Vi måste ha mer kvinnlig urkraft

Vi måste ha mer kvinnlig urkraft

Avregistrerad Medlem

2014 Jan 29 Kl 20:46
ingen av oss mer eller mindre intelligenta. Utan fungerar olika, en del kvinnor tänker som män och tvärtom . Men när de kommer vad som överlag gäller så brukar sällan en mekaniker vara duktig på att laga mat, eftersom där skiljer de sig mycket. När man lagar mat krävs det mycket känsla av hur man blandar smaker. En duktig konstnär skulle jag tro var ganska dålig mekaniker men säkert en bra kock.

Jag tror även det manliga tänket är de som skapar krig eftersom att två punkt till punkt tänk krockar och blir kaos. Religionerna som är skapade med listor och regler är faktiskt sällan kvinnohyllande, utan extremt vridna för män och de går inte vara openminded särskillt mycket.

kvinnan

kreativ och slumpvis, openminded
tänkandet kan gå en form av kurva men få samma resultat.
Exempel.1. kvinnor kan ta en längre väg för de föredrar den vägen för den är trevligare.
exempel 2. När man lagar mat så tar man i de som känns bäst efter receptet

mannen

fokuserad och closeminded.
punkt till punkt utan kurvor.
exempel 1. Men tar en väg för att den går snabbast och är mest logisk.
exempel 2. följer vad som står i receptet när man lagar mat.

Båda är viktiga och behövs.

jag hoppas någon förstår mig, manligkraft är bra också.
Avregistrerad Medlem

2014 Jan 30 Kl 12:52
Hoppsan hejsan!

Jag tror det finns lika delar av strikt logiska och samt utstuderat känslomänniskor oavsett kön.
Och att man oavsett kön hanterar livet, beslut, göromål etc, därefter.

Det finns manliga sjuksköterskor, manliga gynekologer, manlig dagispersonal
Likväl som det finns kvinnliga tekniska ingenjörer, kvinnliga piloter, kvinnliga byggarbetare, etc. Och alla dessa har säkert olika förmåga att laga mat, städa och pyssla i hemmet.
Hantera bajsblöja etc…
Det har nog mer att göra med personlighet än att vara beroende av kön tror jag?!

Och krig har faktiskt om man läser historia sedan 2000 år tillbaka även startats av kvinnor. Men skillnaden där är mera att det ena könet är mer benäget att använda det andra könet som instrument, i avund, svartsjuka, hämndbegär, för att få det andra könet att bedriva själva kriget.

Mest känd historia om verkliga krigiska kvinnor finns:

Jihad Jane
Jungfrun av Orléans
Jeanne d’Arc
Hannah Snell
Mor Courage
Cleopatra
Valkyriorna.
Ares krigiska döttrar.
amasonerna
För att bara nämna några, genom historien……
Och du! Jag förstår dig! Ville bara ge dig lite vidare vyer här i livet….
Avregistrerad Medlem

2014 Jan 30 Kl 18:13
Jag kanske inte var tydlig nog när jag förklarade mina tankar sådär spontant och var väldigt trött.

Men jag skrev de finns män som tänker som kvinnor och tvärtom.
För att förtydliga mig så syftar jag på dessa tänk som går att typ gå till höger hjärnhalva och vänster hjärnhalva. (vänster manligt , höger kvinnligt)

Det kallas så detta tänk manligt och kvinnligt men de betyder inte att de är så bokstavligen och alltid utan oftast.

Kalla de Yin och yang om du så vill.

Kriget startar av manligt tänk och inte de kvinnliga eller tycker du att de jag sa var fel ute?

Buddhismen har aldrig startat ett krig i religionens namn, däremot har de funnits korståg och en massa heliga krig med islam. Tittar man på dessa religioner så är de baserade på listor och dogma de går inte att tänka utanför speciellt mycket. Allt står klart och tydligt vad som gäller i heliga skrifterna och mannen är centralpunkt samt att kvinnan skall ha mindre rättigheter.

Det handlar om de så kallade manliga tänket.
Hade man istället försimplat kristendomen och sagt "detta är kärlekens religion och vi jobbar för fred på jorden och vill undvika pengar för de orsakar koas och strävar efter himlen på jorden" då hade de fått en helt annan uppfattning men nu blir präster precis som advokater, man kan manipulera sanningen för nå dit man vill.

Resultatet är religioner förgrenar sig eftersom tänket krockar och sätter fokus på de som passar individen . Och helt plötsligt blir de politikfrågor om någon som handlade om att skapa kärlek och fred och används till krig.
Kvinna 56 år

2014 Jan 30 Kl 20:17
Citera (buscando * Jan 30, 2014 12:52)

Hoppsan hejsan!

