med glatt sinne.
Sedan får man nog tänka till lite vad man ska ha vännen till.
Vad för sorts vän man söker. Sedan gå till sig själv lite och se över sitt liv lite. Om hur man själv mår och om man själv är redo att släppa in någon ny person i sitt liv. En tanke bara
Kvinna 29 år

2013 Jul 26 Kl 10:31
Du har rätt i det, det är alldeles för lätt att bli negativ. Men alla har vi också olika saker att bära på och olika erfarenheter, dom erfarenheterna får en att bli negativ och man får svårt för att tro på att verkliga vänner finns. Men man ska akta sig för att se svart ^^ Jag är iaf öppen för att träffa nya vänner, i min ålder och med liknande intressen. Jag känner att det är tid nu för att finna någon verkligen vän som jag trivs med och som trivs med mig.
Avregistrerad Medlem

2013 Jul 26 Kl 12:20
Visst är det så att alla har sina erfarenheter där det finns både positiva och negativa erfarenheter som formar den man är och blir..Men man får försöka att sålla ut de dåliga erfarenheterna.
Ta in det goda och de goda människorna i sitt liv.
Men visst är det svårt att finna en vän i dag.
En seriös och ärlig vän som man kan ha till allt.
Till glädje och sorg. Finns mycket egoism och ytlighet i dag där människor bara bryr sig om sig själva.
Men man får vara öppensinnad och försöka att röra sig i de områden kretsar som det goda finns.
Kvinna 29 år

2013 Jul 26 Kl 12:24
Ja, verkligen. Människan är kallare idag men man måste nästan vara sån för att klara sig tyvärr. Jag har aldrig lagt någon vikt vid att vara självisk, har nog kanske snarare varit för snäll ofta och det är inte bra det Heller såklart. Men var möter man de goda människorna då? hur kommer man i kontakt med andra? Jag kan ju inte gärna gå ut och prata med första bästa (lätt överdrivet)
Avregistrerad Medlem

2013 Jul 26 Kl 12:45
Jag tror att man får söka sig utåt i samhället.
Gå en kurs man gillar eller om man har en hobby man delar emd andra. Då träffar man folk för gemensamma tankar och intressen.. jag tror inte på att sitta på nätet till dödagar.
Månniskor ska upplevas irl med dess egenskaper de besittet.
Där vi får uppleva personlighet. Dofter och blickar. Utstrålning och kroppsspråk. Utbyta tankar. I längden så blir nätet opersonligt och stelt. Utan det krävs möten irl för att kunna bilda sig en uppfattning om en annan människa. På nätet går vi in i roller vi skapar efter den vi skriver med. Inte alla men många gå in i en annan roll som speglar de fel och inte rättvist.
Eftersom många vet att man aldrig kommer att träffa den man skriver med. Utan jag tro att man ska vara den man är både på nätet och ute i verkligheten för att göra sig själv rättvis och för att andra ska kunna bedömma en rättvist med. Men som sakt allt handlar om vad man söker och vill i livet. Det är ju vi människor som sätter standarden här och där ute. Men visst kan det vara svårt att skapa seriösa möten med seriösa människor som vill samma sak i stort sätt. Många har ju med skapat sig ett liv i min ålder iallfall.
Kvinna 29 år

2013 Jul 26 Kl 12:50
Ja, jag får försöka det jag behöver dock spara lite pengar till en eventuell kurs först ^^ Men att skriva här känns skönt också, eftersom att man kan få förslag etc och kanske även börjat prata med någon som eventuellt kan bli en bra vän. Det är bra att sidor som denna finns, inte alla har lätt för att träffas via sociala tillfällen och då fungerar internet bättre
Avregistrerad Medlem

2013 Jul 26 Kl 13:27
ja man får ju börja på ruta ett och försöka se vad det ger.
utbudet av gratis saker är vl kanske större i sthlm än vid dej.
Här finns ju mycket man kan göra som inte kostar under sommaren. Fika. Parkteater. vadra vid vattnet. Boul. Lyssna till musik.mm...Men men som sakt man får börja på ruta ett.
Där nätet kan vara ett komplement och en början
Avregistrerad Medlem

2013 Jul 26 Kl 23:50
Citera (Nafurie1 * Jul 26, 2013 12:50)

Ja, jag får försöka det jag behöver dock spara lite pengar till en eventuell kurs först ^^ Men att skriva här känns skönt också, eftersom att man kan få förslag etc och kanske även börjat prata med någon som eventuellt kan bli en bra vän. Det är bra att sidor som denna finns, inte alla har lätt för att träffas via sociala tillfällen och då fungerar internet bättre

Jag tror nog du är en bättre person än många andra. Det kanske mer är så att det är andra som faktiskt är idioter och har fel. Det är väl mycket synd att i samhället så är det tabu att skylla på annat än sig själv hela tiden.

