Avundsjuka män

Avundsjuka män

Nyavänner

Kvinna 40 år

2013 Sep 4 Kl 22:59
Läste i tidningen häromdagen att mäns självkänsla tryter av en kvinnas framgångar. Detta gäller både på det medvetna som omedvetna planet. Alltså måste jag som singel och högskoleutbildad antingen få tag i en med magisterutbildning eller också en jävligt framgångsrik egenföretagare, idrottsman ell dylikt för att jag ska kunna ha en som inte känner sig i "underläge". Kontentan är alltså att ju högre en kvinna siktar på sig själv, desto högre krav bör hon ha på sin make. Inte för att hon inte anser att alla har lika värde och att kärleken kan finnas oavsett bakgrund, utan för att minska risken att hitta en partner som inte är smart nog att inse att det är en välfärd/lycka för båda. För jag antar att mannen med högre framgångar inte låter sig påverkas lika mkt av kvinnans framgångar. Det låter väl logiskt?
Kvinna 40 år

2013 Sep 4 Kl 23:04
Å jag som har planer på att längre fram vidareutbilda mig. Kanske borde jag vänta och se vad min blivande partner har för bakgrund...haha
Kvinna 62 år

2013 Sep 5 Kl 09:00
Man 44 år

2013 Sep 7 Kl 10:18
Jag skulle börja med att ändra de kriterier som mäter framgång. Högskoleutbildad är ju inget bra mått. Lära sig nåt på 4 år som borde ta 12 månader och att genomlida flera års vänsterpropaganda utan att få nog är knappast ett bra mått på framgång.

I övrigt tror jag det ligger en del i resonemanget men jag skulle använda andra termer. Kvinnlig sexualitet grundar sig mycket i hjältedyrkan och manlig sexualitet i att imponera och attrahera kvinnor genom prestation och principfasthet.
Kvinna 40 år

2013 Sep 7 Kl 21:34
Ojdå, låter som en som deltagit i undersökningen. Stackars stackars dig
Kvinna 40 år

2013 Sep 7 Kl 21:40
Ps. Men du har rätt i att det är sexigt med manliga och ÖDMJUKA män...
Avregistrerad Medlem

2013 Sep 7 Kl 22:36
Man ska inte tro på allt man läser i tidningen, finns kanske en del män som är så, och även en del som inte är det. Kan säkert gälla en del kvinnor med! Tror faktiskt det kan vara ganska normalt att känna sig underlägsen de som man upplever har lyckats bättre i livet än en själv, men har man gått på dagis så vet man innerst inne att alla människor är lika mycket värda, för det har fröken sagt!
Kvinna 54 år

2013 Sep 8 Kl 08:25
Jag har högre utbildning än både exmaken och den nuvarande, båda två har alltid hejat på mig både när jag utbildade mig och nu när jag ska vidareutbilda mig.

Men i mitt yrke kommer jag aldrig komma upp i samma löneklass som nån av dem, det är väl kanske det som håller deras självkänsla på bra nivå.
Kvinna 40 år

2013 Sep 8 Kl 12:25
Till att börja med måste jag säga att jag gillar era (Catlady, Nea) inlägg- både allvar och lite humor me'Dock är faktum baserat på forskning. Däremot inte sagt att de inte finns män som både stöttar och gläds med sina fruar(!). Det man fann var att just självkänslan avtog på medvetet och/eller omedvetet plan. Jag som pedagog hoppas och tror att du Catlady har rätt, att lite av det "fröken" har sagt fäster, av sådant som är baserat på skolans värdegrund. Det förstärks om föräldrarna tycker lika! När det gäller båda könens löner, så givetvis är jag för en lika rättighet till samma lön för samma jobb, men ärligt talat, om det beror på biologiska faktorer, uppväxtmiljö eller samhällsnormen, så hade jag tyckt det kändes konstigt om min man hade tjänat mindre än mig. Dock inget jag behöver oroa mig för i min bransch har vi de sämst betalda lönerna i förhållande till utbildningsivå
Avregistrerad Medlem

2013 Sep 8 Kl 12:43
Man behöver kanske inte diskutera vad man får i lön med sin man, så är problemet löst.
Kvinna 40 år

2013 Sep 8 Kl 13:05
Va?? Vem lever så??? =D
Avregistrerad Medlem

2013 Sep 8 Kl 13:08
Ingen kanske, men om alla bara följde mina råd så hade allt varit så mycket lättare.
Kvinna 40 år

2013 Sep 8 Kl 13:16
Hahaha
Man 53 år

2013 Sep 8 Kl 22:09
Att kvinnan har högre utbildning kan väl inte knäcka mannens självkänsla däremot om hon har högre lön. Det är lättare att förstå då mannens roll enligt tradition varit att försörja familjen.
Kvinna 40 år

2013 Sep 8 Kl 22:35
Om jag förstod det hela rätt så gällde de i alla former av prestationer.