Misstänksamhet / Svartsjuka

Misstänksamhet / Svartsjuka

Avregistrerad Medlem

2014 Mar 6 Kl 20:16
Detta ämnet är ju ett enormt stort ämne, som kan diskuteras mycket och länge!

Jag tycker det är intressant, och vill gärna ha andras åsikter!

Varit och arbetat på ett fängelse idag ( som jag gör ibland ) och fått många frågor om hur de ska hantera det, under de förutsättningarna de har, när de är inlåsta!

Måste / Kan man lita på sin kärlek, även om man sällan ses ?

Hur märker man att någon är otrogen?

Finns det några " säkra " tecken?
Eller är det kanske beroende på hur väl man känner varandra ... ?

Allt det där är en diffus värld, som förstås är väldigt subjektiv, men ändå intressant att diskutera !!
Avregistrerad Medlem

2014 Mar 7 Kl 05:49
Man måste nog lita på den man älskar,tror inte det fungerar om man inte gör det.Misstänker du partnern så kanske det är nått som inte stämmer i förhållandet.Fast lite svartsjuka tror jag alltid finns och måste finnas med.Rädslan att förlora någon finns väl alltid med någonstans.
Avregistrerad Medlem

2014 Mar 7 Kl 09:59
Citera (Magnus * Mar 7, 2014 5:49)

Man måste nog lita på den man älskar,tror inte det fungerar om man inte gör det.Misstänker du partnern så kanske det är nått som inte stämmer i förhållandet.Fast lite svartsjuka tror jag alltid finns och måste finnas med.Rädslan att förlora någon finns väl alltid med någonstans.

Jag håller med. Det är en balansgång. De personer som är mest svartsjuka, är osäkra i sig själva. De tror att den andra personen ska lämna honom/henne och har svårt att lita på människor. En sådan relation är osund.

Men lite "lagom" svartsjuka finns det väl i de flesta förhållanden. Det är bara hälsosamt och hjälper till så att man jobbar på relationen och inte tar varandra för givna.

Men tilliten kommer först. Om man inte litar på varandra så är förhållandet dömt att misslyckas. Så man får ju inte gå omkring och misstro den andre hela tiden; bara vara medveten om att alla kan begå misstag (det är väl inte så många som medvetet bestämmer sig för att vara otrogna eller tycker att det är okej, men otrohet förekommer ju till en viss procent om man ser till statistiken). Då tänker ju jag att om man jobbar på sin relation och ser till att den är kärleksfull och att båda är nöjda, då är väl risken mindre att någon "gör ett snedsprång"

Sedan menar jag inte att otrohet är okej. Lever man i en relation, har man lovat varandra trohet (i alla fall om man är gift).

Svår fråga helt enkelt.
Avregistrerad Medlem

2014 Mar 7 Kl 11:10
Jag tror aldrig att jag blivit bedragen och jag har heller inte varit otrogen mot någon. Jag brukat lita på min partner när jag har någon. Däremot har jag kommit i andra hand av andra orsaker och det är "flaskan" som varit min "konkurrent"... Känns som att jag blivit bedragen många gånger när det gäller den förrädiska lockande vätska, och att lita på sin partner och tro på att denna gången var den sista? Det är också en stor fråga... Det handlar ju också om att kunna lita på sin partner och JA... Tillit är viktigt i ett förhållande
Avregistrerad Medlem

2014 Mar 7 Kl 12:43
Är en svår fråga, men intressant att höra allas synpunkter!

Jag tror också att tillit och trohet , är ett absolut måste, i ett förhållande, oavsett om man är gift, sambo eller annat!

Finns de som menar att " fysisk otrohet" d.v.s. b a r a sex, kan vara godtagbart, om det är en engångshändelse, och det inte finns någon möjlighet att dela det med den man älskar !

Tål att tänka på ! ...
Avregistrerad Medlem

2014 Mar 7 Kl 12:49
Citera (Magnus * Mar 7, 2014 5:49)

Så sant!
Kan ju oxå vara så att den som ärx -tra svartsjuk och misstänksam, har blivit bedragen i ett annat förhållande?!

