Unga betalar vuxnas glidarliv

Unga betalar vuxnas glidarliv

Avregistrerad Medlem

2014 Mar 1 Kl 07:31
" De hör berättelser, nästan myter, om när arbetslöshet var något abstrakt. De slåss och svettas för att ta sig in i en stängd vuxenvärld."
www.aftonbladet.se/ledare/article18444313.ab
Avregistrerad Medlem

2014 Mar 1 Kl 11:14
Ja, men visst är det är ett tufft samhälle för både ungdomar och övrigt folk idag? Arbetslöshet drabbar ung som gammal. På ungdomarnas minus står förstås arbetslivserfarenhet som de av naturliga skäl inte har kunnat skaffa sig...
Avregistrerad Medlem

2014 Mar 1 Kl 14:16
Tyvärr ser ju läget på arbetsmarknaden idag ut så att arbetsgivare kan utntttja villig arbetskraft i princip hursomhelst. Kom hit och jobba gratis så kanske kanske får du ett jobb( eller de behöver inte ens säga det. Arbetsförmedlingen hjälper så gärna till att slussa ut arbetslösa i praktiker som inte alls behöver leda till något jobb. Det ser så bra ut i statistiken då.)
Dessvärre har man som ung inte så mycket att sätta emot. För dem är det här det normala tillståndet. Jag vet. Jag har själv genomlidit allt det där. Med den livserfarenheten jag nu har samlat på mig säger jag nu nej till att jobba gratis. Det har aldrig ledit mig till nånting.. Så var skulle mitt intresse i det ligga? Jag tycker verkligen synd om ungdomarna. Jag borde egentligen starta lite kurser och lära dem lite om hur de ska tackla arbetsmarknaden i allmänhet och Arbetsförmedlingen i synnerhet..
Avregistrerad Medlem

2014 Mar 1 Kl 18:45
Ja det är inte tufft bara för ungdommar, befolkningen i sverige har ökar med typ 1,5 miljoner personer pga massinvandringen som vi alla får vara med att betala (100miljarder om året) plus att det blir mindre jobb pga robotar och att mer produceras utomlands och det är vårat eget fel..köpet vi tex en dansk skinka för att den typ är 10kr billigare så stödjer vi danskarnas arbetsmarknad, jordbruk mm istället för svenskt.
Avregistrerad Medlem

2014 Mar 1 Kl 21:25
Ökningen från 2007 till 2011 är 301 641 människor (9 476 105 – 9 174 464 = 301 641). I genomsnitt per år är det en ökning med 60 328 personer i Sverige (301 641 / 5 = 60 328). Vi är alltså 9 476 105 människor boende i Sverige. En ökning med 60 328 personer innebär en befolkningsökning i procent med 0,64 % per år. Totalt. Inklusive invandring.
I Sverige fanns det alltså, år 2011, 1 427 296 personer som inte var födda i Sverige. Eftersom frågan var huruvida massinvandringen var ett hot eller inte så kan vi räkna på vilken ökning som har skett dessa år. Ökningen från 2007 är 199 526 personer på dessa 5 år. Det är 39 905 personer per år. Den totala ökningen av befolkningen var 301 641 personer och invandringen står för 199 526 av dessa personer, nästan dubbelt så många som den naturliga befolkningsökningen (migration är en naturlig del av den mänskliga historien men jag menar här förhållandet mellan hur många som föds, i Sverige, och hur många som dör) skulle ha gett oss.
Sveriges inhemska befolkningsökning är, näst intill marginell. Skulle vi inte ha någon invandring så skulle vi öka med drygt 20 000 personer per år, eller 0,22 % per år. Vi vet än idag inte hur det går för industrialiserade samhällen som har en marginell eller negativ befolkningskurva, men när det gäller urbanisering så kan vi se vad som har hänt med de samhällen som har haft en degenerering av sin befolkning. De finns inte kvar.

Att säga att vi inte har råd med invandringen är helt fel. Vi har inte råd att sluta ta in invandrare. Sveriges inhemska befolkning står i stort sett still (det föds ungefär lika många som det dör) och om marknadskapitalismen skall få fortsätta råda och vi ska klara av att hålla 3 % i årlig tillväxt, så krävs också att vi har människor som kan göra detta. I dagsläget ser vi inte dessa problem, eftersom vi har en stor grupp arbetsföra människor mellan 40-50 år. Men om 20 år kommer detta att vara ett stort problem för Sverige, om vi inte tänker oss för.
Avregistrerad Medlem

2014 Mar 1 Kl 22:56
Citera (trohopp * Mar 1, 2014 21:25)

Ökningen från 2007 till 2011 är 301 641 människor (9 476 105 – 9 174 464 = 301 641). I genomsnitt per år är det en ökning med 60 328 personer i Sverige (301 641 / 5 = 60 328). Vi är alltså 9 476 105 människor boende i Sverige. En ökning med 60 328 personer innebär en befolkningsökning i procent med 0,64 % per år. Totalt. Inklusive invandring.
I Sverige fanns det alltså, år 2011, 1 427 296 personer som inte var födda i Sverige. Eftersom frågan var huruvida massinvandringen var ett hot eller inte så kan vi räkna på vilken ökning som har skett dessa år. Ökningen från 2007 är 199 526 personer på dessa 5 år. Det är 39 905 personer per år. Den totala ökningen av befolkningen var 301 641 personer och invandringen står för 199 526 av dessa personer, nästan dubbelt så många som den naturliga befolkningsökningen (migration är en naturlig del av den mänskliga historien men jag menar här förhållandet mellan hur många som föds, i Sverige, och hur många som dör) skulle ha gett oss.
Sveriges inhemska befolkningsökning är, näst intill marginell. Skulle vi inte ha någon invandring så skulle vi öka med drygt 20 000 personer per år, eller 0,22 % per år. Vi vet än idag inte hur det går för industrialiserade samhällen som har en marginell eller negativ befolkningskurva, men när det gäller urbanisering så kan vi se vad som har hänt med de samhällen som har haft en degenerering av sin befolkning. De finns inte kvar.

Att säga att vi inte har råd med invandringen är helt fel. Vi har inte råd att sluta ta in invandrare. Sveriges inhemska befolkning står i stort sett still (det föds ungefär lika många som det dör) och om marknadskapitalismen skall få fortsätta råda och vi ska klara av att hålla 3 % i årlig tillväxt, så krävs också att vi har människor som kan göra detta. I dagsläget ser vi inte dessa problem, eftersom vi har en stor grupp arbetsföra människor mellan 40-50 år. Men om 20 år kommer detta att vara ett stort problem för Sverige, om vi inte tänker oss för.

Avregistrerad Medlem

2014 Mar 1 Kl 23:03
På 80-talet var vi ca 8milj i sverige...nu ca 9,5milj...