Vad tycker ni om etik?

Vad tycker ni om etik?

Avregistrerad Medlem

2014 Feb 9 Kl 10:49
Är den Etik ni lever efter skapad efter er själva och kan då inte sträcka sig utanför er kunskap eller erfarenhet hur vet ni då att de är rätt eller fel vad ni tycker moraliskt?
Kvinna 58 år

2014 Feb 9 Kl 10:56
Ens moraliska värderingar skapas ju också av övertaget (Freud) såsom samhälle, föräldrar, lagar , lärarna etc.
Själv tänker jag mycket åt det humaniska utilitäristiska hållet för min moralstandard men givetvis påverkas jag av massor av andra faktorer ändå.
Avregistrerad Medlem

2014 Feb 9 Kl 11:15
Ingen aning vad utilitäristiska betyder, Google gav mig ingen hjälp heller.

Men känns de inte lite som att etik samtidigt betyder vad man borde göra eller handla och agera ? Ungefär som oskrivna regler för ett samhälle.

Det är okej liksom att strunta i vissa saker för att mängden gör så, eller att man bara följer med.

Facebook har blivit väldigt stort , och jag försökte göra de till en rolig grej skrev inte speciellt mycket seriösa saker och tramsa runt rätt mycket. Andra la upp bilder på maträtter och kaffekoppar och skrev hur jävla bra livet är med en Kaffe på condeco.

Så de blir en jävla kontrast vilket gör att en del tog illa upp för min humor och såg facebook som något gravallvarligt, de är bara plocka bort dem varför blanda seriöst och oseriöst.

Och de kopplar de hela till att Facebook är en lista över faktiska vänner.
Jag la ner hela skiten men saken är vad säger att man skall vara tråkig och ha gullig humor när man har en sida för vänner? Varför ta och lägga upp bilder på cancersjuka och krigsoffer för att se ut som någon man inte är, för jag vet många av de människorna ger blanka fan i verkligheten.

Det verkar finnas regler för sådant också, helt plötsligt skall man fejka ut åt sätt vem man är, och vara ungefär som alla andra när de sätter på sitt skal.

Och så vet jag de förekommer att personer tar illa upp för att någon tar bort en som "vän" när man har deras mobilnummer och faktiskt umgås med dem, mer en någon falsk kopia på nätet.
Kvinna 58 år

2014 Feb 9 Kl 12:03
Oj..rätt mycket du talar om nu. Facebook är ju ett kapitel för sig. Min syster tog bort mig på Facebook igår för att vi bråkade om en jämlikhetsfråga...det gjorde mig väldigt arg och ledsen. Själv avskyr jag att ringa upp folk...nästan som fobi.
Sök på Utilitarinism (för allas bästa, the greater good etc)
Redigerat av Cory 2014 Feb 9 Kl 12:06
Kvinna 58 år

2014 Feb 9 Kl 20:14
Citera (Sorrow14 * Feb 9, 2014 18:10)

Absolut så känns Facebook som nån slags forum för folk som inte har några vänner Irl att kunna säga kolla hur många "falska vänner" jag har här min syrra är med enbart för att kolla vad alla andra gör och hon är en sån som bara suger energí...Jag har varit så ledsen många ggr för att hon är så avundsjuk på mig jag är 15 år yngre och det retar henne att hon är gammal och bitter, så allt jag gör eller säger är antingen fel eller aldrig tillräckligt bra, hon fick minsann ingen hjälp av våra föräldrar men jag min bortskämda skitunge som fått allt, vår föräldrar har varit döda sen 93 resp 96 snacka om bitter hmm...nä nu bestämde jag mig när jag till och med blev sjuk av alla krav och måsten nu ska jag ta hand om mig lite mer och sätta ner foten om det inte känns ok..Så hur ont än detta gör i själen , guud så bra jag mår nu när jag slipper hennes negativitet....Kram tjejer
Avregistrerad Medlem

2014 Feb 9 Kl 23:46
Facebook skiten tog jag bort för länge sen känns bara bra
Avregistrerad Medlem

2014 Feb 10 Kl 00:58
Samma här. Började må riktigt dåligt. Hade Facebooki omgångar.Sist jag tog bort den var September 2012 och jag har aldrig mått bättre
Man 37 år