Tror att alla är likadana?! Har råkat ut för det, var inte speciellt roligt
Avregistrerad Medlem

2014 Mar 7 Kl 13:11
Citera (Pia * Mar 7, 2014 11:10)

Jag tror aldrig att jag blivit bedragen och jag har heller inte varit otrogen mot någon. Jag brukat lita på min partner när jag har någon. Däremot har jag kommit i andra hand av andra orsaker och det är "flaskan" som varit min "konkurrent"... Känns som att jag blivit bedragen många gånger när det gäller den förrädiska lockande vätska, och att lita på sin partner och tro på att denna gången var den sista? Det är också en stor fråga... Det handlar ju också om att kunna lita på sin partner och JA... Tillit är viktigt i ett förhållande

Att ha den " konkurrenten" du haft, är nog det svåraste av allt!
Att se någon man älskar, gå under, och förändra sitt beteende, mot allt och alla .. !

Att bli bedragen på det sättet, och veta, att någonstans finns den personen som man blev förälskad i, men att " något annat " tagit över personens sätt att tycka tänka och agera!

Kan vara svårt att känna tillit i den situationen, men starkt om man kan * been there --- done that *
Avregistrerad Medlem

2014 Mar 7 Kl 13:13
Citera (Sangria * Mar 7, 2014 13:11)

Citera (Pia * Mar 7, 2014 11:10)

Att ha den " konkurrenten" du haft, är nog det svåraste av allt!
Att se någon man älskar, gå under, och förändra sitt beteende, mot allt och alla .. !

Att bli bedragen på det sättet, och veta, att någonstans finns den personen som man blev förälskad i, men att " något annat " tagit över personens sätt att tycka tänka och agera!

Kan vara svårt att känna tillit i den situationen, men starkt om man kan * been there --- done that *
Avregistrerad Medlem

2014 Mar 7 Kl 19:38
Kanske inte meningen att 25 åringar ska svara här,men jag har faktiskt blivit bedragen och de tydligaste tecknen var:

Smygandes med mobilen (Vanligt tecken)

Arg för ingenting. En liten skit grej blev plötsligt jätte stor.

Velande med känslor tex från att älska mig till att inte veta
vad han kände.

Han grät när jag gjorde snälla saker mot honom och sa att han inte förtjänade det. Förmodligen samvetet som kröp fram.

Angående svartsjuka, Ja man måste lita på den man är tillsammans med. Inte rättvist för den man är tillsammans med att hela tiden bli kollad och få skulden för saker hela tiden. Inte rättvist mot en själv heller... Förhållandet och mentala hälsan tar stryk.
Avregistrerad Medlem

2014 Mar 8 Kl 18:41
Citera (Vampyria * Mar 7, 2014 19:38)

Kanske inte meningen att 25 åringar ska svara här,men jag har faktiskt blivit bedragen och de tydligaste tecknen var:

Smygandes med mobilen (Vanligt tecken)

Arg för ingenting. En liten skit grej blev plötsligt jätte stor.

Velande med känslor tex från att älska mig till att inte veta
vad han kände.

Han grät när jag gjorde snälla saker mot honom och sa att han inte förtjänade det. Förmodligen samvetet som kröp fram.

Angående svartsjuka, Ja man måste lita på den man är tillsammans med. Inte rättvist för den man är tillsammans med att hela tiden bli kollad och få skulden för saker hela tiden. Inte rättvist mot en själv heller... Förhållandet och mentala hälsan tar stryk.

självklart kan 25_åringar ha åsikter Vampyria

Håller med om de tecken du skriver, hemliga telefonsamtal, är ju ett säkert tecken , eller iallafall något att bli misstänksam över ...
Tillit är viktigt, men får ju inte bli för mycket heller, kan ju tänkas att man blir lurad, om man inte " håller ögon och öron öppna "
Man 53 år

2014 Mar 18 Kl 12:02
När vi skulle gå och lägga oss för kvällen, satt ofta min sambo kvar och knappa på paddan. Jag misstänkte, men jag vågade helt enkelt inte ta tag i det.

