Stå upp för er ensamhet

Stå upp för er ensamhet

Avregistrerad Medlem

2013 Dec 28 Kl 15:43
Hej!

Jag såg att någon som jag sett Kobras avsnitt om ensamhet som jag uppskattade. Äntligen kan vi uttala detta ord på ett vardagligt sätt. Som Emily White i Kobra sa har ensamhet blivit skamligt och det är som om det är nåt fel på den som är ensam. Och till slut kan jag känna att det är de som redan har många vänner som tenderar att få fler eftersom en ensam människa som erkänner sig vara ensam inte anses intressant.

Nej! Det är inget fel att vara ensam, det betyder inte att man är knepig, mindre intelligent, svår eller obehaglig... Det kan komma sig av många olika anledningar...

Jag vill inte skämmas för att jag är ensam i perioder, det betyder inte att det är tråkigt att prata med mig eller att jag är oförmögen att träffa andra.

Däremot är jag selektiv när det gäller vänner, vill att det ska vara givande och kännas balanserat.

Sen tycker jag att det var onödigt att uttrycka sig som Emily White gjorde i Kobra att " det var svårare att komma ut som ensam än som homosexuell". Är det så att vi ska komma ut som ensamma, vadå komma ut? Är det så stort och avvikande. Nej, det är det inte. Bara att vi inte har pratat om det och vi ger hellre bilden av att vara omgiven av vänner.

Att vara ensam är att för tillfället inte ha lyckats skapa kontakt med personer av olika skäl. Kanske också valt det själv och sen märkt att det just blivit ensamt.

Ensamhet är ingen sjukdom eller något som finns i oss. Det är en situation som vi hamnar i långa eller korta perioder i livet.

Så, vill inte skämmas för min ensamhet, och vill inte att någon annan ska göra det heller. Vi är bara människor som försöker samexistera så gott vi kan.
Avregistrerad Medlem

2013 Dec 28 Kl 19:45
hej!

ja håller helt! med! om detta inlägg! de va bra skrivet tycker ja! att man inte ska skämmas att, man kan bli ensam ibland, de kan ju bero på många orsaker som kanske, har hänt under, livet gång! skulle ja vilja säga! hej svej!
Kvinna 53 år

2013 Dec 29 Kl 21:30
helt riktigt