Jag tror det finns lika delar av strikt logiska och samt utstuderat känslomänniskor oavsett kön.
Och att man oavsett kön hanterar livet, beslut, göromål etc, därefter.

Det finns manliga sjuksköterskor, manliga gynekologer, manlig dagispersonal
Likväl som det finns kvinnliga tekniska ingenjörer, kvinnliga piloter, kvinnliga byggarbetare, etc. Och alla dessa har säkert olika förmåga att laga mat, städa och pyssla i hemmet.
Hantera bajsblöja etc…
Det har nog mer att göra med personlighet än att vara beroende av kön tror jag?!

Och krig har faktiskt om man läser historia sedan 2000 år tillbaka även startats av kvinnor. Men skillnaden där är mera att det ena könet är mer benäget att använda det andra könet som instrument, i avund, svartsjuka, hämndbegär, för att få det andra könet att bedriva själva kriget.

Mest känd historia om verkliga krigiska kvinnor finns:

Jihad Jane
Jungfrun av Orléans
Jeanne d’Arc
Hannah Snell
Mor Courage
Cleopatra
Valkyriorna.
Ares krigiska döttrar.
amasonerna
För att bara nämna några, genom historien……
Och du! Jag förstår dig! Ville bara ge dig lite vidare vyer här i livet….

För att ytterligare ge vidare vyer:
Valkyrerna tillhör nordisk mytologin, Ares döttrar och Amosonerna grekiska mytologin. Jihad Jane är snarare en lönnmörderska än en krigare. Jungfrun av Orléans
ÄR Jeanne d’Arc och ledde visserligen en arme men instigerade det inte och sågs nog mer som en lyckomaskot, moralhöjare, fanbärare och inspiration av Gud än som en verklig krigare.. Mor Courage är en karaktär i en bok/pjäs. Hannah Snell var verkligen en soldat (förklädd till man). Medan Cleopatra tillsammans med Ceasar och Markus Antonius kan sägas ha krigat en del. Således är Hanna Snell och Cleopatra den enda historiska kvinnorna bland högen som skulle kunna förtjäna eptitetet "krigiska kvinnor".
Avregistrerad Medlem

2014 Jan 30 Kl 21:22
Ja dessa personer har inte så mycket med att manligt tänkande skapar krig. Dem är kvinnor men de behöver inte betyda de har kvinnligt tänk bara för de.

Vet inte om ni förstår vad jag menar.
Avregistrerad Medlem

2014 Jan 30 Kl 23:47
Jodå, nu förstår jag bättre vad du menar!
Det blev lite rörigt med allt om religion till en början.
Man kanske ska dela upp det i två delar då?
Religion och krig? Och det andra moderna människan idag?
Och du har helt rätt i att Buddismen verkligen är helig och har inte för några krig, vilket ju Kristendomen verkligen gjort med alla sina "heliga korståg"
Och du har ju förståss rätt i att tolka dem historiska "krigar kvinnorna" på ditt sätt, det var ju inte något som jag slängde ur mig utan fakta, det är fakta det jag skrev, men som sagt du har ju rätt att ha din tolkning där. Och jag hade nog rätt i det andra jag skrev också om att det inte är skillnad på könen hur man fungerar, vi är väldigt lika, för att ta ett fakta exempel från psykologin, så har vi exakt samma känslocentrum, tar samma sort beslut, men genom lite olika vägar....

Och för att slutligen snudda vid ämnet politik så går det ju en "viss populaism" i det svenska samhället idag att vi är så himla olika och därav oxå anledningen att det startat olika "politiska rörelser" som hävdar det ena med det andra i Telivisionen så gott som dagligen. Eller hur?
Men det får dom ju stå för och dom får ha sin uppfattning om olikheter, det är ju även deras demokratiska rättighet.
Sen kan dem ju lite mer intelligenta tycka att det till viss del är tramsigt och inte har någon verklighetsförankring i det svenska sahället. Men som sagt, det är ju allas rättighet att ha sin ståndpunkt. Jag försökte som sagt bara vidga vyerna lite här, men vet inte om jag lyckades särskilt bra!? Kanske även jag är dålig på att förklara i text.

Men som sagt jag förstår dig till fullo. Ha en bra kväll, natt, och Trevlig Helg
Kvinna 51 år

2014 Feb 5 Kl 22:30
Man kan se manligt och kvinnligt tänkande ur flera perspektiv.
vrida och vända på det.
Avregistrerad Medlem

2014 Feb 5 Kl 23:01
Citera (lottie * Feb 5, 2014 22:30)

Man kan se manligt och kvinnligt tänkande ur flera perspektiv.
vrida och vända på det.

På vilket sätt menar du? kan du utveckla.