HSP (Highly Sensitive Person)

HSP (Highly Sensitive Person)

Avregistrerad Medlem

2013 Okt 29 Kl 15:39
Hej där!
Jag har alltid betraktats som "känslig" och har hela mitt liv försökt gömma tårar och känslor för att verka "normal".
Nu har jag tagit reda på att jag mest troligen är en HS människa (highly sensitive). Författaren Elaine Aron har myntat det uttrycket i modern tid, och om det är fler som vill läsa om detta eller testa sig så kan ni göra det på svenska hemsidan

www.hsperson.se

Och är vi fler så hade det varit kul att höras av o kanske ses? Kram!
Avregistrerad Medlem

2013 Okt 29 Kl 17:19
Jag är också troligtvis (tänker inte gå och få diagnos fnyys) en hs person - med gömda tårar och det mest konkreta: Jag har alla mina antenner igång jämt jämt - känner av varenda liten känslovåg som kommer i min väg!!!!!

Men på sistone har jag börjat använda mig konstruktivt av detta, vartefter jag lär mig om hsp. På min nuvarande arbetsplats kommer det plötsligt till användning, och jag kan - äntligen - avancera för bättre arbetsuppgifter

/Kram
Avregistrerad Medlem

2013 Okt 29 Kl 17:26
Kanske borde du läsa boken "Den högkänsliga människan" av Elaine Aron? Den finns på Vattumannen, bokhandeln och hemsidan. Jag har precis köpt och ska börja läsa!
I boken ingår tips om hur man hanterar sin vardag som en högkänslig människa, och den berättar tydligen om hur vi är en tillgång för samhället, så det kan vara uppmuntrande och bra!

Tack för att du delar med dig Ancie!
Avregistrerad Medlem

2013 Okt 29 Kl 17:44
Jag gjorde nu testet och 4 "nej" talar sitt tydliga språk!

Den boken ska jag definitivt leta reda på..

Tack själv lunarcat - vi måste bara alla våga vara oss själva i större utsträckning, så kanske ensamhets-"sjukdomen" eller -syndromet blir en sällsynthet istället!

Och nu ska jag ringa och fråga hur någon mår idag - har inte sett personen på ett tag... vem vet...kanske kan just deet samtalet ha betydelse i deen personens framtida liv

/Kram
Kvinna 65 år

2013 Okt 29 Kl 23:53
Hej lunarcat !
Jag också har ofta blivit betraktad av kalla människor som känslig.
Vet du vad jag brukar svara??
"Det är jag himla stolt över."
Annars skulle jag inte ha tagit hand om hemlösa djur och mina bekanta skulle inte ha gråtit i min famn : )