2014 Feb 10 Kl 02:07
Jag mår inte det minsta dåligt av facebook. Jag använder det till att komunicera med nära och kära, spela, ha lite koll på omvärlden osv.
Jag har ibland mått mindre bra när jag varit inne mycket på dejingsidor. Där är det mycket mindre trevlig stämning och man blir behandlad som om man inte betyder nåt. Jämförelsevis kan man säga att facebok är som ett släktkalas och dejtingsidor är att intressera sig för någon utan att det besvaras, gång på gång på gång på gång....
Avregistrerad Medlem

2014 Feb 10 Kl 02:58
Tråkigt att det är så Ytrew. Jag har inga personliga erfarenheter av dejtsidor,men jag har hört mycket skit om dom. Jag tror att många är där inne bara för att söka bekräftelse. Se om dom fortfarande "Har det där extra" Jag hoppas att din lycka vänder....
Kvinna 64 år

2014 Feb 10 Kl 07:50
Jag har läst någonstans att facebook gör människor dumma, att det till och med kan få människor att må dåligt. Är med där själv för att ha någon slags kontakt med nära och kära utomlands. Men på något sätt blir det ändå att både vänner som bor närmare, släkt och kollegor hamnar på sidan. Flera gånger har jag tänkt att jag ska gå in och rensa så att jag bara har kvar dem som jag från början tänkte ha kontakt med på det här sättet, men på något underligt sätt är det svårt. Fånigt, för jag tror ingen av dem jag tar bort kommer att märka det
Avregistrerad Medlem

2014 Feb 10 Kl 09:05
Jag är inte speciellt aktiv på facebook... Kan gå månader utan att jag ens tittar in där, men samtidigt när jag går tillbaka någon period så påminns jag om att det finns så många människor som jag faktiskt bryr mig om och som bryr sig om mig Jag bor en bit bort från släkt o vänner och då är facebook ett bra sätt att ändå vara "delaktig" i varandras liv... Problemet är väl att jag inte gärna vill beklaga mig och gnälla så andra ska få skuldkänslor och behöva komma och "rädda" mig, hahaha... Det är vad jag hoppas ska hända HÄR, hahaha... Jag "hör" hur knäppt det låter att inte vilja bli "räddad" utav de vänner som man redan känner men... Kanske det är det där med skuldkänslor? Okända människor,som ni därute, kan ju knappast få skuldkänslor av att jag inte fixar mitt liv i alla lägen, men om alla mina vänner på facebook skulle känna till mitt mående är jag rädd att en del av dom skulle försöka hjälpa mig på fel sätt? Eller, hemska tanke, inte bry sig alls? I vissa lägen skulle det nog vara bättre att som karinaf nämner, att man bara skulle ha kvar "utvalda" vänner... Det skulle underlätta själva"delandet" av sitt liv... Ha det gott alla...
Kvinna 58 år

2014 Feb 10 Kl 12:13
Du är så bra på att förklara Pia. Förstår precis hur du tänker.
Själv är jag på Facebook jämt men ofta "i bakgrunden" medan jag gör annat på nätet. Jag de som bor långt borta (familj och andra) kollegor och elever på min lista. Några nära vänner som bor nära har jag inte.
Kvinna 53 år

2014 Feb 10 Kl 19:12
jag har fb men skriver inge negativt där .När jag mådde skit för ett par år sedan fick jag bara skit av en del.Jag blev kallad martyr av mina syskon osv
Så goda och fina är mina syskon.Ingen hjälp där inte!
ratade dem totalt.ingen ide de kommer om de mår dåligt .Så fb är
inget att hänga i julgranen anser jag.
Avregistrerad Medlem

2014 Jul 18 Kl 19:22
Detta är något alla borde lyssna på ang izmerna, hur många har detta klart för sig.
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=5917159
Avregistrerad Medlem

2014 Jul 18 Kl 20:20
Jag är jävligt trött på Facebook för dom stänger ner mina konto hela tiden ju. Har ej gjort något. Så försöker jag skaffa mig ett nytt konto så håller på så där hela tiden. Det går ej får någon kontakt med dom på FB. Tycker att man ska bojkotta FB. Det har hänt så hilmma mycker tråkigheter med FB. Det har gått för långt med det. Nu kan jag inte skaffa mig konto för det går ej längre. Men det finns väl fler datorer i Sverige och olika IP - nummer i landet. Allmänheten. Man kan kringgår med allt.
Jag kommer inte att ger mig i första taget alla fall. Kommer att skaffa mig nya konto ändå. Stänger dom ner mig igen så kommer jag ändå skaffa nytt FB - konto.Bråka dom med mig så kommer jag ändå tillbaka för jag har ej gjort något.