Social Fobi

Social Fobi

ShootingShark

Kvinna 27 år

2013 Dec 19 Kl 20:28
Jag har märkt att vi är flera här på sidan som lider av social fobi, så jag tänkte att vi kunde ha en tråd där vi kan snacka av oss och ge varandra tips och stöd osv.

Hur upplever ni eran fobi? Är den stark eller klarar ni av att göra det mesta själva?

Hur gör ni för att tackla jobbiga situationer? Har ni några tips att dela med er av?

Diskutera gärna.
Kvinna 56 år

2013 Dec 23 Kl 06:20
Usch ja, den där fobin ja. Finns ju många att välja på, tyvärr.

Min sociala fobi består mest utav att jag hamnar i affärer med mycket folk och då blir det trist. Kanske inte en social fobi, men ändå. Krävs mycket energi att gå och handla för att slippa mycket människor.

Sedan finns det tillfällen då jag känner mig obekväm i grupp. Att jag blir hembjuden till någon, och då kan jag känna av att nä, det blir för jobbigt att behöva prestera, prata och vara social.

Social fobi förstärker ensamheten, och begränsar möjligheter. Det tycker jag är det mest värsta med just den fobin.

Som tur är går det i vågor för mig. Ibland funkar det och ibland inte. När det inte funkar, så måste jag bara acceptera det. Har dock gått emot den känslan, och faktiskt i en del fall så har jag mått bättre efteråt. Att gå emot fobier, om jag orkar, kan vara ett hjälpmedel för mig. Att se att det inte var så farligt.

Fast när hjärtat dunkar igång och svetten lackar då är det bara att smyga hem. Pust.
Man 65 år

2013 Dec 23 Kl 07:09
Mitt ex har socialfobi men jag beteendetränad henne å att det inte skulle bli för enkelt för henne.
Det hjälpte!