Ondskans kraft

Ondskans kraft

Nyavänner

Kvinna 40 år

2013 Aug 21 Kl 12:20
Någon sa..."Den ljusa sidan för med sig allt gott, den mörka för med sig det onda. Jag är god, ändå har jag återkommande utsatts för den största ondskan, tillika orsakat av de goda, från den ljusa sidan...Kan någon förklara..?"
Avregistrerad Medlem

2013 Aug 21 Kl 16:39
Hej, nja, vet inte säkert om jag förstår vad du menar, tar ett verkligt exempel,

Jag har velat rädda livet på en medmänniska här i Vindeln och för det blivit förtalad och nersvärtad av hemthjänsten och från den sociala myndigheten här i Vindeln, plus en enhetschef som brutit mot sekretesslagen.
Dom skall väl vara 'de goda' men varit väldigt 'onda' mot mig.

Nyavänner, var det så här du menade?
Kvinna 40 år

2013 Aug 21 Kl 20:05
Ja, ungefär så tror jag hen menade, fast lite värre....Jag tror att väldigt få är "goda" idag. Jag tror att de allra flesta bär upp en mask. För vem orkar eller vågar stå emot grupptryck/ starka ledare?
Kvinna 40 år

2013 Aug 21 Kl 20:13
Jag tror att ondskan tränger sig in bland det goda, gärna där de lyser som mest, väl där kan den ligga och gro, använda ljusets strålar att förblinda omgivningen med, och i smyg hugga tag i oskyldiga ljusa offer, så smidigt att ingen annan ser...
Kvinna 62 år

2013 Aug 21 Kl 21:12
Jag tror dom flesta är godasen om man är på dåligt humör eller så är det inte samma sak som att vara ond och elak.Men visst finns det onda människor men dom goda vinner
Kvinna 52 år

2013 Aug 22 Kl 18:09
eller som i mitt fall.Den onda manipulerar de jag trodde var goda och fick med sig massor av andra numera i mina ögon onda människor.
Man 46 år

2013 Aug 23 Kl 19:08
Det finns inget som heter gott eller ont. Ingen människa är genomgod eller genomond. Att människor omkring dig uppfattas som onda av dig beror på att du inte förstår dem. Det är okej, man måste inte kunna förstå alla. Men Det är du som väljer vilka du ska umgås med eller var du ska leva. Har erfarenhet av att saker och ting är mycket värre på småorter där folk kan gadda ihop sig mot en individ. Känner du så kanske du ska fundera på att flytta.
Jag tror att du är god för att du vill vara det. Men de flesta tycker att de är goda. Vi är alla människor som påverkas av vår bakgrund och det vi har varit med om och blir därefter. Oavsett hur vi blir tror vi att vi är goda. Men det som är gott för någon kan vara ont för en annan.
Kvinna 61 år

2013 Aug 23 Kl 22:50
En bra aforism tänkt av Friedl Beutelrock:
"Godhet är det man tyst gör det som andra säger högt"
Kvinna 40 år

2013 Aug 24 Kl 19:25
Till Lottie: Det är verkligen ondska, ja idag verkar så många onda och jag ser det som en otrolig svaghet, pinsamt rent ut sagt, att människor väljer att vara svin, hitta syndabockar och ta ut sin egen obearbetade ilska för ngt pga att ngn inte orkar/vågar/bry sig om att ta itu med sina egna problem. Till Neecha: såklart att ingen människa är felfri, men jag tror att man ganska enkelt kan dela i människor i goda och onda. Goda människor gör inte illa någon med avsikt medan onda gör det, vissa t.o. m. njuter av det. För mig är det ganska enkelt att sätta etikett på dem sistnämnda!
Kvinna 40 år

2013 Aug 25 Kl 12:24
Bästa sättet att förstå sig på onda människor är genom iakttagandes av de verktygen de använder sig av. Ty den som blivit drabbad är den som bäst kan tyda deras tankar.