Hur blir man lycklig och nöjd?

Hur blir man lycklig och nöjd?

Cory

Kvinna 58 år

2013 Dec 25 Kl 11:32
Vad är svaret på det? Tycker själv att livet är mest arbete, ensamhet och en jakt på att få ihop pengar.
Avregistrerad Medlem

2013 Dec 25 Kl 19:42
Oj, vilken stor fråga Cory
Den tål att tänkas på.....
Jag förmodar att vi alla har dom svaren inom oss...
Djupa tankar, men jag är en sökare
Men en bra början till att finna lyckan skulle kunna vara att tillgodose våra basala behov för att överhuvudtaget orka lägga energi på mer än att just överleva?
Intressant fråga... Inspirerande att fundera över
Fast det vore ju behagligt om man kunde leva och vara lycklig av enbart Kärlek
Kvinna 65 år

2013 Dec 26 Kl 10:09
Det finns flera som tycker sig ha svaret på detta.
Jag tror att man ska ha tre saker

Något att göra - arbete eller syssla som intresserar en
Någon att tycka om
Någon att prata med

Eller som kineserna .
Vill du bli kort ett litet tag - bli förälskad
Lycklig lite längre - gift dig
lycklig hela livet - skaffa en trädgård

Sedan är livet upp och ner och det kan vara nog så jobbigt när det är ner, för mig blir det smärtsamt tydligt min brist på talang när det gäller att bygga kärleksrelationer sådana här helger med så stort fokus på familjen som norm...
Kvinna 62 år

2013 Dec 26 Kl 17:50
Lycka är olika saker för mig och säkert många fler,ett telefonsamtal när man är ensam.Ett vänligt ord.Att få skratta.en kram av någon.Att återse en gammal vän eller ny vän.Att bara få unna sig något från affären.Uppskattande ord,att få vara omtyckt.Att få vara frisk,Att få ett leende,osv
Kvinna 53 år

2013 Dec 27 Kl 13:21
Lycka är för mej att få vara nöjd med min tillvaro.uppskattning av vän eller partner.Få vara rörlig i kroppen.
Inte ha smärta.Förståelse av andra och ha vänner.Njuta av nuet .
Leva med en insikt att efter regn kommer solsken.Må bra psykiskt.
Få ge känslor och uppskattning till andra människor.
Kvinna 58 år

2013 Dec 27 Kl 13:46
Lycka för mig är att omges med människor som gör mig glad som tycker om mig som jag är, att nån ler mot en att få en kram ibland, att få må bra och att få göra nån annan glad.....Leva nu Inte tro att jag blir lyckligare om jag bara blir smalare, rikare mm.... .Kram på er
Kvinna 58 år

2013 Dec 27 Kl 15:23
Jag inser att dessa snå saker är viktiga i livet och visst blir jag också glad för tillfället av sådant...men lycklig? Nej. Jag kanske saknar förmågan.
Avregistrerad Medlem

2013 Dec 27 Kl 15:50
Kanske att man behöver hitta en inre frid för att finna den totala lyckan oavsett yttre faktorer? Om den totala lyckan överhuvudtaget existerar? Jag tror nog att alla bär på lyckan inom sig, men att den kanske ligger gömd någonstans bland våra minnen och "inbillade" krav från samhället... Vad vet jag? Inte mycket Men korta stunder av lycka är inte heller att förakta så njut av de små guldkornen som tidigare talare delat med sig av Kram/en "sökare"
Avregistrerad Medlem

2013 Dec 28 Kl 21:38
Är lite inne på samma spår som Pia ovan. Utan att bli för flummig kan jag säga att jag fått ett helt annat själsligt lugn och kan känna små små stunder av lycka i vardagen sedan jag "släppte taget".

För min del handlade det mest om att sluta jämföra mig med andra, acceptera att mitt liv aldrig kommer bli som deras och, kanske mest, sluta att överanalysera allt.