När jag skaffade papegoja

När jag skaffade papegoja

kråkan

Kvinna 30 år

2013 Aug 31 Kl 21:03
Vet att många skaffar papegojor för att de är häftiga djur, djur som kan lära sig att prata och göra tricks.

Visst det är jättehäftigt men du skaffar dig en familjemedlem, en vän för livet, ett skrikande monster som tuggar sönder det mesta, kladdar med maten, bajsar på soffan och dammar som bara den. Och du ska bara veta viljen plats de tar och hur mycket aktivering de måste ha.

Ja tyvärr går det inte lita på djuraffärer, de har inte kunskapen... men det är ditt ansvar som blivande djurägare att läsa på o ev skaffa erfarenhet innan djurköp. Dvs du ska ta reda på minsta burstorlek för just den storleken/sorterns djur, vad den äter och behöver.

Från att vara en fågelhatare så har jag nu vart fågelägare i 6 år. Och för två år sedan skaffade jag min första stora papegoja, en gulnackad amazon. Ingen unge utan en omplacering på 36år.

Jag hade länge velat ha en stor papegoja då fåglar var mitt allt. De var min räddning under flera år av mobbning, depressioner och ensamhet. Jag hade tänkt o vänta några år till men vart kontaktad av en vän vars pojkvän hade en papegoja de inte ville ha kvar då han var så aggressiv. Så jag åkte dit o kikade....

Buren var liten och tråkig... bara en sittpinne och ett gammalt rep hängde där. Och efter lite forskning hos tidigare ägare så hade repet o pinnen vart den samma i minst 6 år.... i buren satt en ruggig o stressad fågel med hemskt lång näbb och klor som gick om varandra. En fågel som inte ville annat än att bli älskad.

Jag skulle ju egentligen inte ha en papegoja då, eftersom jag tvekade på min kunskap... men jag kunde ju inte bara lämna honom där. Så vi kom överens om att jag skulle ta emot fågeln efter de hade veterinärbesiktat den ca månad efter jag var o kolla på honom. Men nä jag kunde inte vänta så efter två veckor tog jag hem honom. Efter tre dagar med ordentliga nya barkiga pinnar, div leksaker och några duschar var fågeln som ny. Fin fjäderdräkt, och normallånga klor o näbb . Nu var det dags att få komma ur buren...

Gojan som han heter är lite osäker men bossig. Men det tar inte lång tid innan han började gosa och be om uppmärksamhet. Han vart glad. Och efter bara nån vecka kom hans gamla ägare och hälsade på, och de vart förvånade över att han fick vara ute fritt och att han var så snäll o fin. Att han flrvandlats så på kort tid.

Nu två år senare ångrar jag inte en sekund att jag tog gojan då. Han mår så bra. Men ja han är en hulken... stor grön sak som inte kan behärska sitt humör. En goja som är svår att hantera pga dålig uppfostran i tidig ålder. Sen misstänker vi att han har en diagnos som tex adhd eftersom han är som han är o pga omständigheterna kring hans uppväxt.

En papegoja är som ett irriterande barn. Som kräver allt gånger tre. De är nycket smarta djur och kan inte bara sitta i en liten bur. Alla fåglar förtjänar en artfrände och ska enligt lag ha en . Och var alltud beredd på att fåglar skriker högt och något som är vanligt hos papegojor är att de gärna tyr sig till en i familjen o kan vara aggressiva mot restrerande familjemedlemmar.

Så tänk efter tusen gånger om innan du skaffar dig ett husdjur! De mår dåligt av att flytta många gånger. O hjälp gärna en omplacering!
Avregistrerad Medlem

2013 Aug 31 Kl 21:23
Ja, djur ska man bara skaffa sig om man har ett genuint intresse för dem och kan ge dem vad de behöver för att trivas. Tyvärr är det nog många som impulsköper djur för att de är gulliga eller häftiga och sen tar de aldrig reda på vad djuren behöver och tröttnar efter ett tag. Det är synd, för det är många djur som far illa pga det, antingen genom att de sköts helt fel eller genom att ägarna bara dumpar djuren utomnhus. Jag har ingen förståelse för hur man kan ta in ett djur som en familjemedlem och sen inte bry sig om att det har det bra.
Kvinna 46 år

2013 Sep 4 Kl 10:56
Jag håller helt med, det är bra du skrivet det. Har haft en vittofskakadua i 10 år. Där kan vi prata om skrik och bett, fast hon skrek faktiskt sällan, men bita kunde hon. Den näbben har 1000kg i tryck, att jämföra med en pitbull som har hälften...

Felet med folk att de chockerande nog fortfarande tror en fågel ska sitta i en bur, tugga lite frö, och rapa lite ord då och då. Jag hoppas det ändras tids nog nu när forskningen även i Sverige börjar komma ikapp. Vi pratar om djur som är bland planetens smartaste, stora papegojor och kråkfåglar är lika smarta eller smartare, än schimpanser. Det säger sig självt de kräver väldigt mycket stimulans då. Kan bara hoppas allmänbildningen ökar.

Ska ni skaffa en papegoja, undersök sorten noga. Ni har ännu större ansvar än mot vanliga djur, då flesta av sorterna är rejält utrotningshotade, samt lever 50-90år. Som kråkan säger, de flesta är lite av enmansfåglar. Fördelen med kakaduor är att de inte är det, de kan gosa med precisa alla i familjen, de är dessutom som rena kattungarna, stoppa in den innanför tröjan, kela på och den somnar. Inte klokt för att vara fågel. Nackdelen är ljudnivån, näbbstyrkan och att de är lite som ADHD ungar. Jag rekommenderar väldigt få människor att ta sig an en kakadua, ni måste ha tid, tålamod och mera tid. Inte ens en amazon eller Gråjako är lämpliga nybörjarfåglar. Ta något mindre.

Själv är jag förkrossad, för den person jag nu lämnat behöll min Alice, ägandeskapet är inte mitt. Jag är inte säker på Alice mår bra ens, men är helt maktlös. Jag tänker försöka ta hand om en problemfågel som behöver omplaceras, för jag har inte råd att köpa en.