ensam men hoppas

ensam men hoppas

cecilja

Kvinna 46 år

2013 Aug 7 Kl 18:54
Ensam så känner sig många runt omkring oss.
du och jag och många andra mer eller mindre.
Varför har många lätt för skaffa vänner. Men inte jag.
Vars jag än är går och vänder mig hoppas nån ser mig på riktig och ger mig sin hand. Och då få höra efterlängtade ord: Vill du bli min vän?
Avregistrerad Medlem

2013 Aug 7 Kl 20:29
Jg tror att det är lätt att göra sig själv ensam om man tror att man är ensam. Om vi fortsätter och skriver att vi är ensamma och åter ensamma på detta forum så lär vi förbli ensamma där vi tycker synd om oss själva. Visst kan det vara s att vi är ensamma. Men det gäller att inte utsätta oss för den frestelsen att fortsätta vara ensamma om ni förstår. Lätt att vi gör oss till offer i stället för vinnare ju mera vi ältar.

De som har lätt för att skaffa vänner så är det ju inte säkert att de är just vänner. Det kan vara olika slags vänner för olika situationer i livet eller i vardagen.. Sedan får man fråga sig vad är det för sorts vänner som jag söker och vill ha.
Är det kasnke en partner trots allt eller är det någon jag bara vill ta en after work med. Att finna en vän som du kan delge dina innersta tankar växer ej på träd. Såna vänner kan ta år att få.

De flesta vänner är rätt ytliga och sviker när det kommer till kritan kan jag lova. För egen del så har jag en del vänner och intressen..Skanr kanske en partner mera. Men för den skull så kan även jag vara ensam då de flesta vänner har både partner och barn. Då jag kommer lite i tredje hand om ni förstår mej rätt.

Så man kan uppleva ensamheten på olika sätt. Om mobilen aldrig ringer och om telefonboken är tom då är man ensam..
Om man verkeligen lider av det så är man ensam.
Alla som har vänner behöver inte vara lyckliga för detta.
Många nätvänner är oftast ytliga och opersomliga i längden.

Riktiga vänner ger trygghet och lojalitet. ärlighet och respekt.Kommunikation och värmande ordi bland. Erbjuder sin famn att gåta ut i om man behöver.
Kvinna 58 år

2013 Aug 7 Kl 22:12
Ensamheten upplevs absolut olika med utgångspunkt från det man har idag.
Jag har förlorat de jag trodde var vänner pga olika omständigheter. Att sen få nya som man vågar lita på är värre.
Jag läste en gång om vilken maträtt jag är om man ska räkna till popularitet eller nåt. Då var jag pannkaka med sylt. Dvs. alla tycker om mig och är gärna med mig men kan man så väljer man kanske oxfilé eller något annat. Kan ligga lite i det En kul liknelse i allafall.
Kvinna 65 år

2013 Aug 8 Kl 01:55
Hej cecilia och angel !
Jag trodde det var nåt fel på mig som ständigt blev utnyttjad av andra men inte fick nåt vettigt tillbaka.
Sedan gick jag tillsammans med andra på ett ställe där man verkligen fick bygga upp självförtroendet, det var helt outstanding!!
Att min ursprungsfamilj inte finns kvar längre är en annan saknad.
Så ge inte upp. : ))
Kvinna 52 år

2013 Aug 9 Kl 15:12
Ja ensamhet ser väldigt olika ut.Precis som cordelia så är min familj gone.Kanske igentligen mycket för att jag sagt ifrån oxå.
dels att de betett sig som skit mot mej och inte funnits där.i en jobbig situation.Men ven säger att man måste älska nån för att man är släkt?
I dag med facit i handen så vet jag att de som svek-både släkt och vänner inte var något att ha.Då hade de inte svikit.Oavsett
ibladn tar det tid att gå vidare.När man inser att man måste leva vidare och skffa nya kontakter så är det plötsligt lättare igen.
detta är min erfarenhet.
Skulle åkt idag tillen här på sajten men bilen pajade .Men det är bara ta nya tag.Det blev en del skratt oss emellan i alla fall.
Jag tror oxå att bor man i en stad så är det lättare att få nya kontakter än om man bor på landet.Min egen erfarenhet.Ja det jag igentligen ville framföra med inlägget var att man måste försöka vidare.