Ibland så brukar kanske saker gå bättre när man istället ger upp faktiskt; tänk på saken - om man letar efter nåt man tappat, hur ofta händer det inte att man hittar det när man gett upp? I sin svaghet är man stark (eller vad det heter i ordstäven).

/
Kvinna 29 år

2013 Jul 27 Kl 06:53
Citera (vagnar * Jul 26, 2013 23:50)

Citera (Nafurie1 * Jul 26, 2013 12:50)

Jag tror nog du är en bättre person än många andra. Det kanske mer är så att det är andra som faktiskt är idioter och har fel. Det är väl mycket synd att i samhället så är det tabu att skylla på annat än sig själv hela tiden.

Ibland så brukar kanske saker gå bättre när man istället ger upp faktiskt; tänk på saken - om man letar efter nåt man tappat, hur ofta händer det inte att man hittar det när man gett upp? I sin svaghet är man stark (eller vad det heter i ordstäven).

/

Tack ^^ Ja, jag har varit med om väldigt mycket och försöker verkligen att vara mitt bästa så ofta som det går
Ja, det är så sant! Det ligger nog mycket i det att man inte övertänker situationen då kanske, att man accepterar livet som det är och sen då det kommer en möjlig vän så "skrämmer" man inte iväg dem genom att försöka förstå mycket samt att den nya vänner känner att man är nöjd med sig själv.
Åh, jag har nu två saker jag ska försöka, en kurs som gör att jag kommer i kontakt med nya personer och sen acceptera mitt liv som det är Jag tycker faktiskt om mitt liv som det är nu (förutom att jag önskar någon att skratta med och sådant) så det ska väl inte vara så svårt ^^
Kvinna 78 år

2013 Aug 17 Kl 13:32
"Tänk framåt, tänk positivt, gå med i föreningar och kurser."

Tänk så lätt det är att haspla ur sig dessa fraser, utan djupare eftertanke.

Har varit inne på olika ställen och läst och förfäras över den kyla och brist på empati, som det finns.

Att tycka synd om och ömka och beklaga, hjälper ingen. Att klappa folk på huvudet och komma med floskler är enbart nedbrytande.
När någon känner sig ensam och utanför, får den ofta ett uselt gensvar och det på ett ställe som det här.
" Gå med i sångkör, gå på kurs, gå med i en förening ."
Men hur vansinnigt är det inte att komma med sådana råd,
om man inte känner och vet hur livet ter sig för den man ger råd till.
Personen kan vara blind, rörelsehindrad lida av glömska, som gör att det är omöjligt att komma ihåg platser och tider, vara döv osv.
När en människa inte har vänner anses det med all tydlighet att det är personens eget fel och det är något som den måste ta tag i och åtgärda.
En rörelsehindrad, har ständiga problem med att kan ta sig in i olika lokaler om det inte är varuhusen och apotek.
En som har hörselnedsättning och är synskadad, vad har den för behållning att gå på kurser och till ex körer och olika föreningar? Eller ge sig ut och idrotta.
Tänker på alla arbetslösa, och många måste leva på existensminimum och har svårt att få ekonomin att gå ihop och det blir inte mycket över at gå på kurser för.

När någon är ledsen och talar om det, är det inte för att den är gnällig och vill ömkas. I stället är det nog så att den har det just så jävligt som den känner det.
Om du inte kan ta dig till och vara med i olika aktiviteter, inte kan ta dig ut i naturen och njuta av den, inte ser att läsa en bok, eller på grund av hörseln inte kan lyssna på talbok, eller musik. Inte kan göra någon form av handarbete, inte kan ringa på någons dörr och hälsa på, eller har någon som kommer på besök.
Vilken möjlighet har den att se till att, "Dagen blir som själv gör den."?
Redigerat av Linerlan 2013 Aug 17 Kl 16:14
Kvinna 65 år

2013 Aug 17 Kl 17:31
Instämmer med Linerlan.
Avregistrerad Medlem

2013 Aug 17 Kl 20:47
Man kan vara jäkligt ensam - även när ungdomarna är hemma! Visst är vi kompisar numera ist för förälder/barn, men... dom har sitt och jag har... jaa, vad har jag??