Varför är vi så rädda att möta oss själva?

Varför är vi så rädda att möta oss själva?

Avregistrerad Medlem

2013 Dec 2 Kl 12:02
www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/vi-skapar-var-egen-bradska_489483.svd

Jag känner mig verkligen träffad av den här artikeln, och jag tror inte jag är ensam om det.
Att man har blivit skadad av sin omgivning i tidiga år och inte vågar vara sann mot sig själv.
Någon mer som får tankar och vill dela med sig?
Avregistrerad Medlem

2013 Dec 2 Kl 12:39
En tänkvärd artikel tycker jag. Är inne i nån slags "kris" just nu och har inte orken och förmågan att ta till mig allt som står där, men en dag... Jo, jag förstår att DET är ett av budskapen i artikeln, alltså att man inte ska skjuta upp att leva "sitt liv" så som man önskar till framtiden men hur? är frågan... Jag har kanske sprungit för länge och behöver lite återhämtning innan jag orkar gå vidare... Kram
Avregistrerad Medlem

2013 Dec 2 Kl 13:36
Men då är du väl sann mot dig själv ändå? Om du slutar att "springa" och unnar dig själv att "bara vara". Tid för återhämtning. Du ser dig själv och vad du behöver just nu. Var det inte du som skrev i ett inlägg om "Ensamhetskänsla" att du brukar gå ut på stan för att komma ur bland folk och passar på att prata mede de du möter, t ex kassörskan i affären? Där tar du ett aktivt beslut att göra något här och nu för att minska denna för dig negativa känsla och istället öka ditt välbefinnande. Mycket bra!
Jag brukar oxå göra så. Sen går jag mycket och tränar och värdar på Friskis. Häromdan träffade jag en ny vän här från sajten och tig en fika. Jättetrevligt! Vi ska se vad vi gör för bra saker MIT oss själva och uppmuntra det. Ge dig själv kredit för alla små steg du tar. Belöna dig! Jag har blivit mer och mer öppen på senare år, och är inte längre lika rädd för att göra bort mig. Har på nåt sätt liksom ändå inte nåt att förlora..
Avregistrerad Medlem

2013 Dec 2 Kl 23:24
Nej, det var inte jag som skrev om att prata med de jag möter, men det kunde varit jag, då det även stämmer in på mig
Kvinna 52 år

2013 Dec 9 Kl 10:01
Intressant artikel! En tanke som väcks hos mig är att det ibland ändå kan vara lite enklare än att man inte är sann mot sig själv såtillvida att man skjuter upp framtiden och inte vågar leva här och nu: jag är uppfostrad på så sätt att man skall göra sina måsten först och sedan det roliga. Det har väl främst tagit sig uttryck i de små sakerna ("man diskar efter middagen INNAN man sätter sig i soffan och myser") men jag märker att detta tankesätt spiller över på mycket i livet. Problemet med detta sätt att vara är ju just att det blir en massa saker som skall göras "sedan" och i praktiken sällan hinns med. Inser problematiken med detta nu när jag fått egna barn (inte minst efter läsning av Alfons Åberg och hans "ska-bara-pappa"
Avregistrerad Medlem

2013 Dec 9 Kl 10:10
Och vem säger vad som är MÅSTE-göromål? Jag tänker också lite som du, Elysia, att man gör det tråkiga först och sedan det roliga, men ibland gör jag också misstaget att fokusera för mycket på mina egna måsten så att det roliga sedan inte hinns med... Vad är måste just idag? Kram
Kvinna 52 år

2013 Dec 9 Kl 13:22
ABSOLUT!! Det är ju så jag gör hela tiden! "hoppsan, är klockan så mycket? då hinner vi inte se filmen som jag lovade, nu får det bli något litet för sen måste vi gå och sova, det är skola imorgon" hör jag mig själv säga till mina barn när de har hjälpt mig med alla "måsten".

Oftast är det jag själv som bestämmer vad som är ett måste. Försöker säga åt mig själv att omprioritera - ibland är det roliga som får stå tillbaka egentligen ett "måste" för att vi skall må bra!
Avregistrerad Medlem

2013 Dec 9 Kl 13:59
Håller med Elysia. Jag tränar ju ganska mycket för att jag tycker det är roligt. Det håller mig igång, i form och jag får träffa en massa glada människor med samma intressenter tar en del tid från en massa andra "måsten"(läs städning). Men det är det absolut värt för utan detta skulle jag totalt gräva ner mig och bli en sur, trött, bitter och grinig mamma, maka, kollega, vän.. Henne skulle inte jag vilja möta iallafall..
Kvinna 49 år

2013 Dec 16 Kl 10:53
Givande artikel! Tack för att du delade med dig den...