En dag när jag själv satt och maila på paddan, tryckte jag fel och råkade klistrade i ett mail som hon av misstag kopierat. Svart på vitt fick jag det kastat i ansiktet om hur hon saknat honom och hur bra han "den andre" fick henne att må. Jag konfronterade henne och hon bedyrade att inget sexuelt hade hänt, trots att jag fick reda på i samma veva att hon i hemlighet även varit hemma hos honom.
Hela min värld kollapsade och det kändes som min kropp skulle slitas i stycken. I många månader gick jag som en zombies, med en overklighetskänsla som låg lindad som en tjock madrass runt min kropp.
Jag är den förlåtande typen av människa och jag tyckte att vi skulle fortsätta att försöka reperera skadan efter bästa förmåga. Det är hyfsat bra nu, men riktigt bra kommer det aldrig bli. Nu är det mer än två år sedan, men jag lider fortfarande av svår svartsjuka. Men det är inget som jag visar för henne så jag får kämpa själva med mina inre demoner.
Avregistrerad Medlem

2014 Mar 18 Kl 23:05
Citera (Jagigen * Mar 18, 2014 12:02)

När vi skulle gå och lägga oss för kvällen, satt ofta min sambo kvar och knappa på paddan. Jag misstänkte, men jag vågade helt enkelt inte ta tag i det.

En dag när jag själv satt och maila på paddan, tryckte jag fel och råkade klistrade i ett mail som hon av misstag kopierat. Svart på vitt fick jag det kastat i ansiktet om hur hon saknat honom och hur bra han "den andre" fick henne att må. Jag konfronterade henne och hon bedyrade att inget sexuelt hade hänt, trots att jag fick reda på i samma veva att hon i hemlighet även varit hemma hos honom.
Hela min värld kollapsade och det kändes som min kropp skulle slitas i stycken. I många månader gick jag som en zombies, med en overklighetskänsla som låg lindad som en tjock madrass runt min kropp.
Jag är den förlåtande typen av människa och jag tyckte att vi skulle fortsätta att försöka reperera skadan efter bästa förmåga. Det är hyfsat bra nu, men riktigt bra kommer det aldrig bli. Nu är det mer än två år sedan, men jag lider fortfarande av svår svartsjuka. Men det är inget som jag visar för henne så jag får kämpa själva med mina inre demoner.

Låter hemskt jobbigt och tungt det du skriver! vet inte om jag skulle kunna förlåta och gå vidare om jag varit i din situation!!

Kanske om kärleken var stark, och det fanns mycket annat som var positivt i förhållandet.

Själv har jag ALDRIG varit otrogen, eller ens umgåtts med någon " i hemlighet" varken på nätet, eller IRL!

Men min f.d. pojkväns X var otrogen under lång tid, eftersom han hade den dåliga erfarenheten av förhållande, var han misstänksam och svartsjuk, kontollerande, och kunde aldrig lita på mig...

Det är starkt av dig att gå vidare efter det du upplevt, och att du inte visar att du är svartsjuk ... !
Man 53 år

2014 Mar 19 Kl 08:33
Citera (Sangria * Mar 18, 2014 23:05)

Låter hemskt jobbigt och tungt det du skriver! vet inte om jag skulle kunna förlåta och gå vidare om jag varit i din situation!!

Kanske om kärleken var stark, och det fanns mycket annat som var positivt i förhållandet.

Själv har jag ALDRIG varit otrogen, eller ens umgåtts med någon " i hemlighet" varken på nätet, eller IRL!

Men min f.d. pojkväns X var otrogen under lång tid, eftersom han hade den dåliga erfarenheten av förhållande, var han misstänksam och svartsjuk, kontollerande, och kunde aldrig lita på mig...

Det är starkt av dig att gå vidare efter det du upplevt, och att du inte visar att du är svartsjuk ... !

En av sakerna som hände innan allt uppdagades, var att min sambo samåkte med "den andre" till sina jobb och det hände då och då att hon eller han fick jobba över och då fick dom vänta på varandra. Då kom inte ens tanken på att det skulle finnas några oegentligheter och då kom hon ändå hem väldigt sent. Så sent att hela familjen hade gått och lagt sig. Att jag kunde vara så fruktansvärt naiv då, är jag totalt oförstående för idag och jag kan bara misstänka vad som hände mellan dom när jag var hemma och fick se till våra barn.

Nu när min sambo blir sen, jobbar över eller jobbar natt, känns det som en kniv vrids runt i bröstkorgen när tvivel och svartsjuka dyker upp.

Ursäkta min trådkapning!